مشاوره و فروش

پارکت یا کفپوش چوبی کدام را انتخاب کنیم؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

تفاوت پارکت و کفپوش چوبی

بخش اعظمی از جلوه فضای داخلی هر ساختمانی مربوط به پوشش کف است. به این پوشش در اصطلاح فنی کفپوش گفته می‌شود. کفپوش‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که پارکت و کفپوش چوبی دو نمونه پرطرفدار از آنها هستند. در این مقاله از چند منظر مختلف این دو کفپوش پرفروش و محبوب را مقایسه کرده‌ایم.

پارکت چوبی چیست؟

پارکت چوبی نوعی پانل ساخته شده از چند لایه چوب است که در ابعاد و رنگ‌های مختلفی تولید شده و با قرار دادن آنها کنار یکدیگر کف ساختمان را پوشش می‌دهند. چوب ماده‌ای طبیعی و بسیار آرامش‌بخشی است که حس گرمای خاصی به محیط می‌بخشد. بنابراین این نوع کفپوش برای افرادی که به گرما محیط خانه خود اهمیت می‌دهند بسیار مناسب است.

برای تولید کفپوش چوبی می‌توان از چوب درختان مختلفی استفاده کرد. اما معمولا این محصول را با تنه درختانی مانند بلوط، کاج، گردو، راش، بامبو و افرا می‌سازند. به همین خاطر طیف متنوعی از این کفپوش در بازار وجود دارد که از نظر قیمتی نیز با هم متفاوت هستند. بنابراین هر چقدر بودجه بیشتری برای خرید کفپوش چوبی در نظر گرفته باشید؛ محصول بهتر و باکیفیت‌تری را می‌توانید تهیه کنید. البته در انتخاب این مدل کفپوش بهتر است به فاکتورهایی مانند میزان رطوبت محیط، میزان تردد و سلیقه شخصی خودتان نیز توجه کنید. از بین تمام کفپوش‌های چوبی که معرفی کردیم؛ کفپوش ساخته شده از چوب بلوط، به دلیل مقاوم بالا و فشردگی خوب بافت خود، نسبت به سایر محصولات از استحکام بیشتری برخوردار است.

پارکت لمینت چیست؟

لمینت نیز نوعی کفپوش است که از یک نوع فرآورده چوبی ساخته می‌شود. این کفپوش به دلیل شباهت با پارکت، به پارکت لمینیت نیز معروف است. عمده پارکت لمینت‌هایی که در بازار وجود دارند از جنس HDF هستند که نوعی تخته فیبری ساخته شده از چوب است. این محصول با ورود به بازار توانست سهم زیادی از فروش کفپوش را به خود اختصاص داده و فروش کفپوش‌های چوبی را از رونق بیاندازد.

پارکت بهتر است یا لمینیت ؟

کفپوش چوبی از مواد طبیعی ساخته می‌شود. به همین خاطر از نظر ظاهری هم زیباتر و هم لوکس‌تر است. ضمن اینکه امکان ترمیم و بازسازی را نیز دارد و علاوه بر استحکام بالا در برابر ضربه، با محیط زیست نیز سازگار می‌باشد. حس طبیعی که در فضا به دلیل استفاده از این نوع کفپوش ایجاد می‌شود عمده دلیلی است که برخی از مشتریان را مجاب به استفاده از این محصول می‌کند. ضمن اینکه گرما و سرمایی که در زمان راه رفتن از کف به پا منتقل می‌شود کاملا طبیعی بوده و به طور کلی راه رفتن روی این کفپوش احساس بسیار لذت‌بخشی دارد.

در نقطه مقابل، لمینت از نوعی فرآورده مصنوعی ساخته می‌شود که مزایای متفاوتی را برای محصول به همراه دارد. این کفپوش از چند لایه تشکیل می‌شود که یکی از آنها فیبر فشرده چوب یا همان HDF است. این لایه موجب استقامت بیشتری محصول در برابر خط و خش و سایش می‌شود. ضمن این که نصب ساده، مقاومت در برابر آب، خاصیت ارتجاعی زیاد، قیمت پایین و مقاومت بالا در برابر خش از دیگر مزایای این کفپوش هستند. لمینت قابل ترمیم نیست و برای نگهداری آن در شرایط ایده‌ل باید روی آن واکس زده شود. بهتر است برای تمیز کردن آن نیز به جای آب، از یک پارچه نمدار استفاده کنید. چرا که ممکن است آب از لای درزها نفوذ کرده و موجب مرطوب شدن زیرساز لمینت شود.

تفاوت کفپوش پارکت لمینت و پارکت های چوبی

گرچه از نظر کارکرد کفپوش پارکت لمینت و پارکت چوبی شبیه به هم هستند؛ اما این دو محصول تفاوت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

ما یک مقاله داریم که در مورد تفاوت کفپوش چوبی و چسبی بحث کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

روش نصب

برای نصب کفپوش چوبی باید از یک نوع چسب مخصوص استفاده شده و بعد از خشک شدن نیز نیاز به ساب و یک لایه لاک می‌باشد. به همین خاطر نصب این محصول با دردسر بیشتری همراه است. این در حالی است که لمینت را با استفاده از شیارهای دور تا دور هر پانل که به آنها کلیک گفته می‌شود نصب می‌کنند. این شیارها به صورت نر و ماده طراحی شده و با قفل شدن به هم، سطح کار را پوشش می‌دهند. بنابراین بدون نیاز به چسب و ماده دیگری می‌توان در مدت کوتاهی، مساحت زیادی را کفپوش کرد. همین شیوه نصب باعث شده که بتوان لمینت را جمع و در جای دیگری مجددا نصب کرد. ضمن اینکه معمولا از یک فوم مخصوص به عنوان زیر ساز لمینت استفاده می‎شود که هم باعث صاف شدن سطح زیر کار و هم عایق شدن کف در برابر حرارت و صدا می‌شود. چون برای نصب لمینت نیازی به استفاده از چسب نیست؛ کفپوش اصلی آسیب نمی‌بیند. به همین خاطر حتی اگر گران‌ترین کفپوش مانند سنگ زیر کار باشد؛ باز هم بدون آسیب می‌توان روی آن را لمینت کرد.

مقاومت در برابر رطوبت

چوب یک ماده طبیعی است که حساسیت زیادی به آب و رطوبت دارد. کفپوش‌های چوبی در صورت مرطوب شدن دچار تورم می‌شوند. اما لمینت مقاومت بسیار بالایی در برابر آب دارد. به همین خاطر برای بخش‌هایی از خانه که زیاد در معرض رطوبت هستند؛ مانند آشپزخانه، بهتر است از لمینت برای پوشش کف استفاده شود.

مقاوم بودن در برابر ضربه

کفپوش چوبی به ضربه، به خصوص تماس با اجسام نوک تیز بسیار حساس است و به سرعت آسیب می‌بیند. اما لمینت مقاومت خوبی در برابر هر نوع ضربه‌ای دارد. پس اگر کودک خردسالی در خانه دارید که ممکن است اسباب بازی‌هایش را مدام به زمین بکوبد؛ حتما لمینت را به عنوان پوشش کف خانه انتخاب کنید.

تنوع در طرح و رنگ

همانطور که اشاره شد؛ کفپوش چوبی از چوب طبیعی ساخته می‌شود و طرح آن دقیقا حاوی طرح و گره‌هایی است که روی چوب وجود دارد. اما لمینت چون از HDF ساخته می‌شود دارای طرح‌های متنوع‌تری است.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات

جالب و آموزنده بود

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط