مشاوره و فروش

فرق چوب ترموود با چوب طبیعی

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

تفاوت چوب ترموود با چوب طبیعی

چوب بی گمان یکی از بهترین و سودمندترین مواد خام طبیعت است و بی آن بشر هرگز به سطح پیشرفت و رفاه کنونی نمی‌رسید. چوب تنها منبع طبیعی تجدیدپذیر است. چوب جایگاه برجسته‌ای در اقتصاد جهانی دارد.  ترمووود بخشی از فناوری چوب بر اثر تلاش صنعتگران اروپایی است که مزایا و معایبی را به همراه دارد. مقایسه ترموود و چوب طبیعی ترمو نشده دلیل این تلاش صنعتگران را مشخص می کند. قطعا افراد بسیاری هستند که از دیدن یک ساختمان با نمای چوبی لذت می‌برند؛ ولی همین افراد در ساختمان سازی یا طراحی دکوراسیون برخلاف علاقه و سلیقه شخصی شان و غافل از مزایای چوب، مصنوعات صنعتی را جایگزین متریال‌های طبیعی و سنتی می‌کنند. شاید دلایل این امر موارد زیر باشد:

  • دیدن ساختمان‌هایی که نمای چوبی دارند و توسط برف و باران دچار پوسیدگی یا تورم شده‌اند.
  • نمای چوبی بی رنگ و روح ساختمانی که در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارد.
  • کابینت‌های چوبی که مورد هجوم حشراتی مثل سوسک و ساس قرار گرفته است.
  • نمای چوبی ساختمانی که ظاهری کثیف و کپک زده داشته .
  • تغییر ابعاد در و پنجره های چوبی که در باز و بسته شدن مشکل دارند.

اما شاید برخی از افراد نکته سنج با مقایسه نمای ترموود چوبی چند ساختمان به این نتیجه برسند که شاید راهی باشد که بتوان از مزایای چوب استفاده کرد بدون آنکه با معایب آن درگیر باشیم و ما د یک مقاله به موضوع مزایا و معایب نمای ترموود پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

تا به حال از خود پرسیده اید که چگونه می‌توان از چوب در نمای ساختمان استفاده کرد؟

آیا می دانستید که تمام این مشکلات مربوط به چوب خام بوده و می‌توان بدون هیچ دغدغه‌ای از چوب در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی استفاده کرد. تصویر زیر نمای یکی از بناهای قدیمی کشورمان است. به چوب استفاده شده در نمای بنا دقت کنید.

لابد نمای زیبا و چشم نواز این بنا که مشخص است قدمتی چندین ساله دارد، ذهنتان را درگیر کرده و از خود می پرسید چگونه نمای این ساختمان از تمام مشکلات گفته شده در امان مانده و همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است؟! تفاوت نمای از بین رفته تصویر قبل با نمای زیبا و سنتی این تصویر چیست؟!

در پاسخ باید گفت تفاوت این دو نما، چوب استفاده شده در آن است. هدف ما از نشان دادن دو تصویر، مقایسه چوب ترموود و چوب طبیعی است.

تصویر دوم گویای آن است که استفاده از چوب در ساختمان سازی، غیر ممکن نیست. به شرط آنکه چوب مورد استفاده چوب خام فرآوری شده یا همان ترمووود باشد. دغدغه ما در تهران وود افرادی هستند که علاقه دارند حس و حال چوب را علاوه بر ظاهرش تمام و کمال داشته باشند اما در استفاده از آن تردید دارند.

بدون شک مقایسه چوب ترمووود و چوب خام منجر به آگاهی و داشتن اطلاعات کافی در خصوص مزایای ترمووود خواهد شد و امیدواریم که با خواندن مطالبی که در ادامه خواهیم گفت، بدون هیچ شک و تردیدی سراغ ترمووود رفته و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

مقاله پیشنهادی : ویژگی های ترموود 

فرق چوب ترموود و چوب طبیعی

  • چوب طبیعی: چوب عبارت است از قسمت‌های داخلی ساقه، ریشه و شاخه درختان و درختچه‌ها که قابل تبدیل برای استفاده در مصارف گوناگون می‌باشد و می‌توان با کار کردن بر روی آن به ارزش و مرغوبیت آن افزود. چوب از میلیون‌ها لوله نازک که در امتداد طول تنه درخت کشیده شده‌اند، درست شده‌ است.  وقتی درخت زنده ‌است، این لوله ‌ها شیره گیاهی را از ریشه‌ها به برگ‌های درخت می‌رسانند. چوب‌های گونه‌های مختلف درخت از نظر رنگ، سختی و نقش (رگه) با هم متفاوت‌اند. چوب خام به طور طبیعی ماده‌ای تجزیه شونده با میل ترکیبی بالا و از نظر ثبات ابعادی ناپایدار است. این خصیصه ذاتی مشکلاتی چون پوسیدگی و تاب برداشتن را برای چوب به همراه دارد.
  • چوب ترموووود: ترمووود در واقع چوب‌های طبیعی فرآوری شده با مکانیزم‌های حرارتی پیشرفته است که ماندگاری و استحکام بیشتری نسبت به سایر چوب‌ها دارند. ترمووود همان چوب خامی است که در پروسه تولید ترمووود قرار گرفته و بسیاری از معایب چوب طبیعی از جمله پوسیدگی، تغییر رنگ و تورم را ندارد. ترمووود یکی از بهترین انواع چوب به منظور طراحی نما و دکوراسیون داخلی است و به دلیل مقاومت و پایداری در برابر شرایط سخت محیطی در بسیاری از پروژه‌هایی که نیاز به چوب با استحکام بالا دارد استفاده می‌شود. ترمووود محصولی است که تمام زیبایی‌های چوب طبیعی را به همراه مزایای چوب ترمووود و چوب طبیعی به زندگی انسان وارد می‌کند.

مقایسه وزن مخصوص ترمووود با چوب طبیعی

وزن بستگی به مقدار خلل و فرج و میزان رطوبت آن دارد و معمولاً در رطوبت ۱۵ درصد محاسبه می‌شود. در مراحل تولید ترمووود بر اثر حرارت اعمال شده به چوب طبیعی رطوبت موجود در چوب از آن خارج شده و چگالی ترمووود را  نسبت به چوب طبیعی کاهش می‌دهد. به همین دلیل زمان طراحی روف گاردن، ترمووود بهترین و کاربردی‌ترین متریال به شمار می‌رود.

مقایسه ترمووود با چوب طبیعی از نظر میزان مقاومت چوب

میزان مقاومت چوب تاثیر بسزایی در تعیین موارد مصرف و کیفیت کار می‌گذارد. بعنوان مثال مقاومت و استحکام چوبی که در پارکت استفاده می‌شود و  پیوسته تحت تأثیر سایش است، بسیار مهم است. مقاومت چوب طبیعی، به خاطر ساختمان ناهمگن چوب در جهات و اندازه‌های مختلف، متفاوت است. چوب در جهت الیاف، تاب فشاری زیادی دارد ولی بر اثر وارد آوردن نیروی خیلی زیاد تغییر شکل می‌دهد. یکی از روشهای مورد استفاده برای بالا بردن مقاومت چوب در برابر بسیاری از عوامل جوی، سوزاندن یا نیم سوز کردن آن طی فرایند تولید ترمووود است. با توجه به اینکه قدرت و استحکام چوب رابطه مستقیم با چگالی و میزان رطوبت آن دارد و از طرفی هم در مراحل تولید ترمووود بر اثر حرارت اعمال شده به چوب طبیعی صمغ، رزین و شیره و … از آن خارج می‌شود؛ چگالی ترمووود نسبت به چوب طبیعی کاهش پیدا می کند و باعث می‌شود تا ترمووود مقاومت و پایداری بیشتری نسبت به چوب طبیعی پیدا کند. در این مرحله از مقایسه ترمووود و چوب طبیعی برتری ترمووود کاملا مشهود است.

مقایسه دوام و ماندگاری چوب ترمووود با چوب طبیعی

چوب خام، جسم با دوامی نیست و به وسیله حشرات، قارچ‌ها، نور خورشید و بسیاری از این موارد فرسوده می‌شود. البته می‌توان با روش‌هایی همچون حرارت دادن به چوب، تراکم و دوام چوب را افزایش داد. خوشبختانه چوب ترمووود به دلیل خاصیت ماندگاری بالا و بهبود دوام در برابر پوسیدگی، برای شرایط آب و هوایی بد، بسیار مناسب است تا حدی که یکی از کاربردهای اصلی ترمووود استفاده از آن بعنوان چوب مخصوص سونا است.

ما در یک مقاله به موضوع عواملی موثر بر قیمت ترموود پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

مقایسه روش نصب ترمووود با چوب طبیعی

یکی از نکات مهم در هنگام نصب چوب ترمووود، گندزدایی سطح زیرین کار به منظور جلوگیری از رشد گیاهان و همچنین جلوگیری از تولید قارچ است. عایق‌کاری سطح زیرین و اقدامات زیرسازی چوب ترمو که به منظور جلوگیری از جذب رطوبت و پوسیدگی مقطعی و همچنین افزایش طول عمر محصول انجام می‌شود؛ از مقدمات نصب ترمووود است؛ اما چوب طبیعی خیلی ساده بوسیله میخ و پیچ نصب می‌شود که البته عمر بسیار کوتاهتری هم دارد.

مقایسه میزان رطوبت چوب ترمووود با چوب طبیعی

میزان رطوبت چوب درختان متفاوت است. این میزان رطوبت به طول زمان برش چوب، فصل برش و همینطور شرایطی که چوب در آن نگهداری شده است، بستگی دارد. چون تغییرات میزان رطوبت در چوب، باعث تغییر حجم و فرم آن می‌شود، مقاومت‌های مکانیکی آن نیز کاهش می‌یابد. همچنین ازدیاد رطوبت در چوب باعث هجوم حشرات و قارچ‌ها و افزایش بیماری‌های آن و نیز سبب افزایش وزن حجمی چوب می‌شود. با توجه به اینکه ترمووود در طی یک فرایند گرمایی زیاد ایجاد می‌شود این امر باعث کاهش میانگین رطوبت چوب می‌شود. به همین دلیل است که ترمووود در برابر رطوبت بالا، بسیار مقاوم بوده و به‌ آسانی خراب و فرسوده نمی‌شود.

مقایسه ترمووود و چوب طبیعی از نظر هدایت حرارتی

بر اساس آزمایشات انجام شده در این خصوص به جرات می توان گفت هدایت حرارتی ترمووود در مقایسه با چوب طبیعی معمولی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. بنابراین چوب ترموود برای کاربردهایی مانند درب‌های بیرونی،نما ساختمان،پنجره‌ها و سونا مناسب است.

مقایسه ترمووود با چوب طبیعی از نظر مقاومت در مقابل حشرات

همانطور که گفته شد چوب خام با گذراندن فرایند تولید ترمووود مشکلاتی از قبیل نفوذ آب و حشرات را ندارد. اگر دقت کرده باشید در مکان‌هایی که از ترمووود استفاده شده نسبت به نمای چوب معمولی هیچ گونه حشره‌ای به داخل بافت‌های چوب نفوذ نکرده و پوسیدگی قهوه‌ای رنگ معمول در چوب‌ها به هیچ وجه مشاهده نمی‌گردد.

 

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

دکینگ کف

حتما تا به حال نام عرشه کشتی را شنیده‌اید. عرشه، سطح همواری است که مانند کف خانه وظیفه تحمل وزن را دارد. عبارت دکینگ از عرشه‌ی کشتی‌ها گرفته شده است. به کار گیری ترموود در کف را اصطلاحا کف چوبی یا دکینگ کف (Decking) می گویند.

ادامه مطلب »