مشاوره و فروش

بایدها و نباید های درب چوبی

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

مزایا و معایب درب چوبی

درب یکی از اصلی‌ترین اجزای هر ساختمانی است که به وسیله انواع مختلفی از مواد اولیه قابل تولید می‌باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از انواع درب، یعنی درب چوبی و مزایا و معایب آن صحبت کنیم.

شرکت لوناوود آلتن، تولیدکننده درب چوبی با کیفیت، امکان خرید از درب کارخانه بدون واسطه با بهترین کیفیت و قیمت مناسب 

مزایا درب چوبی

اگرچه درب‌های چوبی کاملا بدون عیب و نقص نیستند؛ اما مزایای زیادی دارند که در انواع دیگر درب‌ها نمی‌توانید آنها را پیدا کنید. این مزایا عبارتند از:

جذابیت و ساختار زیبا

اگر به دنبال دربی هستید که از نظر زیبایی‌شناسی منحصربه‌فرد باشد؛ باید به درب چوب به عنوان یکی از گزینه‌های جدی خود فکر کنید. درب‌های چوبی دارای ظرافت خاصی در شکل ظاهری خود هستند. به طوری که درب‌های دیگر به ندرت به گرد پای آنها از این نظر می‌رسند. ضمن اینکه درب‌ چوبی قابلیت اجرای طرح‌های مختلف و رنگ‌آمیزی را نیز دارند.

 

انواع درب چوبی داخلی ساختمان

 

عایق گرما

جلوگیری از هدر رفتن گرما در زمستان و سرما در تابستان از خانه، می‌تواند به شدت روی مبلغ قبض برق و گاز خانه شما تاثیرگذار باشد. خوشبختانه یک راه‌کار ساده برای تحقق این هدف وجود دارد و آن هم استفاده از درب‌های چوبی است. درب‌های چوبی عایق بسیار خوبی در برابر انتقال گرما و سرما، بین بخش داخلی ساختمان و محیط بیرون هستند. تا زمانی که از این درب‌ها به درستی نگهداری کنید؛ می‌توانید مطمئن باشید که ساختمان شما از قسمت ورودی کاملا عایق‌بندی است.

بیشتر بخوانید: چارچوب درب چیست و چه کاربردی دارد؟

عایق صوت

درب چوبی عایق خوبی برای جلوگیری از ورود سر و صدا به داخل ساختمان است. در حال حاضر برای تولید این درب‌‎ها از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که موجب تقویت این قابلیت در محصول می‌شوند.

قابلیت تغییر سایز و ابعاد

تطبیق‌پذیری درب‌های چوبی به شدت بالاست. این به این معنی است که می‌توان آنها را از نظر اندازه، ابعاد، سبک و طراحی سفارشی‌سازی کرد. علاوه بر این، هر چوبی دارای رگه‌های منحصربه‌فردی روی بدنه خود است. بنابراین از آنجایی که هیچ دو تکه چوبی را نمی‌توانید پیدا کنید که از نظر طرح رگه‌های طبیعی، دقیقا یکسان باشند؛ درب شما کاملا منحصربه‌فرد خواهد شد.

قابلیت تعمیر

چوب را می‌توانید در صورت آسیب‌دیدگی به راحتی ترمیم و بازسازی کنید. این در حالی است که برخی از درب‌های ساخته شده از فرآورده‌‎های چوبی قابل ترمیم نیستند و در صورت آسیب‌دیدگی و پوسیدگی معمولا باید به طور کامل تعویض شوند.

تنوع زیاد محصولات

همانطور که اشاره شد؛ چوب هم قابلیت فرم‌پذیری بالایی دارد و هم رنگ را به خوبی به خود جذب می‌کند. بنابراین با ترکیب طرح‌های مختلف و رنگ‌های متنوع می‌توان محصولات مختلفی را تولید کرد. به همین خاطر هر مشتری با هر سلیقه‌ای که دارد می‌تواند درب مورد نظر خود را در بازار فروش درب‌های چوبی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: دلایل سفیدک زدن چوب چیست؟

کیفیت بالا

درب به دلیل موقعیتی که از در آن استفاده می‌شود؛ زیاد در معرض خطر ساییدگی و پوسیدگی است. به همین دلیل باید تا حد امکان بادوام باشد. درب‌های چوبی، اگر به درستی نگهداری شوند؛ از بادوام‌ترین درب‌های موجود هستند. آنها در برابر هر چیزی از آسیب‌های ناشی از ضربه گرفته تا آسیب‌هایی که به دلیل تماس زیاد با باران، باد و… ایجاد می‌شوند مقاومت خواهند کرد.

شکل پذیری عالی

چوب تحت شرایط خاص، امکان اجرای هر طرحی را روی خود دارد. اگر برای خرید درب چوبی سری به بازار زده باشید حتما متوجه شده‌اید که هم طرح‌های مدرن و هم طرح‌های پیچیده کلاسیک قابلیت اجرا روی چوب را دارند.

 

نما و درب ترمو - شمشک

 

معایب درب چوبی

شکی نیست که مزایای درب‌های چوبی بسیار بیشتر از معایب آنهاست. اما این بدان معنا نیست که درب‌های چوبی بدون نقص هستند. بنابراین اگر درب چوبی بخرید؛ به خصوص اگر در زمان خرید به کیفیت محصول توجه نکنید ممکن است شاهد بروز مشکلاتی در درب باشید. موارد زیر مهم‌ترین معایب تولید درب با چوب است:

نابودی محیط زیست

تامین الوار

برای تولید درب چوبی نیازمند قطع درختان زیادی است. به همین خاطر افرادی که حامی محیط زیست هستند؛ از تخریب و نابودی منابع طبیعی به عنوان یکی از معایب تولید این محصولات یاد می‌کنند.

قیمت بالا

نقطه ضعف اصلی درب‌های چوبی هزینه بالای تولید آنهاست. درب‌های چوبی جزء محصولات لوکس بازار محسوب می‌شوند و قیمت بالاتری نسبت به درب‌های ساخته شده از مواد ارزان‌تر دارند. با این حال، یک درب چوبی به دفعات کمتری نیاز به تعویض، تعمیر و ترمیم دارد. این به این معنی است که در درازمدت، هزینه کمتری را متحمل می‌شوید.

مقاومت نداشتن در برابر رطوبت

چوب ذاتا جاذب رطوبت است؛ پس اگر در تولید محصولاتی که با این ماده ساخته می‌شوند از روش‌های مناسبی برای ضد آب کردن محصول استفاده نشود؛ ممکن است پس از مدتی در برابر رطوبت آسیب‌پذیر شده و دچار پوسیدگی و تورم شود.

به همین خاطر معمولا توصیه می‌شود برای قسمت‌های مرطوب ساختمان مانند حمام و سرویس بهداشتی از درب چوبی استفاده نشود. اگر درب چوبی به درستی روکش نشده و یا اگر از لاک یا رنگ باکیفیت روی آن استفاده نشود؛ رطوبت ممکن است روی کیفیت آن تاثیر بگذارد و حباب‌هایی روی سطحش ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: روش رنگ کردن درب های چوبی

رشد حشرات موذی

صمغ داخل چوب عاملی است که موجب می‌شود حشرات علاقه خاصی به این ماده طبیعی داشته باشند. البته محصولات و مواد پوشش‌دهنده بسیاری وجود دارد که اعمال آنها روی چوب موجب جلوگیری از حمله حشرات موذی می‌شود.

نگهداری مداوم

از آنجایی که چوب رطوبت را جذب می‌کند؛ تماس مکرر آن با آب باعث پوسیدگی می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از درب به درستی نگهداری شود و به صورت دوره‌ای روی آن را با لاک ضد رطوبت پوشش داد. درست است که درب‌های چوبی جزء بادوام‌ترین درب‌های بازار هستند. با این وجود باید به تعمیر و نگهداری دوره‌ای آن توجه کنید. اگر می‌خواهید از هرگونه تورم، انقباض یا ترک خوردگی درب چوبی جلوگیری کنید؛ استفاده از لاک محافظ بسیار ضروری است.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط