مشاوره و فروش

درب اچ دی اف (HDF) چیست، ویژگی ها و نکات قبل از خرید

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

درب های HDF چیست و دارای چه متریالی است

اچ دی اف یک فرآورده چوبی است که برای تولید انواع محصولات از جمله درب ضد سرقت لمینت کاربرد دارد. این محصول نوعی کامپوزیت محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین و جدیدترین مشتقات چوب است. اچ دی اف در واقع طی یک فرآینده مهندسی شده دقیق تولید می‌شود و از داوم و استحکام بسیار بالاتری نسبت به چوب خام برخوردار است. دوام بالا و طول عمر مفید زیاد از جمله ویژگی‌هایی هستند که تولید انواع محصولات مانند درب را با استفاده از HDF مقرون‌به‌صرفه و عاقلانه ساخته است. اما درب اچ دی اف (HDF) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ آنچه که در این مقاله می‌خوانید؛ پاسخ‌های کارشناسانه به این سوالات است.

به طور کلی محصولات فرآوری شده چوبی، با استفاده از روش‌های متفاوتی تولید می‌شوند. همین تنوع در روش تولید، به عاملی تبدیل شده که ویژگی‌های اصلی این محصولات را از یکدیگر متمایز می‌سازد. بنابراین آنچه که با عنوان مزایای اچ دی اف، در قالب یکی از محصولات مهندسی شده چوب، معرفی می‌شود ممکن است در مورد دیگر فرآورده‌های مصنوعی چوبی صدق نکند. اچ دی اف با تکیه بر ویژگی‌های و مزایای خود، به عنوان یکی از پرکاربرترین متریال‌های مورد استفاده برای تولید درب‌های ساختمانی شناخته می‌شود.

این محصول یک تخته فیبری است که تقریبا چگالی آن بین 750 تا 930 کیلوگرم بر مترمربع می‌باشد. این محصول کاربردهای متنوعی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • تولید کفپوش
  • تولید مبلمان
  • تولید انواع درب‌های ساختمانی

با مهم‌ترین ویژگی‌های HDF آشنا شوید

امروزه مزایای زیاد این فرآورده چوبی موجب شده که بسیاری از متقاضیان خرید درب ضد سرقت به دنبال محصولاتی باشند که با اچ دی اف ساخته می‌شوند. معمولا هسته مرکزی این درب‌ها را یک کلاف چوبی مقاوم تشکیل می‌دهد که با ورق‌های HDF پوشانده شده است. با توجه به کیفیت مورد انتظار از محصول نهایی، می‌توان در روند تولید از ورق‌های اچ دی اف با ضخامت 3 یا 6 میلی‌متر استفاده کرد. این ورق‌ها به دو شکل مسطح و قالب‌گیری شده در بازار وجود دارند.
استفاده از این روکش مصنوعی، امکان پیاده‌سازی نقوش مختلف روی درب را فراهم می‌کند. از این عامل به عنوان یکی از اصلی‌ترین مزایای درب اچ دی اف یاد می‌شود. علاوه بر این، تولید درب اچ دی اف بسیار ارزان‌تر از تولید درب‌هایی است که تماما از چوب ساخته و روکش شده‌اند. بنابراین قیمت پایین محصولات تولیدی با این روکش مقاوم نیز از دیگر مزایای آن مقابل درب چوبی محسوب می‌شود.

در نقطه مقابل از جذب بالای رطوبت می‌توان به عنوان یکی از معایب درب اچ دی اف نام برد. به همین خاطر علی رغم تنوع در کاربردهای درب اچ دی اف هرگز توصیه نمی‌کنیم که از این نوع درب برای سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید. علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان نامعتبر از ورق‌های 3 میلی‌متری اچ دی اف در پروسه تولید محصولات خود استفاده می‌کنند؛ توجه به برند و اعتبار تولیدکننده می‌تواند نقش مهمی در موفقیت خرید شما بازی کند. بسیاری از مشتریان به دلیل خرید این درب‌های بی‌کیفیت، خاطره بدی از درب اچ دی اف دارند و به آن به عنوان یک درب ضعیف و ارزان نگاه می‌کنند. این در حالی است که استفاده از ورق 6 میلی‌متر برای تولید، می‌تواند کیفیت محصول را به شدت ارتقا دهد. بنابراین حتما از تولیدکننده‌ای خرید کنید که روی کیفیت محصولات خود حساسیت دارد و از متریال باکیفیت استفاده می‌کند.

معرفی انواع روکش درب اچ دی اف

درب‌های HDF را هم می‌توان با مواد مصنوعی و هم با متریال طبیعی روکش کرد. روکش PVC یک فرآورده مصنوعی است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و روی درب‌های اچ دی اف پرس می‌شود. این روکش نسبت به روکش طبیعی که در ادامه توضیح می‌دهیم ارزان‌تر است. بنابراین برای درب‌های داخلی مانند درب اتاق خواب گزینه‌ای اقتصادی‌تر و مناسب‌تر به حساب می‌آید.
چوب طبیعی روکش دیگری است که می‌توانید برای این نوع درب‌ها از آن استفاده کنید. این روکش معمولا از الوارهای تهیه شده از درختان بلوط و راش تولید می‌شود و نسبت به PVC قیمت بالاتری دارد. بنابراین توصیه ما این است که برای درب‌های HDF از همان روکش PVC استفاده کنید. ولی اگر قصد دارید یک درب باکیفیت‌تر و شکیل‌تر داشته باشید؛ از درب MDF روکش شده با چوب طبیعی استفاده کنید. درب‌های ام دی اف قابلیت اجرای طرح‌های مختلف به کمک دستگاه CNC را دارند. بنابراین خروجی استفاده از این ترکیب می‌تواند یک درب شکیل و زیبا باشد. البته اجرای طرح به کمک دستگاه CNC بر روی درب‌های اچ دی اف نیز امکان‌پذیر است به شرطی که روکش استفاده شده در آنها 6 میلی‌متر ضخامت داشته باشد.

ما یک مقاله در مورد MDF چیست نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

از درب اچ دی اف برای چه مکان‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

با توجه به توضیحات بالا، درب‌های اچ دی اف بیشتر مناسب جدا کردن فضاهای داخلی خانه هستند. این درب‌ها معمولا به عنوان درب اتاق خواب کاربرد دارند. البته این به این معنی نیست که از این جنس درب نمی‌توان به عنوان درب ورودی استفاده کرد. بلکه اگر دربی با کیفیت مناسب را از یک تولیدکننده معتبر و حرفه‌ای خریداری کنید؛ می‌توانید برای ورودی ساختمان نیز از آن استفاده کنید. اگر قصد اجرای یک طرح خاص را دارید؛ حتما قبل از خرید درب اچ دی اف در مورد ضخامت روکش آن از فروشنده سوال کنید. زیرا همانطور که گفتیم فقط درب‌هایی قابلیت اجرای طرح با استفاده از دستگاه CNC را دارند که ضخامت روکش‌شان بیش از 3 میلی‌متر باشد.

مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید درب اچ دی اف باید به آنها توجه کنید

چند نکته مهم وجود دارد که باید در زمان خرید درب اچ دی اف به آنها توجه کنید. اولین نکته این است که درب را متناسب با مکانی انتخاب کنید که قرار است در آنجا نصب شود. همانطور که گفتیم درب‌های اچ دی اف با روکش PVC برای استفاده به عنوان درب سرویس بهداشتی و حمام مناسب نیستند و بهتر است به جای آنها از درب‌های دارای روکش طبیعی استفاده کنید. درب اچ دی اف به طور کلی رطوبت را به سرعت به خود جذب می‌کند. بنابراین باید روکشی روی آن نصب شود که خاصیت ضدآب داشته باشد.
به طور کلی درب‌های HDF سبک هستند و برای استفاده به عنوان درب‌های اتاق خواب که قرار است در طول روز چندین بار باز و بسته شوند مناسبند. بنابراین اگر به سنگینی درب اهمیت می‌دهید؛ برای درب‌های ورودی حتما محصولی را انتخاب کنید که از چوب طبیعی تهیه شده است. نکته طلایی دیگر این است که حتما یک تولیدکننده باسابقه را برای خرید خود انتخاب کنید. در حال حاضر تولیدکنندگان زیادی در ایران وجود دارند که محصولات خود را با درجات کیفی مختلف روانه بازار می‌کنند. بنابراین ممکن است این تنوع شما را در زمان خرید گمراه کند. با این وجود اگر از سابقه تولیدکننده باخبر باشید و به نکات ذکر شده در این مقاله توجه کنید؛ قطعا می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط