مشاوره و فروش

نکاتی کلیدی و طلایی برای خرید دستگیره درب چوبی

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

نکات مورد نیاز برای خردی دستگیره درب چوبی

دستگیره یکی از مهم‌ترین بخش‌های درب است که انتخاب نوع درست آن از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان خرید دستگیره درب چوبی باید به آن توجه کنید؛ تناسب آن با نیاز و کاربری درب است. در این مقاله قصد داریم به تفصیل در مورد انواع دستگیره، کاربردهای این بخش از درب و مدل‌ها و برندهای موجود در بازار صحبت کنیم. مطالب موجود در این مقاله برای خرید دستگیره درب چوبی بسیار مفید و راهگشا است.

انواع دستگیره

دستگیره بخشی از درب است که وقتی خراب شود تازه متوجه می‌شویم که چقدر در طول روز از آن استفاده می‌کردیم. همین استفاده مکرر است که لزوم خرید یک دستگیره با کیفیت از یک برند معتبر را یادآور می‌شود. دستگیره‌ها از نظر نوع آلیاژ به کار رفته در پروسه تولیدشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برنج، کروم، نیکل ساتن، نقره، استیل و آهن از جمله مهم‌ترین آلیاژهایی هستند که برای تولید دستگیره از آنها استفاده می‌شود.
به غیر از جنس آلیاژ، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها، دستگیره‌های موجود در بازار را به انواع مختلفی طبقه‌بندی کرد. به عنوان مثال دستگیره‌ها از نظر کاربرد به دو نوع توپی و اهرمی تقسیم می‌شوند. بر اساس جنس نیز می‌توان آنها را به 4 دسته فولادی، چوبی، آلومینیومی و برنزی تقسیم کرد. علاوه بر این می‌توانیم از القابی مانند دستگیره بیضی، دستگیره گوشه‌دار، دستگیره کلاسیک و دستگیره مینیمال برای طبقه‌بندی دستگیره‌های موجود در بازار بر اساس شکل ظاهری آنها استفاده کنیم.

کاربردهای متنوع دستگیره درب

درب با هدف جدا کردن فضاهای داخلی یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این به این معنی نیست که قرار است این فضاها برای همیشه از هم جدا باشند؛ بلکه این جداسازی موقتی است و شما می‌توانید با باز و بسته کردن درب، بین این فضاها ارتباط برقرار کنید. بنابراین ابزاری روی درب‌ها نصب می‌شود که امکان برقراری این ارتباط را فراهم می‌کند. این ابزار همان دستگیره است.

از طرفی هر دربی نیاز به یک دستگیره خاص دارد. به عنوان مثال دستگیره‌ای که روی درب‌های اتاق خواب نصب می‌شود باید از هر دو طرف قابلیت باز و بسته کردن درب را داشته باشد. این دستگیره‌ها از نظر کاربردی معمولا مشابه هم هستند اما از نظر طرح و رنگ، تفاوت‌های زیادی بین محصولات کارخانه‌ها با یکدیگر وجود دارد. دستگیره‌های مخصوص درب‌های اتاق خواب در دو نوع سوئیچی و کلیدی به بازار عرضه می‌شوند و قابل نصب بر روی انواع درب می‌باشند.

برای درب سرویس بهداشتی و حمام داستان کمی متفاوت‌تر است. این دستگیره‌ها معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از داخل قابلیت قفل شدن دارند اما از بیرون امکان قفل شدن آنها فراهم نیست. این دستگیره‌ها قابل استفاده بر روی درب‌های اتاق خواب و درب‌های ورودی نیستند و به صورت اختصاصی برای درب سرویس بهداشتی و حمام طراحی شده‌اند.

درب ورودی وظیفه تامین امنیت خانه را بر عهده دارد. بنابراین تمامی ابزارها و یراق‌آلاتی که روی این درب‌ها نصب می‌شوند باید از ایمنی بالایی برخوردار باشند. دستگیره‌هایی که روی درب‌های ورودی قابل نصب هستند؛ از بیرون فقط با استفاده از کلید قابل باز شدن هستند و اهرم بیرونی آنها ثابت است. این نوع دستگیره‌ها معمولا به دلیل اینکه در معرض عوامل محیطی هستند؛ باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشند. بنابراین اگر به دنبال یک دستگیره مقاومت در برابر ضربه هستید؛ دستگیره‌های مخصوص درب ورودی بهترین گزینه محسوب می‌شوند. از آنجایی که روزانه ممکن است چندین بار از درب ورودی استفاده کنید؛ دستگیره‌های شیشه‌ای و سرامیکی اصلا مناسب این نوع درب‌ها نیستند و استفاده از آنها را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم.

مدل‌های متنوع دستگیره درب

دستگیره‌ها از نظر عملکردی به دو دسته دستگیره‌های رزت و پلاک تقسیم می‌شوند. دستگیره‌های رزت یا همان دو تکه، دستگیره‌هایی هستند که محل نصب اهرم اصلی آنها با جای قفل‌شان متفاوت است. این نوع دستگیره‌ها جدیدترین و مدرن‌ترین دستگیره‌های معرفی شده به بازا هستند و از ایمنی بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. دستگیره‌های رزت هم به صورت سوئیچی و هم به صورت کلیدی تولید می‌شوند. در نقطه مقابل این دستگیره‌ها، دستگیره‌های یک تکه که معروف به دستگیره‌های پلاک هستند وجود دارد. این دستگیره‌ها معمولا ظاهر کلاسیک‌تری دارند و برای نصب بر روی درب منازل و ادارات مناسبند.

بهترین برند های دستگیره درب

شرکت‌های معتبر زیادی در ایران وجود دارند که دستگیره درب تولید می‌کنند. علاوه بر تولیدات این شرکت‌ها، برندهای گوناگون و معروف خارجی نیز وجود دارد که جزء برترین تولیدکننده‌های دستگیره درب هستند. این تنوع باعث می‌شود که انتخاب در زمان خرید دستگیره درب چوبی دشوار شود. اما نکته طلایی که می‌توانیم در اینجا به آن اشاره کنیم این است که، بررسی دقیق ظاهر دستگیره می‌تواند همه چیز برای شما روشن کند. همین که لبه‌های دستگیره تیز و برنده نباشد؛ شکل هندسی آن به گونه‌ای باشد که راحت در دست جای بگیرد؛ روکش استفاده شده در دستگیره زبر نباشد و اهرم آن راحت در دست بچرخد؛ نشان‌دهنده کیفیت برند انتخابی است.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط