مشاوره و فروش

نمای ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

نمای ساختمانی چیست

طراحی بخش‌های مختلف سازه یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای یک پروژه ساختمانی است. در این پروسه هیچ چیز به اندازه افزایش جذابیت ساختمان به کمک طراحی یک نمای ظاهری عالی اهمیت ندارد. در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات‌تان در مورد نمای ساختمان بیشتر شود.

نمای ساختمان چیست؟

نمای ساختمان در واقع به سمتی از ساختمان اشاره دارد که بیشتر در معرض دید است. معمولا بیننده اولین چیزی که از ساختمان مشاهده می‌کند همین نماست. نما بخش جدایی‌ناپذیری از پروسه طراحی یک پروژه ساختمانی است و فرصتی را برای طراحان مهیا می‌کند که بتوانند با طرح‌های مدنظر خود به سازه شخصیت بدهند. نما یک ساختمان در واقع نشانه شخصیت و گاهی نوع کاربری آن است. علاوه بر این، با ویژگی‌های ذاتی خود می‌تواند از بخش‌های داخلی نیز محافظت کند.

انواع نمای ساختمان

نما در کنار سقف، یکی از مهم‌ترین عناصر ساختمان محسوب می‌شود. زیرا به عنوان یکی از موانع اولیه در برابر عوامل جوی خارجی مانند باران، برف، باد، یخبندان، آفتاب و… که می‎توانند به سلامت سازه آسیب برسانند عمل می‌کند. به همین دلیل، بسیار مهم است که هم از سیستم و سبک مناسب و هم از متریال استاندارد و به‌روز برای ساخت نما استفاده شود. رعایت این دو نکته در طراحی و ساخت این بخش از سازه موجب می‌شود که از ساکنین در برابر این خطرات محافظت شده و مصرف انرژی و هزینه‌های نگهداری از ساختمان به شدت کاهش پیدا کند.

در حال حاضر مصالح ساختمانی متعددی در بازار وجود دارد که می‌توان به کمک آنها، یک نمای زیبا و مطابق با استانداردهای ایمنی ساخت‌وساز طراحی کرد. اگر بخواهیم انواع نمای ساختمان را بر اساس مصالح به کار رفته در آنها طبقه‌بندی کنیم؛ می‌توان به دسته‌بندی زیر اشاره کرد.

نمای آجری

آجر یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال مستحکم‌ترین مصالح ساختمانی است که هم برای ساخت دیوارهای داخلی و هم نمای ساختمان کاربرد دارد. استفاده از آجر به تنهایی یا در کنار سایر مصالح ساختمانی به صورت ترکیبی، ظاهر ساختمان را مستحکم‌تر نشان داده و سبک کلاسیک‌تری به آن می‌دهد.

ما در یک مقاله در مورد تفاوت نمای آجری با نمای چوبی نوشته ایم که می توانید آنرال مطالعه کنید.

نمای کامپوزیت

کامپوزیت یک نوع روکش آلمینیومی است که برای اولین بار در کشور آلمان از آن برای نمای ساختمان استفاده شد. این ورق‌های فلزی علاوه بر نصب سریع و آسان، قیمت پایین، کاربری متنوع و تنوع رنگی مناسب، مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی و بلایای طبیعی دارند. استفاده از کامپوزیت برای نمای ساختمان ظاهر مدرنی به سازه می‌دهد.

نمای سیمانی

سیمان مصالحی بسیار مقاوم و کاربردی است. اما بیش از آنچه که در نما مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ برای استحکام ساختار داخلی سازه کاربرد دارد. پوشاندن نمای ساختمان با سیمان، مزایای زیادی را به دنبال دارد. اول از همه اینکه سیمان عمر مفید بالایی دارد و به سادگی تخریب نمی‌شود. دوما سیمان مصالح ارزانی نسبت به سایر متریال‌هاست و برای پوشش نمای ظاهری سازه‌های اداری گزینه مناسب‌تری است.

نمای سنگ

اگر هزینه اجرای نما ملاک انتخاب مصالح نباشد و اسحتکام و دوام ظاهری ساختمان اهمیت بیشتری داشته باشد؛ سنگ گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید انواع و اقسام سنگ در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. اما تقریبا عمر مفید بالا و مقاومت زیاد در برابر عوامل طبیعی، مزیت مشترک تمامی آنهاست. از طرفی محدودیت منابع و هزینه بالای استخراج و تولید سنگ از جمله عواملی هستند که اجرای نما با این ماده را هزینه‌بر می‌کنند.

نمای شیشه ای

در نگاه اول ممکن است شیشه متریال خوبی برای ساخت نمای ساختمان نباشد. اما آنچه که ذهن را در این بین منحرف می‌کند؛ تصور ما از شکننده بودن این ماده است. این در حالی است که در حال حاضر، دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا امکان تولید شیشه‌های مقاوم و نشکن را فراهم کرده است. استفاده از شیشه برای طراحی نما موجب می‌شود که نور طبیعی بیشتری به فضای داخلی سازه وارد شده و هزینه تامین انرژی الکتریسیته به شدت کاهش پیدا کند.

نمای چوبی

چوب تقریبا اولین متریالی است که بشر برای ساخت نمای خانه خود از آن استفاده کرده است. اما چوبی که در حال حاضر در بازار به عنوان مصالح ساختمانی فروخته می‌شود؛ بسیار متمایز از چوب خام و طبیعی است. به این ماده اولیه ترموود گفته می‌شود. ترموود یک فرآورده چوبی است که با استفاده از یک پروسه حرارتی تولید می‌شود. این پروسه کاملا طبیعی، بدون استفاده از مواد شیمایی روی چوب خام انجام و طراحی دقیق آن موجب شده که محصول خروجی بسیار بادام‌تر و مقاوم‌تر از چوب خام باشد و جدیداً نمای چوبی بسیار پرطرفدار شده است با توجه به کیفیت بالایی که دارد.

ما یک مقاله در مورد استفاده از چوب ترموود در نمای چوبی داریم که می توانید آن را مطالعه کنید.

نما رومی

نمای رومی در واقع الهام گرفته از سبک یونانی است. در این نوع نما، از المان‌های مربوط به آن دوران مانند ستون و سر ستون استفاده می‌شود. سنگ اصلی‌ترین متریالی است که برای اجرای یک نمای رومی ایده‌آل به آن نیاز دارید. هزینه طراحی و ساخت این المان‌ها در کنار قیمت بالای سنگ موجب شده که نمای رومی به یکی از گران‌ترین نما‌ها تبدیل شود.

ما در یک مقاله تفاوت نمای رومی و مدرن پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

نمای کلاسیک

استفاده از برخی متریال‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم؛ باعث می‌شود سبک نمای ساختمان شما کلاسیک شود. منظور از سبک کلاسیک، سبکی است که اجرای جزئیات در آن حرف اول را می‌زند. بسیاری از متخصصان بر این باورند که سبک کلاسیک همان سبک رومی است. چرا که در هر دو سبک، اجرای دقیق جزئیات بسیار مهم است.

ما در یک مقاله به موضوع نمای کلاسیک پرداختیم که می توایند آن را مطالعه کنید.

نمای بایرامیکس

بایرامیکس فرآورده‌ای مصنوعی و ساخته دست بشر است که حاصل ترکیب دانه‌های گرانیتی و مرمر سرامیزه، رزین‌های طبیعی و مصنوعی و سایر افزودنی‌ها می‌باشد. این ماده در واقع یک نوع ملات است که به دلیل فرآیند تولید ویژه خود، از تنوع رنگی و بافتی بالایی برخوردار می‌باشد. بایرامیکس بعد از خشک شدن، ظاهری شبیه به سنگ پیدا می‌کند. بنابراین از آن به عنوان جایگزینی متنوع برای سنگ نیز یاد می‌شود.

نمای ساختمان مدرن

مدرن بودن یا نبودن نمای ساختمان به شدت به نوع مصالح ساختمانی مورد استفاده برای اجرای آن بستگی دارد. در این سبک سادگی طرح و اجتناب از پیاده‌سازی طرح‌های پیچیده و پر از جرئیات، حرف اول را می‌زند. به همین خاطر معمولا نماهای شیشه‌ای و کامپوزیت جزء سبک‌های مدرن محسوب می‌شوند. البته که نمای چوبی و سیمانی نیز می‌توانند جزء نماهای مدرن قرار بگیرند.

ما در یک مقاله به موضوع نمای مدرن نوشته ایم که می توایند آن را مطالعه کنید.

ویژگی نمای ساختمان چیست؟

آنچه که به عنوان اولین ویژگی نما از آن یاد می‌شود؛ جذابیت بصری آن است. این در حالی است که عناصری مانند میزان مقاومت عمودی و جانبی در برابر باد و سایر عوامل محیطی، مقاومت در برابر رطوبت و مقاومت در برابر حریق و صوت از دیگر ویژگی‌های این بخش از ساختمان محسوب می‌شوند.

انواع سبک نمای ساختمان

به طور کلی، سبک‌های مورد استفاده برای اجرای نمای یک پروژه ساختمانی را با توجه به مصالح ساختمانی به کار رفته در آن می‌توان به دو دسته کلاسیک و مدرن طبقه‌بندی کرد. تفاوت اصلی این دو سبک نیز بیشتر در ظاهر متمایز و اصول طراحی آنها نهفته است. همانطور که گفتیم؛ در نمای کلاسیک جزئیات و در نمای مدرن سادگی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

هزینه نمای ساختمان چگونه محاسبه می شود

هزینه اجرای نمای یک ساختمان به چند فاکتور مهم زیر بستگی دارد و بر اساس ترکیبی از این عوامل محاسبه می‌شود:

  • قیمت مصالح انتخابی
  • اجرت استادکار
  • پیچیدگی طرح
  • مساحت نما (تعداد طبقات ساختمان)
0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

نمونه ای از آلاچیق های ساخته شده آلتن

آلاچیق

آلاچیق یک سرپناه می باشد از جنس فلزی و چوبی که برای دورهمی خانوادگی استفاده می شود و بالای آن گنبدی شکل است و اطراف آن باز است که دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن می پردازیم.

ادامه مطلب »