مشاوره و فروش

مقایسه ترمووود ایرانی و ترموود فنلاند

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

تفاوت ترمووود ایرانی و ترموود فنلاند

ترموود یک نوع فرآورده چوبی زیبا و بسیار بادوام است که با استفاده از یک عملیات حرارتی و بدون دخالت هیچگونه ماده شیمیایی تولید می‌شود. طی این عملیات حرارتی، الوارها در یک کوره مخصوص به مدت 96 ساعت در معرض دمای 180 تا 230 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند. در این پروسه از بخار به عنوان یک گاز محافظ استفاده می‌شود. در واقع بخار به جلوگیری از ترک برداشتن و آسیب دیدن چوب در طول این فرایند کمک می‌کند. در حال حاضر این محصول در کشورهای متعددی تولید می‌شود. ترموودهای تولیدی در ایران و فنلاند دو محصول بسیار پرفروش در بازار داخلی هستند که امروز قصد داریم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

ویژگی ترموود ایرانی

بر روی ترموود ایرانی دقیقا همان مراحل استانداری انجام می‌شود که در سایر کشورها مرجع کاربرد دارد. این محصول که بخشی عمده‌ای از فروش بازار را از آن خود کرده است دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

  • ضد حشره، قارچ و کپک
  • قیمت مناسب
  • مقاومت در برابر شرایط جوی شدید
  • وزن کم و نصب ساده
  • عاری از مواد شیمیایی
  • عایق حرارتی عالی
  • ثبات ابعادی

ویژگی ترموود فنلاندی

ترموود فنلاندی نیز مانند ترموود ایرانی تنها با استفاده از گرما و بخار اصلاح حرارتی می‌شود. این فرایند اصلاح به طور قابل توجهی خواص چوب را بهبود بخشیده و دامنه کاربردی آن را افزایش می‌دهد. ترموود فنلاندی بیشتر به دلیل ثبات ابعادی، دوام بالا و پایداری طبیعی در جهان معروف شده است. این محصول حتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی نیز به خوبی دوام می‌آورد. از دیگر ویژگی‌های ترموود فنلاندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایدار از نظر ابعاد
  • بدون نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد
  • مناسب برای تمام اقلیم‌ها
  • بدون ضرر برای بدن انسان و طبیعت
  • دارای کیفیتی تایید شده توسط مراجع معتبر بین‌المللی

تفاوت ترموود فنلاندی و ایرانی از لحاظ دوام و کیفیت

آنچه که ترموود را از چوب خام متمایز می‌سازد؛ وزن کم، مقاومت در برابر عوامل طبیعی و خواص متعدد دیگری مانند ضد رطوبت و ضد حشرات است. اما کیفیت این ویژگی‌ها به عوامل مختلفی مانند ماده خام مورد استفاده و تکنولوژی تولید بستگی دارد. بنابراین محصولاتی که در حال حاضر با عنوان ترموود در بازار فروخته می‌شوند؛ از نظر درجه کیفی و میزان دوام با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. همانطور که گفته شد؛ تکنولوژی تولید در کیفیت محصول نهایی نقش مهمی دارد. میزان و یکنواختی حرارت، میزان اکسیژن و رطوبت در محیط، مدت زمان حرارت‌دهی و فرآیند کاهش و افزایش دمای کوره عواملی هستند که آزمایشگاه‌های معتبر دنیا برای سنجش کیفیت ترموود به آنها توجه می‌کنند. بهترین آزمایشگاه‌هایی که قادر به سنجش به این فاکتورها هستند در کشورهایی نظیر فنلاند، استونی، آلمان و سوئد واقع شده و طبیعتا محصول تایید شده توسط آنها از استانداردهای بالاتری برخوردار است.

تفاوت ترموود فنلاندی و ایرانی از لحاظ ظاهر

به طور کلی ترموود فنلاندی تیره‌تر از ترموود ایرانی است. به همین خاطر با تغییر میزان رطوبت هوا، پایداری بیشتری از این محصول انتظار می‌رود. این در حالی است که معمولا کوره‌هایی که در ایران برای تولید ترموود استفاده می‌شوند؛ قادر به همگن نگه داشتن دما نیستند. به همین خاطر تولیدکنندگان مجبور هستند که برای جلوگیری از سوختن چوب، دمای کوره را روی درجه کمتری نسبت به حد استاندارد تنظیم کنند. همین دمای پایین در پروسه اصلاح حرارتی موجب می‌شود که رنگ ترموود ایرانی روشن‌تر از همتای فنلاندی خود شود. علاوه بر این ترموودهای ایرانی معمولا از نظر ظاهری صاف و صیقلی نیستند و در ابتدا و انتهای الوارهایشان ترک‌های ریز و درشت وجود دارد.

تفاوت ترموود فنلاندی و ایرانی از مواد اولیه

برای تولید ترموود فنلاندی از درختان کاج سوزنی یا پاین که در شمال فنلاند رشد می‌کنند استفاده می‌شود. این درختان دارای گره‌های منظم پروانه‌ای شکل هستند که روی کیفیت ترموود تولیدی تاثیر زیادی دارند. از آن طرف برای تولید ترموود در ایران بیشتر از چوب کاج روسی استفاده می‌شود که از نظر درجه کیفی در وضعیت ضعیف‌تری نسبت به کاج سوزنی فنلاندی قرار دارد. ترموودهایی که از این نوع کاج در تولیدشان استفاده می‌شود معمولا دارای گره‌های ترک خورده‌ای هستند که می‌توانند کیفیت محصول را به شدت پایین بیاورند. کاهش مقاومت اصلی‌ترین دلیلی است که استفاده از این ماده خام را زیر سوال می‌برد.

تفاوت ترموود فنلاندی و ایرانی از نظر قیمت

ترموود فنلاندی حداقل 20 سال عمر مفید دارد. این ویژگی در کنار مقاومت و کیفیت بالاتر الوارها سبب شده که محصول تولیدی این کشور گران‌تر از محصولات داخلی باشد. قیمت هر مترمربع ترموود فنلاندی بستگی به عواملی نظیر ابعاد و مشخصات کیفی محصول دارد. اما به طور کلی محصولات فنلاندی به دلیل پایداری و زیبایی ظاهری بیشتر گران‌تر از محصولات تولید شده در سایر نقاط جهان هستند. همانطور که گفته شد؛ برای تولید این محصول در ایران، اکثر کارخانجات از چوب‌های وارداتی از کشور روسیه استفاده می‌شود. به همین دلیل محصول این تولیدکنندگان از نظر دوام، کیفیت و قیمت در رتبه پایین‌تری نسبت به ترموودهای فنلاندی قرار دارد.

ترمووود ایرانی بهتر است یا ترمووود فنلاندی

همانطور که می‌دانید تحقیقات استاندارد و علمی که روی یک محصول انجام می‌شود می‌تواند به مرور زمان روی شیوه تولید آن و در نهایت کیفیت خروجی خط تولید تاثیر زیادی داشته باشد. کشور فنلاند در حال حاضر یکی از معتبرترین کشورهای جهان است که تحقیقات گسترده و طولانی مدتش موجب بهبود روند تولید این محصول شده است. همین کیفیت بالا باعث شده که حجم تولید و فروش ترموودهای فنلاندی در مقایسه با محصولات سایر کشورهای جهان و حتی برخی از کشورهای مدعی در تولید ترموود مانند هلند، آلمان و فرانسه بسیار بیشتر باشد.
دانش فنی بالا، موقعیت جغرافیایی خاص این کشور و شرایط آب و هوایی ویژه این منطقه از جهان سبب شده که بهترین درختان کاج و زبان گنجشک در این کشور رشد کنند. از طرفی محصولات ایرانی نیز نسبت به نوپا بودن این صنعت در کشور، جایگاه خوبی در جهان دارند و از درجه کیفی بالایی برخوردار هستند. اکثر تولیدکنندگان داخلی، با عنایت به کیفیت چوب‌های فنلاندی و با هدف تولید محصولاتی قابل رقابت در بازارهای بین‌المللی، اقدام به واردات چوب‌های فنلاندی کرده و محصولاتی را روانه بازار کرده‌اند که با نمونه‌های خارجی تفاوت چندانی ندارند. بنابراین پاسخ دقیق این سوال که تولیدات کدام یک از این کشورها بهتر است بستگی به عوامل مختلفی دارد. به عنوان مثال اینکه قصد استفاده از این محصول در کدام قسمت سازه را دارید می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پاسخ این سوال داشته باشد.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط