مشاوره و فروش

چارچوب درب چیست و چه کاربردی دارد

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

ویژگی ها و کاربردهای چارچوب درب

چارچوب یکی از اصلی‌ترین اجزای هر دربی است. در این مقاله قصد داریم در مورد این جزء مهم و کاربردهای فنی آن بیشتر صحبت کنیم.

چارچوب درب چیست

چارچوب درب ساختاری قاب مانند، مستحکم و معمولا از جنس فلز و چوب است که بدنه یا پانل اصلی درب روی آن سوار می‌شود. برای درب‌های لولایی، لولاها به چارچوب و برای درب‌های کشویی نیز ریل مورد نظر به قسمت پایینی آن وصل می‌شود. استحکام و دوام چارچوب بر طول عمر درب تاثیر می‌گذارد. یک چارچوب ضعیف یا نامناسب می‌تواند حتی امنیت درب را نیز کاهش داده و با عملکرد غیراستاندارد خود باعث می‌شود درب خیلی سریع‌تر فرسوده شود. همچنین کیفیت چارچوب در روی قدرت عایق‌بندی درب نیز تاثیر می‌گذارد. شکاف‌های ریزی که معمولا روی چارچوب‌های غیراستاندارد وجود دارد می‌توانند هوای سرد را وارد و هوای گرم را از ساختمان خارج کنند. چارچوب به هر شکلی که باشد، وظیفه اصلی‌اش ایجاد یک درزگیر در اطراف درب است. چارچوب درب‌های داخلی و خارجی معمولا دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند؛ زیرا فریم‌هایی که برای درب ورودی استفاده می‌شوند باید به گونه طراحی شده باشند که توان مقاومت در برابر عوامل محیطی را داشته باشند.

انواع چهارچوب درب

به طور کلی چارچوب‌ها به دو نوع فلزی و چوبی تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها نیز برای نصب یک نوع درب مناسب هستند. به عنوان مثال درب‌های ضد سرقت باید بهتر است روی چارچوب‌های فلزی ساخته شده از ورق‌هایی با ضخامت بالا نصب شوند. اما درب‌های داخلی را می‌توان روی چارچوب چوبی و چارچوب‌هایی که با فلز ضعیف‌تر ساخته شده‌اند نیز نصب کرد. عرض چارچوب نیز با توجه به ضخامت دیوارها تعیین می‌شود. در هر صورت درب‌های ورودی بهتر است روی چارچوب‌های فلزی که مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند نصب شوند. بهترین چارچوب برای نصب درب‌های ضد سرقت، چارچوب فلزی است که با ورق‌هایی به قطر 2 میلی‌متر ساخته و با رنگ الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی شده است.

تفاوت چارچوب فلزی و چوبی

مهم‌ترین تفاوت این چارچوب‌ها، جنس آنهاست که موجب می‌شود چارچوب فلزی مقاوم‌تر شود. بنابراین اگر برای درب ورودی ساختمان خود به دنبال فریمی مقاوم در برابر ضربه و عوامل محیطی می‌گردید؛ چهارچوب فلزی مناسب‌تر است. اما اگر به دنبال یک درب خاص با چارچوب متفاوت نسبت به سایر درب‌ها هستید؛ چارچوب چوبی که زیبایی منحصربه‌فردی دارد بهتر است. ضمن اینکه معمولا چارچوب‌های چوبی از نوع فلزی گران‌تر هستند.

ویژگی های چهارچوب‌ درب چوبی

چارچوب‌های چوبی به دلیل جذابیت بصری فراوان، بسیار مناسب ساختمان‌های طراحی شده به سبک کلاسیک هستند. یکی از ویژگی‌های اصلی این نوع چارچوب، قابلیت اجرای طرح و امکان رنگ‌آمیزی آنها متناسب با رنگ درب و دیوار است. با اجرای طرح روی چارچوب می‌توان هماهنگی بالایی بین ساختار درب چوبی  و قاب دور آن ایجاد کرد.

انواع چوب مصرفی برای چهارچوب چوبی

از انواع مختلف چوب می‌توان برای ساخت این چهارچوب‌ها استفاده کرد. اما بهتر است برای جلوگیری از تخریب زودرس، از مرغوبت‌ترین و باکیفیت‌ترین چوب‌ها خام این محصول را ساخت.

مزایا و معایب چارچوب چوبی

چارچوب‌های چوبی بیشتر مناسب فضاهایی هستند که به سبک سنتی و کلاسیک دیزاین شده‌اند. برخلاف آنچه که تصور می‌شود؛ این چارچوب‌ها آنقدر که به نظر می‌رسد استحکام کمی ندارند و مقاومت آنها به حدی است که گاهی می‌توان از آنها برای نصب درب ضد سرقت نیز استفاده کرد. هر چقدر از چوب مرغوب‌تری برای تولید این محصول استفاده شده باشد؛ انتظار بیشتری از کیفیت چارچوب می‌توان داشت. البته این نکته را فراموش نکنید که انتخاب چنین متریالی می‌تواند هزینه ساخت درب را افزایش دهد.

علاوه بر طرح‌های جذابی که با چوب قابل اجراست؛ قابلیت رنگ‌پذیری این ماده سبب می‌شود که بتوانید چارچوب را متناسب با تم رنگی سایر اجزای دکوراسیون، رنگ‌آمیزی کنید. از دیگر مزایای این چارچوب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد محیطی نارسانا در برابر الکتریسیته و گرما در اطراف درب
  • زیبایی فوق‌العاده
  • قابلیت رنگ‌پذیری بالا
  • ضد زنگ
  • نصب آسان
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین
  • دوام بالا
  • مقاوم در برابر باد

به غیر از موارد ذکر شده که به عنوان مزایای این محصولات شناخته می‌شوند؛ چهارچوب‌های چوبی دارای معایبی نیز می‌باشند که عمده آنها عبارتند از:

  • قیمت بالا نسبت به فلز
  • آسیب‌پذیر در برابر موریانه
  • قابلیت جذب رطوبت و احتمال پوسیدگی زودرس در صورت عدم مراقبت صحیح

البته این معایب مطرح شده فقط در صورتی شانس بروز بالایی دارند که در ساخت چارچوب از چوب‌های بی‌کیفیت استفاده شده باشد. اگر چهارچوب مورد نظر شما با چوب مرغوب و بر اساس اصول استاندارد ساخته شده باشد؛ شاهد تخریب زودرس نخواهید بود.

انواع چارچوب چوبی بر اساس محل نصب

همانطور که اشاره شد؛ چارچوب‌ها را بر اساس فاکتورهای مختلفی می‌توان طبقه‌بندی کرد. یکی از اصلی‌ترین فاکتورها، محل نصب درب است. بنابراین چارچوب‌ها از نظر محل نصب به دو نوع چارچوب داخلی و چهارچوب ورودی دسته‌بندی می‌شوند.

تفاوت چهارچوب چوبی توکار و روکار

طریقه نصب نیز از دیگر عواملی است که بر اساس آن چارچوب‌ها را به دو دسته روکار و توکار طبقه‌بندی می‌کنند. چهارچوب‌های روکار را معمولا به صورت ساده و همراه با دورکوب و روکوب نصب می‌کنند. این چهارچوب‌ها قابلیت نصب درب کشویی را نیز دارند. این درب‌ها که به درب ریلی نیز شهرت دارند؛ به دلیل طرح خاص خود، یکی از درب‌های پروفروش بازار محسوب می‌شوند.

در نقطه مقابل چهارچوب‌های روکار، چهارچوب‌های توکار وجود دارند که در داخل دیوار نصب می‌شوند. بنابراین برای نصب آن انجام مقداری بنایی الزامی است. چهارچوب‌های توکار چوبی نسبت به نوع روکار خود کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و امروزه در کمتر پروژه ساختمانی شاهد اجرای آنها هستیم. چرا که چوب یک نوع بافت زنده است که با کاهش رطوبت و تغییرات دمایی دچار تغییر سایز می‌شود. بنابراین اگر در زمان این تغییر، چهارچوب داخل دیوار نصب شده باشد؛ ممکن است دیوارها ترک بخورند.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط