مشاوره و فروش

معرفی ویژگی ها، فرآیند، انواع، ساختار ترموود

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

ترموود

ترموود THERMOWOOD یک نوع چوب زیبا و مستحکم است که برای نما، کف پوش و… استفاده می شود که در این مقاله از ویژگی های آن پرده بر می داریم که می توانید در ادامه با ما همراه باشید.

ترموود چیست؟

THERMOWOOD یک چوب زیبا و پایدار است که با استفاده از روش های طبیعی، گرما و بخار بر روی آن، اصلاحات حرارتی انجام شده و پس از طی کردن این فرایند، تولید می شود.

ترمووود با اصلاح حرارتی، خواص و مقاومت چوب را بهبود بخشده، در نتیجه گستره کاربردی که در آن چوب می تواند مورد استفاده قرار گیرد، گسترش می یابد.

اصلاح حرارتی در ترمووود باعث می شود ابعاد چوب ترمووود ثابت مانده و در برابر واکنش های مختلف مقاوم در برابر فرسایش و رزین باشد. ترمووود می تواند در داخل یا خارج از منزل، در هر آب و هوایی استفاده شود. ترمووود یک محصول طبیعی غیر سمی است که به راحتی قابل نصب و بهره برداری می باشد.

تـرمـووود در چـوبین سـازه نمـای پـارسـا ( آلتن)

چوبین سازه نمای پارسا ( آلتن) تامین کننده ی انواع گونه های چوب ترمو در ابعاد و پروفیل های گوناگون و تولید کننده انواع درب های تمام چوب و روکش چوب طبیعی( ورودی، لابی ، اتاقی، سرویسی ) و کف پله و قرنیز تمام چوب و ترکیبی می باشد که سلیقه ی هر سبک طراحی را تامین می نماید.

ما یک مقاله بها موضوع روکش ترموود نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

شرکت چوبین سازه نمای پارسا ( آلتن) بنیان گذار ترمووود در ایران می باشد ومی توان گفت تنها مرجع تخصصی چوب در زمینه ی چوب ترموود فرآوری شده می باشد.

این شرکت جدیدترین گونه های چوب ترموود با فرآوری های روز دنیا را به آرشیتکت ها و مهندسین ارائه می نماید که دست آن ها را در انواع طراحی های مهیج ، زیبا و خلاقانه باز نگاه می دارد.

چرا ترموود؟

  • ترموود مقاوم و از هم ناگسستنی

در ترمووود پس از اصلاح حرارتی، رطوبت چوب به حدود 4-6 درصد کاهش می یابد. در نتیجه ی اصلاح حرارتی، مقدار رطوبت تعادل، نیز به طور دائم کاهش می یابد.

رطوبت متعادل در Thermowood حدود نیمی از چوب بدون درمان است در واقع، این به این معنی است که Thermowood در ابعاد ثابت است و شکل خود را به مراتب بهتر از چوب بدون درمان حفظ می کند.

  • ترموود پایدار در برابر تغییرات آب و هوایی

کلاس LunaThermoD دارای کلاس مقاومت در برابر شکست 2 (دوام) (EN 350-2) است. محصولات چوب با کلاس مقاومت 1 و 2 مقاوم در برابر فرسایش مناسب برای استفاده در فضای باز بدون هیچ گونه درمان اضافی مناسب هستند.

  • ترموود غیر سمی و بدون مواد شیمیایی

ترموود یک  چوب زیبا است که با استفاده از روش های طبیعی تولید می شود. تنها فرآیند تولید و گرما و بخار استفاده می شود و هیچ مواد شیمیایی به هیچ وجه اضافه نمی شوند.

ترموود در طول فراین بخار به عنوان یک گاز محافظ عمل می کند و مانع از جدا شدن چوب و آسیب رساندن در طول درمان می شود ترمووود در نهایت این اصلاحات حرارتی خالی از هر گونه رزین و ترشحات دیگر می شود.

در نتیجه، چوب ترمووود، رزین را حتی در دماهای بالا ترشح نمی کند. ترمووود در تست ها نشان داده است که هدایت حرارتی در ترمووود در حدود 20 تا 25 درصد کاهش می یابد در مقایسه با چوب های غیر مسکونی.

ویژگی های ترمووود

  • دوام و ثبات ابعاد:
    پس از تيمار حرارتي، درصد رطوبت چوب به %6-4 كاهش يافته و چوب داراي ويژگي به نام ( تعادل رطوبتي ) مي گردد كه در نتيجه جذب رطوبت و تبادل حرارت چوب و محيط اطراف در آن به شكل قابل توجهي كاهش مي­يابد كه اين امر تأثير خاصي در ثبات ابعاد، كاهش ترك خوردگي و افزايش قابل ملاحظه خواص عايق بودن الوارها ايجاد مي نمايد.
  • مقاوم در برابر پوسيدگي و حمله حشرات:
    به دليل شكستن و تجزيه همه سلولزها (زنجيره قندي) در الوارهاي ترمو شده‌ی با كيفيت عالي، اين محصولات منبع مغذي براي حشرات و قارچ‌هاي مولد پوسيدگي چوب نخواهند بود.ترموود آلتن
  • فاقد صمغ، خلوص و يكنواختي:
    هنگامي كه الوارهاي چوبي تحت عمل آوري ترمو قرار مي‌گيرند، رزين و مواد مضر آن مانند فرمالدهيدها حذف مي‌گردند و باكتري‌ها كشته مي‌شوند و سبب توليد ماده‌اي خالص و استريل براي كاربردهاي مختلف بيروني و داخلي مي‌گردند. با ايجاد رنگي يكنواخت سراسر الوار دارای زيبايي خاصي مي‌شود.

عوامل موثر بر قیمت ترموود را در این مقاله می توانید مطالعه کنید.

ویژگی‌های کلیدی چوب ترمو :

  •  مقاومت بالا و طولاني در برابر سايش و شرايط جوي مختلف
  •  نصب آسان و سريع بدون نياز به نيروي متخصص
  •  قابليت نصب و جداسازي آسان و مكرر جهت نظافت يا انتقال به مكاني ديگر
  •  قابليت برش هلالي جهت محل هاي قوس دار
  •  شستشو و نگهداري آسان
  • عاری از مواد شیمیایی
  • محصولات ترمووود دارای گواهینامه 100% عاری از مواد شیمیایی هستند؛ بنابراین برای هر کاربردی، از جمله در مناطقی که حیوانات‌ خانگی و یا کودکان بازی می‌کنند، ایمن هستند. محصولاتThermoWood، محصولات سازگار با محیط زیست و مردم هستند.
  • فرآیند آماده‌سازی حرارتی کاملاً عاری از مواد شیمیایی است، به‌طوری که این فرآیند 100% با ECO سازگار است و چوب همچنان دارای مواد 100% ایمن، طبیعی و سازگار با محیط‌ زیست خواهد بود.
  • ماندگار (دارای ماندگاری زیاد)
  • ترمووود با دوام و از نظر ابعاد پایدار است، زیرا این فرایند نفوذپذیری چوب را کاهش و خواص دافع آب در چوب را افزایش می‌دهد.
  • با جذب رطوبت کم، محصول تورم و انقباض کمتری را تجربه می‌کند و کمتر در معرض ترک و پیچ‌خوردگی (شکستن) قرار می‌گیرد. بنابراین به ‌طور طبیعی، منجر به ‌طول عمر بیشتر محصول می‌شود.
  • مقاومت نسبت به‌آب و هوای عادی (طبیعی)
  • اکثر محصولات چوبی به ‌صورت ناخوشایندی تحت‌تأثیر تغییرات شدید آب‌و‌هوایی قرار می‌گیرند، اما ترموود هرگونه شرایط آب‌و‌هوایی را به‌خوبی تحمل می‌کند. ترمووود امتحان خود را در خشن‌ترین محیط‌ها، از آب‌و‌هوای گرم و خشك خاورمیانه تا زمستان‌های خیلی سرد فنلاند گذرانده است.
  • ترمووود ممکن است یا بدون آماده‌سازی استفاده شود یا در انواع مختلفی متناسب با نیاز مشتری شخصی‌سازی‌شود.
  • سالم و بدون آلرژی
  • یکی از با ارزش‌ترین مزایای ترمووود، ایمنی آن است. ترمووودبه ‌هیچ‌وجه به ‌محیط‌زیست آسیب نمی‌زند و هیچ‌گونه خطر شیمیایی برای اعضای خانواده شما، از جمله کوچکترین افراد خانواده ندارد. فرایند آماده‌سازی حرارتی، هیچگونه مواد شیمیایی ندارد؛
  • بنابراین محصولات نهایی 100٪ طبیعی و برای بدن انسان بدون ضرر است. این واقعیت، برای افراد مبتلا به‌آلرژی‌های مختلف، نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • بات مشخصات ابعادی
  • طول عمر بالا
  • مقاومت چوب ترمو در برابر تاب برداشتن  و اعوجاج
  • مقاومت در برابر حمله حشرات، ریز ارگانیسم‌ها، و انواع قارچ و کپک
  • زیبایی چشمگیر و یک‌نواختی رنگ در تمام نقاط چوب
  • بدون مواد شیمیایی افزودنی
  • بدون رزین (صمغ)
  • بافت خالص و یک‌نواخت
  • عایق حرارتی عالی
  • چگالی پایین
  • بدون تأثیر مخرب بر سلامت انسان
  • نصب آسان بدون نياز به نيروي متخصص
  • امکان نصب و جداسازي مكرر جهت نظافت يا انتقال
  • شستشو و نگه‌داری آسان بدون تغییر شکل

فرایند ترمووود چیست

در فنلاند گونه­‌های مورد مصرف ­تیمار حرارتی ­شامل­ کاج (Pinus sylvestris)، نوئل (Picea abies)، توس (Betula pendula) و صنوبر (Populus tremula) هستند. به علاوه مجموعه تجربیاتی نیز در مورد تیمار کاج رادیاتا (Pinus radiata)، زبان گنجشک (Fraxinus excelsior)، لاریکس (Larix sibirica)، توسکا (Alnus glutinosa)، راش (Fagus silvatica) و اکالیپتوس بدست آمده است.
قرن‌هاست ثابت شده است سوزاندن سطح چوب در آتش، آن را برای استفاده در فضای بیرونی مقاوم‌تر می‌کند.

وایکینگ‌ها این روش را در سازه‌های بیرونی استفاده می‌کردند. اولین بار تیمار حرارتی چوب ( فرایند ترمووود) در دهه 1930 به طور علمی مورد مطالعه قرار گرفت.

ترموود

عمیق­‌ترین و جامع­‌ترین کار پژوهشی را انجمن ترمووود فنلاند (VTT) به اجرا درآورد. ترمووود با استفاده از روشی که توسط انجمن ترمووود فنلاند پدید آمده است تولید می­‌گردد.

فرایند تیمار حرارتی چوب در مقیاس صنعتی را انجمن ترمووود فنلاند با همکاری صنایع محصولات چوبی فنلاند بوجود آورده است و مجوز فرایند ترمووود به اعضای انجمن ترمووود فنلاند اعطاء شده است.

چوب را  بین 180 تا 215 درجه سانتی گراد حرارت می­‌دهند ضمن اینکه از آن با بخار محافظت می­‌کنند.

بخار علاوه بر نقش حفاظتی، بر تغییرات شیمیایی حاصله بر چوب تاثیر می­‌گذارد.

شما می توایند مقاله سیستم های نصب ترموود را مطالعه کنید.

در نتیجه این روش (تیمار حرارتی)، ترمووود دوستدار محیط زیست به وجود می­‌آید. در این فرایند رنگ چوب تیره شده و در شرایط متغیر رطوبتی متعادل‌تر از چوب نرمال می­‌گردد و خاصیت عایق حرارتی آن نیز بهبود می­‌یابد. در تیمار حرارتی چوب در مقابل پوسیدگی مقاوم می­‌گردد.

در پروسه اصلاح (تيمار) حرارتي، چوب با حرارت 215 درجه سانتی گراد همراه با بخار آب و گردش هوا تا رسيدن مغز چوب به حرارت مورد نظر در كوره باقي مي‌ماند.

فاز 1: افزايش دما و خشک کردن در دمای بالا

در فرآيند ترمووود دماي چوب با استفاده از گرما و بخار آب با سرعت به حدود 100 درجه سانتی گراد رسانده مي­‌شود. سپس رفته رفته دما را تا130  درجه سانتی گراد افزايش داده و از بخار آب براي جلوگيري از ترك برداشتن چوب در طول فرآيند بهره گيري مي­‌شود.

همچنين بخار آب مانع فعل و انفعالات شيميايي درون چوب مي­‌گردد. رطوبت داخل چوب در اين مرحله به حدود صفر مي­‌رسد.

فاز 2: تغييرات حرارتي

در اين مرحله دماي چوب تا حدود 180-215 درجه سانتی گراد افزايش می­‌یابد.

ميزان افزايش بستگي به كلاس ترمو داشته و بعد از رسيدن به دماي مورد نظر چند ساعت در اين دما نگه داشته مي­‌شود. بخار آب در اين مرحله مانع از آتش گرفتن چوب مي­‌گردد.

فاز 3: رطوبت دهي

در اين مرحله با روش باران استوايي و پاشيدن آب بر روي چوب­‌ها دماي آنها را كاهش داده و سبب رسيدن چوب به رطوبت مورد نظر و حصول ويژگي تعادل رطوبتي مي‌گردد، كه نتيجه آن داشتن چوبي با رطوبتي معادل %6-4 است.

در فرآيند ترمو همچنين به جهت استفاده از حرارت بالا، همه سلولزها (زنجيره هاي قندي) شكسته و تجزيه مي­‌گردند، بنابراين محصول نهايي كاملاً طبيعي و عاري از مواد شيميايي است. همچنین به علت خروج مواد غذایی از چوب، تمایل حشرات چوب‌خوار به این نوع چوب­‌ها به شدت کاهش می­‌یابد.

رده بندی استاندارد تیمار ترمووود :
دو رده بندی استاندارد برای تیمار ترمووود موجود است: ترمو– اس و ترمو– دی.
ترمو – اس(Thermo-S )
S مخفف­کلمه Stability به معنای ثبات می باشد. در این تیمار ثبات ابعاد به عنوان کلیدی­ترین خاصیّت محصولات درکاربردهای نهایی است.
ترمو – دی ( Thermo-D )
Dمخفف کلمه Durability به معنای دوام می باشد. دراین تیمار دوام طبیعی به عنوان کلیدی­ترین خاصیّت محصولات در کاربردهای نهایی است.

  • تغييرات شيميايی

از نقطه نظر تغييرات شيميايی مواد اصلی و اوليه چوب؛ يعنی ليگنين، همی سلولز و سلولز با روشهای مختلف حرارتی كاهش می يابند. سلولز و ليگنين با سرعت كمتر و در درجه حرارت بالاتری نسبت به همی سلولز كاهش می يابند. عصاره يا مواد استخراجی چوب  به راحتی كاهش پيدا می كند و در نهايت اين تركيبات به روش عمليات حرارتی تبخير می شوند.

  • سلولز و همی سلولز

سلولز و همی سلولز از تركيبات آلی چوب می باشند كه حاوی كربن و كربوهيدراتها هستند كه از تركيبات ساختاری چوب به حساب می آيند. 40-50 درصد مواد تشكيل دهنده چوب سلولز و 25-35 درصد نيز همي سلولز می باشد.

بعد از انجام عمليات حرارتی مقدار سلولز به مقدار قابل توجهی در چوب كاهش می يابد در نتيجه مقدار موادی كه قارچ ها و باكتريها به آنها حساس هستند و در واقع منبع تغذيه آنها محسوب می شود از بين رفته و به همين دليل چوب ترمووود در مقايسه با انواع ديگر چوب ها كه با روشهای ديگر اصلاح می شوند قابليت چشم گيری در مقابله با پوسيدگی پيدا می كند. همچنين با كاهش مقدار همی سلولز،  قابليت جذب آب توسط چوب ترمووود كاهش می يابد كه خود موجب ثبات ابعادی چوب در مقايسه با ساير چوب ها كه عمليات حرارتی روی آنها انجام نگرفته می شود.

  • ليگنين (Lignin)

ليگنين ماده نگهدارنده سلولهای چوبی است كه از جمله مواد ساختاری چوب می باشد که قسمت های تيره سلولهای چوب به طور عمده از ليگنين تشكيل شده است. ليگنين در ديواره های سلولهای اوليه و ثانويه چوب نيز پيدا می شود. 25-30 درصد چوب های نرم و 20-25 درصد چوب های سخت از ليگنين تشكيل شده است. ماده ليگنين توانايی بهتری در مقابله با حرارت دارد و در درجه حرارتهای بالای 200°c  به صورت چشم گيری كاهش می يابد.كاهش ماده ليگنين در چوب بر روی رنگ، بر واكنش پذيری و تجزيه پذيری چوب تأثير می گذارد.

  • مواد استخراجی (Extractives)

مواد استخراجی در حدود 5 درصد چوب را تشكيل می دهند كه از جمله تركيبات ساختاری چوب محسوب نمی شوند. اين گروه به عنوان مثال شامل، ترپن، چربی، موم يا اسيد فنيك  می باشد. بيشتر اين تركيبات طی عمليات حرارتی در چوب ترمو به راحتی تبخير می شوند كه در نتیجۀ تبخير مواد استخراجی چوب،  مقاومت چوب در برابر پوسيدگی و ساير موارد افزایش می یابد.

  • سمّيت (Toxicity)

چوب ترموود به عنوان ماده جانشينی برای استخوان تست شد كه تستهای اوليه نتايج خوبی از خود نشان داد. به عنوان مثال چوب درخت فان (Birch) كه عمليات حرارتی روی آن انجام شده خصوصيات نزديكی نسبت به استخوان دارد. چوب ترموود يك ماده نازا (Sterile) می باشد و مواد سمّی در آن پيدا نمی شود بنابراين اين چوب از لحاظ سمّی بودن قابل اعتماد می باشد كه عاری از هر سمّی است كه به انسان و محيط اطراف زيان برساند.

موارد استفاده ترموود:

  • نمای بیرونی ساختمان(نمای ترموود)
  •  کفپوش فضای باز
  •  انواع مبلمان فضای باز
  •  آلاچیق
  •  پرگولا
  •  سایه بان و لوور
  •  بام باغ ( روف گاردن)
  •  درو پنجره
  •  زیرسقف
  •  سونا
  •  دست انداز نرده
  •  کف پله
  •  گلدان

شما می توایند مقاله نگهداری از کفپوش ترموود را مطالعه کنید.

چوب ترمو التن

بوی چوب ترموود

یکی از راههای تشخیص چوب ها و همچنین چوب ترمو مرغوب بو و رایحه آن می باشد .

رنگ ترمووود حاوی مواد شیمیایی می باشد که درکلیه بافت درونی چوب ترموود و به میزان کمتری در سطح بیرونی چوب ترموود وجود دارد، بوی حاصل از مواد شیمیایی چوب نیز مانند رنگ ها در دیواره های سلولی آن ذخیره می شوند .

درختان بعد از قطع و برش بوی زیاد و عطر دلنشینی را از خود آزاد می کنند و به مرور زمان بوی خود را از دست می دهند. گاهی به دلیل هجوم باکتری و قارچ ها و تجزیه دیواره ی سلولی توسط آنها مواد استخراجی در بافت های چوب آزاد می شوند و بو چوب آزاد می شود.

ترموود

با حرارت دادن چوب درختان کاج – اش – ایپه و تبدیل آن به چوب ترمو دیگر قارچ و حشرات و باکتری ها نمی توانند به چوب حمله کنند و مقاومت آن افزایش می یابد.

از بوی آزاد شده از چوب می توان به گونه چوب پی برد البته کار آسانی نیست. بعضی از گونه های چوب مانند سرو و کاج ها که بوی رزین می دهند دارای بوی مطبوعی می باشند.

آیا می توان چوب ترموود را از طریق بو تشخیص داد؟

همه ی گونه های چوب بوی خاص و ویژه خودرا دارا می باشند . اما حرارت دادن به چوب و تبدیل شدن آن به چوب اصلاح شده (ترمووود) با حرارت بوی خاص و مطبوعی را برایچوب ایجاد می نماید .

چوب ترمو به دلیل قرارگرفتن درحرارت بالا وفرآوری شدن بوی خاص و مطبوعی را از خود متساطع می نماید. بوی چوب ترمو تقریبا مانند بوی چوب سوخته می باشد که بسیاری از افراد علاقمند بوی چوب ترمو می باشند.

بو و رایحه انواع گونه های چوب متفاوت می باشد.گونه چوب های سرو ، کاج وسدار بوی مطبوعی دارند .

رایحه انواع گونه های چوب :

چوب سدار: گونه ای می باشد که برای مدت زمان طولانی بوی مطبویی را آزاد می کند.

چوب ساسافراس و چوب کاتالیا: بوی نا مطبوعی شبیه به نفت از خود آزاد می کند.

چوب افرا: زمانی که در معرض گرما و رطوبت قرار می گیرد بویی شبیه به مربای توت فرنگی از خود آزاد می نماید.

چوب ترمو: بوی مطبوعی مانند چوب سوخته از خود آزاد می نماید که بعد از مدتی بوی خود را از دست می دهد.بنا براین همیشه نمی توان از طریق بو چوب ترموود را شناسایی کرد.

چوب درخت تیک: بویی شبیه به چرم سوخته از خود آزاد می کند.

چوب سراتویتانوس: بوی شبیه به کارامل از خود آزاد می کند.

برخی از درختان استوایی براساس رایحه هایشان نامگذاری شده اند. درمیان گونه های موجود در ایران هم می توان درخت زریین که از خانواده ی درختان سرو می باشد را در دسته درختان با بوی مطبوع قرار داد و چوب درخت سرخدار را در دسته درختان با بوی نا مطبوع. نکته دیگر اینکه بعضی از درختان هیچ بوی خاصی نمی دهند و آن دسته از گونه هایی که دارای بوی خاص می باشند نیز به مرور زمان  بوی خود را از دست می دهند بنا براین نمی توان از بو برای تشخیص نوع و گونه ی چوب همیشه استفاده نمود.

ترموود از منظر زيست محيطی

1. مجوز مواد خام (Certified Raw Material)

FECS يكی از سازمان های در فنلاند است كه مورد تأييد سازمان غير دولتی PEFC می باشد. اين سازمان بطور عمده كار نظارت بر نحوه دادن گواهی و چگونگی استفاده از آن توسط كارخانجات و سازمان ها و كار نظارت بر نحوه استفاده از جنگل ها و محيط زيست، به صورت منطبق با شرايط پايدرای را بر عهده دارد.اين سازمان اعلام كرد در حدود 90% از چوب های بريده شده از جنگل های فنلاند كه عمليات اصلاح حرارتی به منظور توليد چوب ترمووود روی آنها انجام می‌گيرد دارای استانداردهای منطبق با استانداردهای  PEFC می باشد.

2. انرژی (Energy)

در طی پروسه توليد چوب ترمو، انژری به طور عمده جهت خشك كردن چوب مورد استفاده قرار می گيرد. كه طی اين پروسه 80% انژری به صورت گرمايِی مصرف می‌شود. مقدار انرژی كل مصرفی تقريبأ 20% بيشتر از پروسه خشك كردن معمولی  كه در آن چوب دارای 18% رطوبت تعادلی می باشد است. در مقايسه با رطوبت تعادلی پائين چوب ترمو، مقدار انژری مصرفی نزديك به مقدار انرژی مصرفی در پروسه خشك كردن معمولی می باشد كه اين به دليل مدت زمان كوتاه پروسۀ خشك كردن در اين نوع اصلاح حرارتی می باشد. همچنين بايد در نظر داشت كه در بيشتر موارد  در پروسه اصلاح حرارتی، انرژی مورد نياز از سوزاندن چوب های زائد و پوست درختان توليد مي شود.

تصوير پائين مقدار انرژی مصرفی برای توليد برخی از مواد ساختمانی، و حمل و نقل آن ها را نشان می دهد. انرژی اصلی مصرفی در پروسۀ عمليات حرارتی چوب ترمووود، تقسيم به انرژی های تجديد شدنی (بيوانرژی، انرژی بادی، انرژی خورشيدی، انرژی آب) و انرژی تجديد نشدنی ( سوخت فسيلی) می شود.

3.نشر (خروج مواد)  Emissions

مقدار مواد انتشار يافته در محيط اطراف در حين پروسۀ عمليات حرارتی روی چوب ترمو، بسيار ناچيز است. جدول زير مقدار كل تركيبات ارگانيك فرّار يا بخار شدنی  TVOC  را نشان می دهد که در حين انجام عمليات اصلاح حرارتی، روی دو گونه مختلف چوب های كاج (Pine) و صنوبر (Spruce) كه در مدت چهار هفته اندازه گيری شده است.

TVOC mg/m3, 28 d PRODUCT
0,255 Thermo-S, pine
0,237 Thermo-S, spruce
Source: Research reports VTT-S-00986-06 and RTE3218_6/05.

 

به دليل اينكه در مراحل توليد محصولات ترمو فقط از درجه حرارت زياد و بخار استفاده می شود، در حين انجام اين نوع     عمليات اصلاح حرارتی و پروسۀ توليد اين محصول، مواد مضرّ از محصولات روی زمين باقی نمی ماند.

4.دوره نگهداری و تعمير (Maintenance Cycle)

انجام پروسۀ اصلاح حرارتی روی چوب ترموود، استحكام و پايداری چوب ترموود را افزايش  می‌دهد. به دليل كاهش تغيير شكل چوب ترموود (متورم شدن یا انبساط یا انقباض و تاب برداشتن) اين چوب عملكرد بسيار خوبی هنگام رنگ زدن يا انجام عمليات روكش (روغن، واكس و…) از خود نشان می دهد.رزين موجود در چوب در حين انجام پروسۀ اصلاح حرارتی از چوب خارج شده و به هنگام انجام عمليات روكش، رزين  به سطح نفوذ نمی كند. بنابراين روكش سطحی چوب ترموود باعث نگهداشتن اين چوب به مدت طولانی تر در وضعيت مناسب می شود. طولانی بودن مدت زمان چرخه تعمير و نگهداری اين چوب باعث كاهش مصرف موادی می‌گردد؛ كه به منظور پوشش يا روكش جهت حفظ چوب استفاده می شوند.

5.طول عمر يا مدت زمان پايداری (Service Life)

انجام پروسۀ اصلاح حرارتی روی چوب ترمو، پايداری اين چوب را افزايش می دهد و متناسب با آن طول عمر و مدت زمان پايداری موادی را افزایش می دهد كه به عنوان مواد كاربردی و نگهدارنده چوب ترمو استفاده می شوند. داشتن طول عمر و مدت زمان پايداری بيشتر اين چوب باعث كاهش نياز به حمل و نقل غير مستقيم موادی می شود كه استفاده از آنها از لحاظ زيست محيطی در هاله ای از ابهام می باشد.

6.تعويض يا جايگزينی (Replacement)

از نظر شكل ظاهری، چوب ترمو شبيه به چوب های سخت نواحی گرمسيری می باشد. در برخی موارد می توان از چوب ترمو به جای چوب های كه در وضعيت پايدار قرار ندارند استفاده كرد. در نتيجه اين استفاده جبرانی يا جايگزينی از چوب ترمو به جای گونه های ناپايدار ديگر، از هزينه های حمل و نقل می کاهد و جنگل و گونۀ چوب هایی را كه در معرض خطر هستند حفظ  میگرداند.

7.امحا   (Disposal)

در پايان چرخۀ عمر چوب های ترمو، می توان از اين چوب جهت توليد انرژی استفاده كرد يا شبيه چوب های معمولی می توان در سيستم نرمال چوب های زائد قرار گيرد.

استاندارد تیمار ترمووود
رده بندی استاندارد تیمار چوب ترمو
ترمو-اس (Thermo-S)
حرف S درThermo-S از واژه Stability به معنی پایداری و ثبات گرفته شده است. این ثبات علاوه بر شکل ظاهری در کاربردهای نهایی این کلاس چوب ترمو  اهمیت کلیدی دارد. محصولات ترمووود کلاس S بسته به رطوبت محیط ممکن است از ۶ تا ۸ درصد تغییر ابعاد به صورت تورم یا افت حجم داشته باشند. محصولات این کلاس ترمووود از دوام نسبتاً مناسبی نیز برخوردارند و با استاندارد EN 113 مطابقت دارند.کاربرد انواع متفاوت الوارهای ترمووود کلاس S مطابق جدول زیر توصیه می‌شود:

  سافت وود Thermo-S   هارد وود Thermo-S
اجزای ساختمانی
مبلمان محیط ‌های خشک
مبلمان داخلی
مبلمان باغ
سونا
اجزای در و پنجره
مبلمان
تزیینات نمای چوبی (کلدینگ)
کف چوبی (دکینگ)
کفپوش
سونا
مبلمان باغ

 

ترمو-دی (Thermo-D)

حرف D در Thermo-D از واژه Durability یا دوام گرفته شده است. دوام زیست‌شناختی علاوه بر حفظ شکل ظاهری در کاربردهای نهایی این کلاس چوب ترمو  اهمیت کلیدی دارد. محصولات ترمووود کلاس D بسته به رطوبت محیط ممکن است از 5 تا 6 درصد تغییر ابعاد به صورت تورم یا افت حجم داشته باشند. محصولات این کلاس ترمووود از دوام نسبتاً مناسبی نیز برخوردارند و با استاندارد EN 113 مطابقت دارند.
کاربرد انواع متفاوت الوارهای ترمووود کلاس D مطابق جدول زیر توصیه می‌شود:

سافت وود Thermo-D هارد وود Thermo-D
نمای چوبی (کلدینگ)
درهای بیرونی
پنجره‌های کرکره‌ای
نمای ساختمان‌هایطبیعی
مبلمان حمام و سرویس بهداشتی
مبلمان سونا
کف چوبی (دکینگ)
کف‌پوش
مبلمان باغآلاچیق و …
برای تمام مصارف مشابه نوع Sاست. اگر مصرف‌کننده به دنبال رنگ‌های تیره تر باشد می‌توان از چوب‌های ترمووود کلاس D استفاده کرد.

 

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

نمونه ای از آلاچیق های ساخته شده آلتن

آلاچیق

آلاچیق یک سرپناه می باشد از جنس فلزی و چوبی که برای دورهمی خانوادگی استفاده می شود و بالای آن گنبدی شکل است و اطراف آن باز است که دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن می پردازیم.

ادامه مطلب »