مشاوره و فروش

چگونه سطح کیفیت چوب ترمو را تشخیص دهیم؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

تشخیص کیفیت ترموود

ترموود یک محصول فرآوری و مهندسی شده است که کاربردهای متنوعی دارد. اصلاح حرارتی اصلی‌ترین فرآیندی است که در تولید این محصول به کار برده می‌شود. این فرآیند توسط یک کامپیوتر کنترل و در یک کوره مخصوص در دمای بالا انجام می‌شود. طبق استانداردهای تعریف شده برای این شیوه تولید، چوب‌های طبیعی که قرار است تبدیل به ترموود شوند؛ فقط بخار و حرارت را متحمل شده و بدون افزودن مواد شیمیایی پروسه تولید را طی می‌کنند. انجام دقیق این فرآیند، تاثیر زیادی روی کیفیت محصول خروجی دارد. برای اینکه بتوانید یک محصول مطمئن و با ماندگاری بالا را انتخاب کنید؛ باید با شیوه تشخیص کیفیت ترموود آشنا باشید. این موضوع مبحث کلی این مقاله می‌باشد.

چگونه سطح کیفیت چوب ترمو را تشخیص دهیم؟

در حال حاضر شرکت‌های متعددی در جهان وجود دارند که مدعی تولید ترموود اصل و استاندارد هستند؛ اما با وجود مدعیان فراوان، هنوز هم بهترین ترموود، ترموودی است که در شمال اروپا به خصوص کشور فنلاند تولید می‌شود. قدمت بالای تولید این محصول در این کشور و کیفیت بالای چوبی که در این مناطق رشد می‌کند؛ دو دلیل اصلی هستند که موجب محبوبیت ترموودهای فنلاندی شده‌اند.
با وجود رونق این بازار، متاسفانه شاهد این هستیم که طی چند سال گذشته در کنار محصولات اصلی، ترموودهای تقلبی نیز وارد بازار شده‌اند و کار خرید را برای مشتریان دشوار کرده‌اند. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از ضرر مالی بر اثر خرید محصول تقلبی، مراجعه به شرکت‌های معتبری است که سال‌ها در زمینه تولید و واردات این محصول خاص تجربه دارند. این اقدام نه تنها به شما کمک می‌کند که محصولی اصل خریداری کنید؛ بلکه از نظر قیمتی نیز مطمئن‌تر است.

روش تشخیص سطح کیفی چوب ترموود

روش‌های زیادی برای تشخیص سطح کیفی محصولی که به نام ترموود به شما عرضه شده است وجود دارد؛ اما برخی از این روش‌ها کاملا تخصصی هستند و رفتار بر طبق آنها نیازمند کسب تجربه زیادی در این بازار می‌باشد. اما این به این معنی نیست که هیچ راهی برای افراد مبتدی جهت تشخیص کیفیت ترموود وجود ندارد؛ بلکه این گروه از مصرف‌کنندگان می‌توانند از طرق زیر کیفیت محصول و اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهند.

گواهی نامه کیفیت

ترموود محصولی است که باید برای ورود به بازار، استانداردهای خاصی را دریافت کند. اصلی‌ترین استاندارد، گواهی‌نامه یا تاییدیه اتاق بازرگانی کشوری است که ترموود در آن تولید شده است. در این گواهینامه جزئیات زیادی در مورد تولید محصول درج شده که مهم‌ترین آنها میزان حرارت و دمایی است که به چوب طبیعی اعمال شده است تا نتیجه خروجی آن محصولی به نام ترموود شود. اگر ترموودی که انتخاب کرده‌اید گواهینامه معتبر اتاق بازرگانی کشور تولیدکننده را دارد؛ می‌توانید با خیال راحت از اصل بودن محصول، خرید خود را انجام دهید. علاوه بر این، اگر برند معرفی شده به شما، نمایندگی رسمی در ایران داشته باشد که چه بهتر. این موضوع اطمینان کردن به محصولات شرکت را راحت‌تر می‌کند.

ظاهر و رنگ چوب

بررسی محصول از نظر ظاهری، دومین روشی است که با آن می‌توانید محصول اصل را از تقلبی تشخیص دهید. همانطور که اشاره شد؛ بهترین ترموود از درختان کاجی تولید می‌شود که در اروپا و یا سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی رشد می‌کنند. گره منظم روی بافت این چوب‌ها، نشانه استحکام بالای آنها و عدم پیچ خوردگی به مرور زمان است. ضمنا اگر ترموود از بخش میانی تنه درخت تهیه شده باشد؛ کیفیت رگه‌ها بالاتر بوده و طول عمر بیشتری از محصول انتظار می‌رود. وجود فاصله زیاد بین گره‌ها نشان از این دارد که ترموود از مغز تنه درخت تهیه نشده است.
سومین فاکتور ظاهری که می‌توانید بر اساس آن کیفیت ترموود را تشخیص دهید؛ ترک روی بدنه است. هر چقدر این ترک‌ها بیشتر و عمیق‌تر باشند؛ نشانه از کیفیت پایین محصول هستند. وجود هر گونه لکه تیره روی ترموود نیز علامت خوبی نیست و نشان از پوسیدگی چوب دارد.

گره‌های چوب

درختان کاجی که در منطقه اسکاندیناوی رشد می‌کنند؛ دارای گره‌های پروانه‌ای منظمی هستند. بنابراین اگر روی بدنه محصولی که انتخاب کرده‌اید؛ گره پروانه‌ای به صورت منظم وجود دارد می‌توانید از اصل بودن ترموود اطمینان حاصل کنید.

رگه‌های چوب

ترموودهایی که از مغز چوب تولید می‌شوند؛ کیفیت بالاتری دارند. اما چطور بفهمیم که بافت مغز چوب به چه شکلی است؟ مغز چوب درخت کاج، دارای رگه‌های نزدیک به هم است. بنابراین اگر محصولی به شما پیشنهاد شد که فواصل رگه‌ها در آن زیاد است؛ باید به کیفیت آن شک کنید.

ترک خوردگی

سطح الوارهای ترموود باید صاف و صیقلی بوده و بدون هیچگونه ترک، درز و شکاف باشد. ترک روی این سطح، نشان می‌دهد که فرآیند اصطلاح حرارتی روی محصول با دقت پایینی انجام شده است. توصیه می‌شود هرگز الوارهایی که ترک خوردگی دارند را خریداری نکنید.

لکه‌های تیره

رنگ ترمووود اصل باید قهوه‌ای تیره باشد. چرا که این محصول برای تبدیل شدن به یک ترموود عالی و بدون نقص، دمای بالای کنترل شده‌ای را تجربه می‌کند. اما این بدان معنا نیست که الوارهای دارای لکه نیز کیفیت بالایی دارند. وجود هر گونه لکه تیره رنگ روی ترموود، نشانه‌ای از پوسیدگی چوب است.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط