مشاوره و فروش

نکات و فاکتور های تعمیر و نگهداری از نمای ترموود

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

ترفندها و روش های نگهداری از نمای ترموود

چوب ترموود یک محصول فوق‌العاده جذاب است که از آن به عنوان نمای چوبی برای سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این ماده از استحکام و کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. با این حال نکاتی وجود دارد که رعایت آنها به شدت بر روی افزایش طول عمر نمای ترموود تاثیر می‌گذارد. در ادامه بیشتر در مورد نکات مهم در زمینه تعمیر و نگهداری از نمای ترموود صحبت کرده‌ایم.

نگهداری چوب ترموود بعد از نصب

عوامل طبیعی و محیطی زیادی وجود دارد که ممکن است بر روی کیفیت الوارهای ترمو بعد از نصب تاثیر بگذارند. به همین منظور برای جلوگیری از تخریب محیطی توصیه می‌شود که بعد از نصب حتما روی این الوارها را با لایه‌ای از لاک محافظ بپوشانید. این لاک محافظ از نمای چوبی در برابر تخریب ناشی از اشعه نور خورشید محافظت می‌کند. علاوه بر استفاده از روغن‌های مخصوص و لاک محافظ، باید هر چند سال یک بار چوب ترموود را رنگ‌آمیزی کنید. البته این موضوع که هر چند سال یک بار باید این کار را انجام دهید به کیفیت چوب ترموود بستگی دارد.

اگرچه چوب ترموود یک ماده بسیار مستحکم است؛ اما اگر قصد دارید بدون تغییر ظاهری، سال‌ها از آن استفاده کنید؛ حتما کار نصب را به استادکار بسپارید. چرا که نصب ترموود نکات ریز زیادی دارد که رعایت آنها به شدت روی نتیجه کار تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال هرگز از ترموود در محل‌هایی که زیاد در مجاورت رطوبت هستند و یا در داخل خاک استفاده نکنید. عدم جریان هوا در پشت چوب و انتخاب الوارهای با ضخامت مناسب که با کاربری مدنظر شما تناسب دارند نیز از دیگر نکاتی هستند که در مراحل تعمیر و نگهداری از نمای ترموود باید به آنها توجه کنید.

ما یک مقاله در مورد تجهیزات مورد نیاز برای نصب ترموود نوشته ایم که می توایند آن را مطالعه کنید.

عوامل محیطی تاثیر گذار در چوب ترموود

3 عامل محیطی مهم وجود دارد که می‌توانند بر روی کیفیت نمای ترموود تاثیرگذار باشند. نور خورشید اولین و مهم‌ترین آنهاست. اشعه ساطع شده از خورشید به مرور زمان روی رنگ چوب تاثیر می‌‌گذارد. عامل بعدی رطوبت است. هم ترموودی که در نمای ساختمان به کاربرده می‌شود و هم ترموودی که به عنوان کفپوش کاربرد دارد ممکن است در اثر بارش باران یا نفوذ آب، دچار تخریب بافتی شود. البته که این نوع چوب فرآوری شده به دلیل استفاده از حرارت در روند تولید آن، در مقایسه با چوب طبیعی مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد. اما قرارگیری این ماده در مجاورت رطوبت، به صورت تدریجی موجب تخریب بافت داخلی چوب می‌شود. عامل مخرب محیطی سوم نیز رشد قارچ‌ها و جلبک روی چوب است که بیشتر روی ترموودهایی که کنار محل‌های مرطوب مانند استخرها نصب شده‌اند مشاهده می‌شوند.

شرایط نگهداری از ترمووود در انبار

شرایط نگهداری از ترموود قبل از نصب نیز روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. یک انبار خنک و به دور از رطوبت بهترین مکان برای ذخیره سازی این الوارهای چوبی است. برای حفظ کیفیت ترموود سعی کنید فضای انبار را تا جای ممکن است خشک نگه دارید. ضمن اینکه انبار مورد نظر حتما باید سرپوشیده باشد تا آسیب ناشی از نور خورشید به حداقل برسد. یکی از فاکتورهایی که ممکن است فرم الوارها را تغییر دهند؛ فشار بیش از حد است. بنابراین حتما در زمان ذخیره سازی از قرار دادن تعداد زیادی الوار روی هم خودداری کنید و برای کاهش فشار نیز بین هر چند الوار، یک تیرک نگهدارنده بگذارید. اگر می‌توانید حتما برای هر الوار به صورت مجزا از پوشش مستحکمی مثل پلاستیک استفاده کنید. همانطور که می‌دانید؛ چوب ترموود بر اثر فرآیند اصلاح حرارتی تولید می‌شود و به همین دلیل بسیار خشک و شکننده است. بنابراین قبل از استفاده، باید آنها را از پوشش پلاستیکی خارج کرده و چند ساعت در مجاورت هوا قرار دهید.

نگهداری در مقابل اشعه خورشید

اشعه UV خورشید باعث می‌شود که بافت سلولی چوب از بین برود و اصطلاحا چوب در شرایط تجزبه سلولزی قرار بگیرد. این پیامدها کم کم می‌توانند کیفیت ترمو را تحت تاثیر قرار داده و الوارهای چوب را ضعیف کرده و در معرض تغییر رنگ قرار دهد. بنابراین توصیه کارشناسان این است که حدالمقدور از نصب این الوارها در مکان‌هایی که در طول روز زیاد در معرض نور مستقیم خورشید هستند اجتناب کنید. اما اگر در شهری زندگی می‌کنید که تماس مستقیم و زیاد نمای سازه شما با نور خورشید غیرقابل اجتناب است؛ حتما از لاک و رنگ‌های محافظ که مخصوص الوارهای ترموود هستند استفاده کنید. پوشش نمای ترموود با لاک محافظ، کیفیت، عمر مفید و میزان پایداری این محصول را به شکل محسوسی افزایش می‌دهد.

محافظت در برابر رشد قارچ‌ها و جلبک‌ها

پوشش سبز رنگی که روی الوارهای چوب در معرض رطوبت مشاهده می‌کنید در واقع جلبک است که می‌تواند به مرور زمان بافت ترموود را دچار تغییراتی کند. اولین قدم برای محافظت از چوب ترموود در برابر رشد قارچ‌ها و جلبک‌ها جدا کردن این پوشش سبز از روی چوب به محض مشاهده آنهاست. برای این کار از ابزارهای تیز مثل کاردک استفاده نکنید. کافیست که روی چوب را با برس نرم، برس بکشید. در قدم بعدی روی قسمتی که جلبک و قارچ رشد کرده است را با رنگ و روغن محافظ بپوشانید.

نگهداری از ترمود در برابر ترک خوردگی

ورود رطوبت به بافت چوب و تغییر سایز سلولی آن و در نهایت کاهش این سایز بعد از خشک شدن الوارها، اصلی‌ترین عامل ایجاد ترک روی چوب ترموود است. برای جلوگیری از جذب رطوبت باید سطح الوارها را از تمامی مقاطع با پوشش‌‌ مناسبی از رنگ و یا روغن مقاوم‌سازی بپوشانید.

نگهداری چوب ترمو پس از تولید

از آنجایی که این چوب برای تولید، فرآیند اصلاح حرارتی را طی کرده می‌کند؛ رطوب کمی دارد و نگهداری و دپوی آن کمی پیچیده‌تر از چوب معمولی است. این الوارها بعد از تولید باید با پوشش پلاستیکی به صورت تکی بسته‌بندی شده و به یک انبار سرپوشیده و عاری از رطوبت منتقل شوند. دمای فضای انبار نیز بسیار مهم است. سعی کنید تا جای ممکن دمای محل نگهداری از این الوارها را خنک نگه دارید. دما و رطوبت پایین از تخریب بافت چوب جلوگیری می‌کند.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط