مشاوره و فروش

11 مدل از معروف ترین نماهای دنیا

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

معروف ترین نمای ساختمان در دنیا

ساختمان‌های معروف در سراسر جهان، نشانه‌های نمادینی هستند که می‌توانند به یک جامعه فرهنگ و شخصیت ببخشند. شهرهای مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که دلیل شهرت‌شان همین ساختمان‌ها هستند. این بناها گاهی یک شگفتی تاریخی و گاهی نیز یک شاهکار معماری به حساب می‌آیند. برخی از معروف ترین نماهای دنیا منبع الهام‌بخشی برای هنرمندان و معماران محسوب شده و گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کنند. برخی از بناهای باستانی نیز آینه‌ای از تاریخچه زندگی مردم در یک منطقه خاص هستند. به عنوان مثال، اهرام معروف مصر، نکات زیادی را در مورد تمدن‌های گذشته در دل خود جای داده‌اند. در ادامه به معرفی برخی از معروف ترین نماهای دنیا پرداخته‌ایم.

معروف‌ترین ساختمان‌های دنیا

وقتی صحبت از جاذبه‌های گردشگری یک شهر یا کشور می‌شود؛ بازدید از ساختمان‌های مدرن و قدیمی می‌تواند یکی از برترین‌ها باشد. البته که راه‌های دیگری نیز برای آشنایی با فرهنگ محلی مقصدی که به آن سفر کرده‌اید وجود دارد؛ اما این ساختمان‌ها هستند که می‌توان با بازدید از آنها کیفیت سفر را ارتقا داد. شیوه معماری بسیاری از این بناها، نه تنها ما را با فرهنگ محلی آشنا می‌کند؛ بلکه سرنخی از تفکر و مسیر پیش‌روی آن جامعه را نیز به ما نشان می‌دهد. این ساختمان‌ها هر کدام به دلیلی دارای شهرت هستند. برخی به دلیل جذابیت معماری، برخی دیگر به دلیل اهمیت تاریخی و برخی نیز به دلیل ترکیبی از هر دو. در این مقاله با تاکید بر جنبه معماری، شما را با مهم‌ترین و معروف ترین نماهای دنیا آشنا خواهیم کرد.

بسیاری از این برجهای معروف دنیا از چوب در مراحل ساخت خود استفاده کرده اند اما ساخت و نمای چوبی ندارند و بیشتر دکوراسیون داخلی را با چوب و مکمل های آن مانند ترموود و کف پوش ها تهیه و ساخته شده است.

معبد لوتوس

معبد لوتوس یک عبادتگاه مخصوص بهائیان در دهلی نو است. این ساختمان شامل 27 سازه شبیه گلبرگ‌های نیلوفر آبی است که در مرکز آنها یک سالن بزرگ با سقفی به ارتفاع حدود 40 متر قرار دارد. نمای این سازه از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. این سنگ همان متریالی است که برای ساخت پارتنون مورد استفاده قرار گرفته است. این ساختمان که دارای نه ضلع و نه در است؛ گنجایش 2500 نفر را دارد و با ثبت رکورد بیش از 100 میلیون بازدید، یکی از پربازدیدترین و معروف ترین سازه‌های دنیا محسوب می‌شود.

مسجد قبه الصخره

این مسجد یکی از مهم‌ترین مساجد مسلمانان است که صخره مقدس را زیر گنبد زیبای خود پنهان کرده است. این سازه از نظر سبک معماری، نقشه و ساختمان جزء بناهای اسلامی بسیار زیبای دنیا به حساب می‌آید. گنبد چشم‌نواز این سازه با یک نوع آلیاژ فلزی خاص پوشیده شده که سال‌هاست زیر نور خورشید درخشش خاص خود را حفظ کرده است.

تاج‌محل

تاج محل در کرانه جنوبی رودخانه یامونا در نزدیکی شهر آکرا در هند واقع شده است. این بنای مقبره‌ای در سال 1632 به دستور امپراتور شاه جهان و با استفاده از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. این ساختمان مقبره امپراتور شاه جهان و همسر او را در خود جای داده و مجموعا 17 هکتار مساحت دارد. ساخت تاج محل حدود ده سال به طول انجامید و نزدیک به 827 میلیون دلار به ارزش فعلی برای آن هزینه شد. این سازه یکی از شاهکارهای تحسین شده جهانی محسوب می‌شود و سالانه حدود 7 تا 8 میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند.

ایاصوفیه

ایاصوفیه که زمانی یک کلیسا بود و بعدها به مسجد و موزه تبدیل شد؛ نمونه کاملی از معماری دوران بیزانس است. این ساختمان در استانبول ترکیه واقع شده و از زمان ساختش یعنی بین سال‌های 532 و 537 بعد از میلاد تاکنون بارها به دلیل عوامل مختلفی از جمله زلزله و آتش‌سوزی مورد بازسازی قرار گرفته است. این بنا شهرت جهانی خود را مدیون معماری عمیق و زیبایی است که دارد.

برج خلیفه

برج خلیفه بلندترین سازه جهان محسوب می‌شود که با ارتفاع باورنکردنی 828.9 متری خود، در مرکز شهر دبی چشم‌نوازی می‌کند. ساخت این برج 160 طبقه در سال 2004 آغاز و درهای آن شش سال بعد یعنی در سال 2010 به روی بازدیدکنندگان باز شد. این ساختمان تحت نظر یک شرکت مهندسی آمریکایی ساخته شده و سالانه صدها هزار نفر را برای بازدید از خود به شهر دبی می‌کشاند.

کاخ سفید

کاخ سفید که کاری از طراح معروف ایرلندی است؛ در حال حاضر معروف‌ترین اقامتگاه سیاسی جهان است. طرح اصلی این بنا در سال 1792 توسط جیمز هوبان به کمیسیون مخصوصی که برای این کار در نظر گرفته شده بود ارائه و ساخت آن در سال 1793 آغاز شد. نمای این عمارت زیبا که ساخت آن 8 سال به طول انجامید؛ از ماسه سنگ آکویا با رنگ سفید ساخته شده است.

برج پیزا

برج کج پیزا که ساخت آن در سال 1173 آغاز و در طول بیش از 200 سال جنگ ادامه داشت؛ یکی از آثار واقعا نمادین معماری قرون وسطی است. در این سازه بی‌نظیر 207 ستون دور تا دور هشت طبقه آن طراحی شده که آن را به نمونه‌ای شگفت‌انگیز از معماری رومی تبدیل کرده است. برای بازدید طبقات فوقانی این برج باید 297 پله مارپیچ را بالا بروید.

قلعه هیمه‌جی

قلعه هیمه‌جی که در آغاز قرن هفدهم و درست متقارن با زمانی که تکنیک‌های معماری منحصر‌به‌فرد ژاپنی به اوج خود رسیده بود؛ ساخته شد. این بنا اولین قلعه در ژاپن بود که در سال 1993 به عنوان میراث فرهنگی جهانی یونسکو به ثبت رسید و در سال 1951 نیز به عنوان گنجینه ملی در ژاپن معرفی شد. نمای زیبا و سفید این بنا باعث شده که این قلعه در ژاپن به Hakuro-jo نیز معروف باشد.

برج بیگ بن

ساختمان اصلی پارلمان انگلیس و برج الیزابت که معمولا به برج بیگ بن معروف است؛ از نمادهای دیدنی لندن و جاذبه‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود. از نظر فنی، بیگ بن نامی است که برای ناقوس بزرگ نصب شده در درون برج ساعت استفاده می‌شود. این ناقوس بیش از ۱۳ تن (۱۳۷۶۰ کیلوگرم) وزن دارد. نمای زیبا و چشم‌نواز این برج یکی از معروف ترین نماهای دنیا محسوب می‌شود.

موزه گوگنهایم

نمای خارجی و فضای داخلی موزه گوگنهایم بیلبائو که در سال 1997 توسط فرانک گری طراحی شده؛ از خطوط منحنی صاف و کاشی‌های زیبایی تشکیل شده است. این موزه زیبا در منتهی علیه یک پل و به شکل یک گل ساخته شده است. طراحی این بنا آنقدر پیچیده است که طراح آن به اجبار از نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای که برای صنعت هوافضا کاربرد دارند؛ برای اجرای طرح استفاده کرد. این بنا نمای ظاهری بسیاری زیبایی دارد.

خانه رقص پراگ

این بنا یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی پراگ و قطعا مشهورترین سازه بین‌المللی معماری چک، پس از سال 1989 است. این مجموعه تقریبا 3000 متر مربع مساحت دارد و علاوه بر قسمت‌های اداری، یک رستوران، یک گالری و یک سالن کنفرانس را نیز در خود جای داده است. این ساختمان با شکل نامتعارف خود، نمونه‌ای از سبک معماری ساختارشکن است که بدنه اصلی آن را یک سازه بتنی و نمای آن را 99 پانل با شکل‌های متفاوت تشکیل داده است.

برج‌های دوقلو پتروناس

این آسمان‌خراش‌های دوقلوی که از وسط به یکدیگر متصلند؛ با ارتفاع 451.9 متری خود، نمادی از شهر کوالالامپور مالزی هستند. برج‌های پتروناس بین سال‌های 1998 تا 2004 عنوان بلندترین ساختمان جهان را یدک می‌کشیدند. سبک متمایز پست مدرنی که برای طراحی نمای این ساختمان‌ها توسط معماران در نظر گرفته شده است؛ یکی از اصلی‌ترین عناصری است که نمای آنها را به لیست معروف ترین نماهای دنیا اضافه کرده است. طراحی هر طبقه از نمای شیشه‌ای این برج‌ها، بر اساس اشکال ساده هندسی اسلیمی دو مربع به هم پیوسته است که مجموعا شکل یک ستاره هشت پر را ایجاد کرده‌اند.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

موارد استفاده ترموود

ترموود یکی محصولات چوبی است که مقاومت بالایی و زیبایی خاصی دارد و باعث می شود تا دکوراسیون شما ظاهر منحصر به فردی داشته باشد به همین دلیل در بسیاری از دکوراسیون و نما از این محصول استفاده می کنند و در بازار بسیار پرطرفدار است به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که یک مقاله در موارد استفاده ترموود تهیه کنیم تا شما بهتر این محصول را بشناسید.

ادامه مطلب »