مشاوره و فروش

دلایل سفیدک زدن رنگ چوب چیست؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

علت سفیدک زدن رنگ چوب

یکی از دغدغه‌هایی که اکثر افراد در مورد استفاده از چوب در فضای باز دارند؛ سفیدک زدن رنگ آن است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با دلایل سفیدک زدن رنگ چوب و روش جلوگیری از وقوع آن آشنا شوید.

چرا رنگ چوب سفیدک می زند

در رنگ‌های نیم پلی استر معمولا علت وقوع چنین مشکلی، جمع شدن رنگ به صورت اشک و ضخامت زیاد این پوشش روی بخشی از چوب است. بنابراین اگر هنگام اجرای رنگ نیم پلی استر، حجم زیادی از این ماده روی قسمتی از چوب بماند؛ با مشکل سفید زدن رنگ آن مواجه خواهید شد. البته سفیدک زدن فقط مختص رنگ نیم پلی استر نیست و رنگ‌های تمام پلی استر و پلی اورتان نیز ممکن است با مشکل سفیدک زدن مواجه شوند. در ادامه بیشتر در مورد علل دقیق سفیدک زدن رنگ چوب صحبت می‌کنیم.

علت های سفیدک رنگ چوب

از جمله مهم‌ترین عللی که موجب وقوع این مشکل می‌شوند عبارتند از:

  • استفاده از تینر سلولوزی فاسد و یا بی‌کیفیت
  • استفاده از خشک کن یا هاردنر فاسد
  • استفاده از رنگ تاریخ گذشته
  • خشک نشدن لایه زیرین
  • رطوبت زیاد هوا
  • پاشش رنگ در دمای پایین
  • استفاده بیش از حد از رنگ

تینر سلولوزی

حلال مناسب برای اجرای رنگ‌های نیم پلی استر از اهمیت زیادی برخوردار است. تینر فوری که برای این مدل از رنگ‌ها استفاده می‌شود باید دارای تاریخ انقضا بوده و شرایط نگهداری مطلوبی را تجربه کرده باشد. کیفیت پایین تینر نیز می‌تواند عاملی برای ایجاد سفیدک روی رنگ چوب باشد. برای تشخیص سلامت تینر، نیاز به تجربه بالایی دارید. یکی از توصیه‌های فنی و تخصصی در این زمینه این است که دو انگشت اشاره و شست خود را به این ماده آغشته کرده و به هم بمالید. اگر احساس کردید در تینر چربی وجود دارد؛ مطمئن باشید که محصول مورد نظر شما بی‌کیفیت است و نباید از آن به عنوان حلال استفاده کنید. خشک شدن سریع تینر و سفیدک زدن دست نیز نشانه‌ای از بی‌کیفیت بودن محصول است. البته اگر بعد از خشک شدن تینر، سفیدک از بین رفت، یعنی تینر از نوع مرغوب است.

خشک کن یا هاردنر ضعیف

رنگ نیم پلی استر در دسته رنگ‌های دو جرئی قرار داد. این یعنی اینکه برای خشک شدن به یک جزء دوم به نام خشک کن یا هاردنر نیاز است. فاسد بودن هاردنر و یا بی‌کیفیت بودن آن می‌تواند در آینده موجب سفیدک زدن رنگ چوب شود. هاردنری که فاسد است موجب خشک نشدن یا دیر خشک شدن رنگ شده و بعد از مدتی حالت چسبده به سطح چوب می‌دهد.

پلی استر تاریخ گذشته

رنگ یک ماده شیمیایی است که به سرعت نسبت به زمان واکنش نشان می‌دهد و گذشت تاریخ انقضای آن موجب تغییرات شیمیایی در این ترکیب می‌شود. بنابراین هنگام استفاده از رنگ چوب باید به تاریخ انقضای درج شده روی بسته‌بندی آن دقت کنید و از خرید سیلر و کیلر و رنگ‌های نیم پلی استر و تمام پلی استر تاریخ گذشته به شدت اجتناب کنید. شاید در نگاه اول تصور شود که ترکیبات شیمیایی که خوردنی نیستند تا تاریخ انقضا داشته باشند. اما اینطور نیست و هر چه بیشتر از بهترین تاریخ مصرف آنها بگذرد؛ شانس بروز مشکلاتی مانند سفیدک زدن در آینده بیشتر خواهد شد.

رطوبت در هوا

رطوبت بالا در زمان رنگ‌آمیزی یکی از اصلی‌ترین دلایل سفیدک زدن رنگ چوب است. بنابراین اگر در مناطق مرطوب مانند استان‌های شمالی و جنوبی کشور زندگی می‌کنید؛ حتما این کار را در ساعاتی از شبانه‌روز انجام دهید که رطوبت پایین است. ضمن اینکه هرگز نباید در روزهای بارانی اقدام به رنگ‌آمیزی چوب کنید. در این شرایط جوی رطوبت هوا به شدت بالاست و ممکن است هم باعث دیرتر خشک شدن رنگ شود و هم سفیدک ایجاد کند. گرده‌های رنگ خروجی از پیستوله، در تماس با رطوبت و در فاصله زمانی رسیدن به سطح چوب، رطوبت هوا را جذب کرده و آن را به سطح چوب منتقل می‌کنند. به این ترتیب این رطوبت در آینده ممکن است روی چوب ترموود به صورت سفیدک خود را نشان دهد.

خشک نشدن رنگ زیرین

هر لایه از رنگ نیاز به زمان مشخصی دارد که بخارات خود را از دست داده و به سختی مورد نظر و نهایی برسد. اگر قبل از خشک شدن و خارج شدن کاملا این بخارات، روی لایه زیرین، یک لایه رنگ دیگر بزنید؛ ممکن است این بخارات به دام افتاده بعدها خود را به شکل سفیدک به شما نشان دهند.

پاشش رنگ در دمای پایین

استادکاران ماهر همیشه توصیه می‌کنند که رنگ‌آمیزی هر سطحی را بهتر است در دمایی بین 25 تا 35 درجه سانتی‌گراد انجام دهید. تخطی از این استاندارد، به خصوص در مورد کمینه آن یعنی 25 درجه سانتی‌گراد، مشکلاتی مانند سفیدک زدن را ایجاد می‌کند. البته توصیه می‌شود که در فصول سرد، برای بالا بردن دمای کارگاه و رساندن آن به دمای استاندارد، هرگز نباید از بخاری گازی استفاده شود.

استفاده بیش از حد از رنگ

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ پاشش بیش از حد رنگ روی چوب می‌توان موجب سفیدک زدن آن شود. استفاده از مقدار مناسبی رنگ، تنها راهی است که از ایجاد چنین مشکلی جلوگیری می‌کند. اگر حجم زیادی رنگ روی چوب پاشیده شود؛ روند استاندارد خشک شدن دچار اختلال شده و بخارات متساعد شده از ذرات زیرین رنگ، اجازه خروج پیدا نمی‌‌کنند. بنابراین ممکن است بعدها خود را به شکل سفیدک نشان دهند. ضمن اینکه، استفاده بیش از حد از نیم پلی استر موجب می‌شود که سطح رویی حالت شکننده نیز پیدا کند.

سیلر کیلر چیست

سیلر یک نوع رنگ شفاف است که برای آماده‌سازی چوب جهت رنگ‌آمیزی از آن استفاده می‌شود. با پاشیدن این رنگ شفاف روی چوب، منافذ آن پر شده و دیگر رنگ به داخل چوب نفوذ نخواهد کرد. انواع مختلفی از سیلر در بازار وجود دارد که بسته به جنس و بافت چوب باید از آنها استفاده کرد. اگر قصد دارید از سیلر برای آماده‌سازی چوب‌های صاف و هموار مانند راش استفاده کنید؛ می‌توانید عمل پاشش را با استفاده از پیستوله نیز انجام دهید.
کیلر نیز رنگ شفافی است که در مرحله آماده‌سازی روی چوب اعمال می‌شود. این ماده بعد از خشک شدن سیلر و سمباده‌کاری آن و با استفاده از پیستوله اجرا می‌شود. هم کیلر و هم سیلر را باید در چند مرحله روی چوب اعمال کرده و در انتها سمباده‌کاری شود. دو نوع کیلر با نام‌های کیلر براق و مات در بازار وجود دارد که حلال هر دو آنها تینر است.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط