مشاوره و فروش

نمای مدرن ساختمان چیست؟ دارای چه اصول، ویژگی، مزایا و معایبی است

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

نمای مدرن چیست و دارای چه ویژگی است!

نمای مدرن یکی از رایج‌ترین نماهایی است که امروزه شاهد اجرای فراوان آن روی ساختمان‌های نوساز شهرهای بزرگ کشور هستیم. در این مقاله بیشتر در مورد این سبک صحبت کرده و به بیان خصوصیات و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

نمای مدرن چیست؟ چه چیزی باعث محبوبیت این نما شده است

نما در واقع بیرونی‌ترین قسمت ساختمان و بخشی است که بیشتر در معرض دید است. علاوه بر این چون نمای ساختمان همواره در معرض تماس با عوامل محیطی است؛ علاوه بر اینکه زیبای ظاهری آن اهمیت دارد باید مقاوم نیز باشد. نمایی که به سبک مدرن طراحی می‌شود همه این ویژگی‌ها را داراست. در واقع طبق تعاریف، نمای مدرن نمایی است که برای طراحی آن از متریال‌های مختلف که تضاد رنگی دارند استفاده می‌شود. در این نما نقوش به صورت ترکیبی از خطوط افقی و عمودی اجرا شده و به طور کلی بیشتر از خطوط زاویه‌دار در آن استفاده می‌شود. چوب، آجر و سنگ سه متریال بسیار پرمصرف در طراحی این سبک از نما هستند که هر کدام با یک هدف خاص به کار برده می‌شوند. به عنوان مثال چوب به دلیل ماهیت طبیعی خود، با هدف اجرای رنگ طبیعی روی نما و به جای عمل رنگ کردن استفاده می‌شود.

اصول نمای مدرن که باعث افزایش کیفیت و اجرا می شود!

برای طراحی نما به این سبک اصولی وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند دقت در اجرا و کیفیت نهایی کار را مشخص کند. این اصول عبارتند از:

تزئئیات کم: در طراحی مدرن بر خلاف طراحی به سبک نمای کلاسیک که جزئیات فراوان در آن حرف اول را می‌زند باید سعی شود که از جزئیات کمتری استفاده شود.

رنگ‌های مناسب: در این شیوه از طراحی باید از رنگ‌های خنثی مانند کرم، قهوه‌ای، خاکستری یا بژ استفاده شود. البته رنگ‌هایی مانند بنفش یا آلبالویی هم برای جلوگیری از یکنواختی ظاهری در این سبک از نما کاربرد دارند.

طراحی پنجره‌ها: در سبک مدرن پنجره‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند. البته این میزان از اهمیت نباید موجب شود که استفاده از پنجره در طراحی بیش از حد زیاد باشد. ضمن اینکه طراحی ظاهری خود پنجره‌ها نیز باید ساده و جذاب باشد.

متریال مناسب: قانونی برای استفاده از متریال‌های خاص در طراحی نما به سبک مدرن وجود ندارد. اما متریال انتخابی باید قابلیت اجرای خطوط صاف را داشته و دارای بافت‌ها و طرح‌های ساده باشد.

انواع نمای مدرن

انواع نمای مدرن را می‌توان بر اساس مواد و متریال مورد استفاده دسته‌بندی کرد. نمای فلزی، نمای سنگ طبیعی، نمای چوبی، نمای ساروج و گچ، نمای بتنی، نمای شیشه‌ای و نمای جی‌اف‌آرسی از جمله مهم‌ترین انواع این سبک از طراحی هستند.

ما در یک مقاله در مورد تفاوت های نمای مدرن و رومی پرداختیم که مطالعه کردن آن خالی از لطف نیست!

مهمترین خصوصیات نما‌ی مدرن

سادگی مهم‌ترین خصوصیت این سبک از طراحی نما است. علاوه بر این طرحی که قرار است اجرا شود بهتر است عملکردی نیز باشد. همانطور که گفتیم در این سبک از طراحی باید از مصالح متنوع استفاده کرد. بنابراین خصوصیت دیگر نمای مدرن قابلیت اجرای آن با انواع مصالح از جمله کامپوزیت، آجر، سنگ، چوب، بتن، شیشه و… است. اکثر معماران و طراحان برای پیاده‌سازی این نوع نما از جدیدترین تکنولوژی‌ها در تمامی مراحل طراحی و اجرا استفاده می‌کنند. آخرین خصوصیت نمای مدرن نیز قابلیت تنظیم آن با بودجه کارفرماست. بنابراین می‌توان گفت که سبک مدرن، اقتصادی‌ترین سبکی است که می‌توانید از آن برای اجرای نمای یک ساختمان استفاده کنید.

ما در یک مقاله در مورد تفاوت نمای مدرن و کلاسیک صحبت کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

ویژگی های نمای مدرن

همانطور که اشاره شد در سبک مدرن باید از خطوط افقی و عمودی زاویه‌دار استفاده کرد. پس عناصری که برای اجرای این مدل نما استفاده می‌شوند باید به صورت 90 درجه در محل خود نصب شوند. بتن و فولاد دو ماده بسیار پرکاربرد هستند که طراحان برای اجرای این سبک از آنها در جهت ساخت اشکال مستطیل، استوانه‌ای و مکعبی استفاده می‌کنند.
عدم تقارن، عدم استفاده از تزئینات زیاد و پیچیده و طراحی پنجره‌ها بزرگ که اجازه ورود نور به داخل ساختمان را می‌دهند از دیگر ویژگی‌های سبک مدرن هستند. در این سبک نورپردازی و سادگی دو رکن اصلی محسوب می‌شوند که رعایت آنها به شدت روی نتیجه کار تاثیر می‌گذارد. توجه به ورود نور طبیعی به ساختمان به کمک طراحی پنجره‌ها بزرگ عمودی یا افقی ویژگی دیگری است که در این نوع نماها می‌توانیم شاهد آن باشیم.

مزایای استفاده از نمای مدرن

بسته به متریالی که در اجرای این نوع نما استفاده می‌شود می‌توان مزایایی برای آن تعریف کرد. اما عمده مزیت‌های نماهای مدرن عبارتند از:

  • زیبایی در عین سادگی
  • سهولت در اجرا
  • تنوع در متریال
  • طول عمر بالا
  • عایق‌بندی ساختمان

معایب طراحی نمای مدرن

دقیقا مانند مزایا، معایب این سبک طراحی نیز بستگی به متریالی دارد که برای اجرای آن استفاده می‌شود.

مصالح مورد استفاده در نمای مدرن

همانطور که گفتیم برای اجرای یک نمای مدرن شما می‌توانید از مصالح و متریال مختلفی استفاده کنید. آجر، سنگ، شیشه، چوب، بتن، سیمان و کامپوزیت از جمله متریال‌های پرکاربرد در این سبک از طراحی هستند. در ادامه بیشتر در مورد ویژگی‌های هر یک از آنها صحبت خواهیم کرد:

آجر: این ماده عایق حرارتی خوبی است و از تنوع بالایی برخوردار می‌باشد. ایجاد حس گرمی و صمیمیت دیگر ویژگی این متریال است.

سنگ: مقاومت بالا و استحکام زیاد دو دلیلی هستند که استفاده از سنگ در نمای مدرن را توجیه می‌کنند. تنوع بالا و امکان شستشو در کنار نگهداری آسان دیگر ویژگی‌های مثبت سنگ هستند.

شیشه: با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی انواع مختلفی از متریال در بازار وجود دارد که بر پایه شیشه درست شده‌اند. استفاده از این مواد اولیه باعث می‌شود که بار وارده به ساختمان کاهش پیدا کرده و دید و View ساکنین به فضای بیرونی بهتر شود. ظرافت و جذابیت ظاهری شیشه باعث می‌شود که طرح اجرا شده به کمک آن بسیار دیدنی شود.

چوب: یکی از بهترین متریال‌هایی که می‌توان برای اجرای نمای مدرن از آن استفاده کرد فرآورده‌های تولید شده از چوب طبیعی است. فرآورده‌هایی مانند ترموود و چوب پلاست از مقاومت بالا و زیبایی ظاهری بسیاری برخوردار هستند. ضمن اینکه آنها عایق خوبی نیز در برابر صدا و حرارت محسوب می‌شوند.

بتن و سیمان: استحکام و دوام بالا دو دلیل عمده‌ای هستند که با تاکید بر آنها می‌توان از بتن و سیمان در این سبک استفاده کرد. صرفه اقتصادی و سرعت در اجرای کار دو ویژگی دیگر این متریال‌ها هستند.

کامپوزیت: کامپوزیت قابلیت شکل‌پذیری بالایی دارد و سطوح صاف ایجاد شده به کمک آن از استحکام خوبی برخوردار هستند. تنوع در رنگ و طرح و قدرت بالا این ماده در برابر جلوگیری از ورود سرما، گرما و صدا به داخل ساختمان از دیگر ویژگی‌های مثبت کامپوزیت محسوب می‌شوند.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط