مشاوره و فروش

چرا استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان ها بیشتر شده است

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

استفاده ترموود در نمای چوبی

ترموود راه‌حلی برای پایدار کردن صنعت ساختمان‌سازی و یکی از مصالح بسیار بادوام و کاربردی است که استفاده از آن در فضای داخلی و خارجی سازه‌ها، می‌تواند زیبایی خیره‌کننده‌ای را ایجاد کند. با بهره‌گیری از این منبع طبیعی تجدیدپذیر به عنوان مصالح ساختمانی، می‌توان ردپای زیست محیطی بشر را کاهش داد و دنیای سالم‌تری ساخت. این محصول که کاربردهای متنوعی دارد و حتی برای طراحی نمای چوبی نیز استفاده می‌شود؛ تنها با استفاده از گرما و بخار آب و به وسیله یک فناوری منحصربه‌فرد تولید می‌شود. چوب خام مصرفی در کارخانجات تولیدکننده ترموود از جنگل‌های مدیریت شده پایدار برداشت می‌شود و هیچگونه ماده شیمیایی در پروسه تولید آن استفاده نمی‌شود. اگر این مزیت‌ها شما را ترغیب به استفاده از این ماده برای اجرای نما کرده است؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

مزیت های چوب ترموود نسبت به سایر نوع چوب ها

تقریبا تمام مصالح ساختمانی با گذشت زمان دچار تخریب می‌شوند. علاوه بر روند داخلی، نیروهای خارجی متعددی نیز وجود دارند که می‌توانند روند زوال این مواد را تسریع یا کند کنند. شرایط آب و هوایی، باکتری‌ها یا قارچ ها از جمله مهم‌ترین آنها محسوب می‌شوند. امروزه بیشتر شرکت‌های تولیدکننده ترموود در حال فرموله کردن الوارهای بادوام‌تر هستند تا سازگارتر با محیط زیست بوده و ماندگاری بیشتری داشته باشند.
آنچه که باعث می‌شود این فرآورده چوبی، نسبت به سایر محصولات از مزایای بیشتری برخوردار باشد؛ فرآیند اصلاح حرارتی است که روی آن انجام می‌شود. این فرآیند ساختار چوب را به پایدارترین و بادوام‌ترین شکل ممکن تبدیل می‌کند. بنابراین محصول نهایی در پاسخ به تغییرات دما و رطوبت که عمدتا به دلیل تغییرات فصلی ایجاد می‌شود؛ منبسط یا منقبض نمی‌شود. به دلیل رطوبت کم داخلی، الوارهای ترموود در برابر پوسیدگی مقاومت بیشتری نسبت به چوب خام دارند. علاوه بر این با نصب این ماده روی نمای چوبی ساختمان خود دیگر نیازی نیست نگران رشد قارچ یا باکتری باشید. چرا که این محصول با استفاده از یک تکنیک جدید و نوآورانه تولید می شود که بر اساس به‌روزترین فناوری طراحی شده است. در طول این فرآیند، دمای چوب طبیعی تا بیش از 200 درجه سانتی‌گراد بالا برده می‌شود. این افزایش دمای داخلی نه تنها هرگونه تغییر شکل و هرگونه مشکلی را که به طور طبیعی در چوب وجود دارد به حداقل می رساند؛ بلکه باعث تولید محصولی با دوام‌تر از چوب طبیعی می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد سایر مزایای ترموود توضیح می‌دهیم.

سازگاری با محیط زیست

همانطور که گفتیم، در تولید این محصول چندکاره از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. بنابراین خبری هم از اثرات مضر زیست محیطی وجود ندارد. چوب مورد استفاده برای تولید ترموود از درختان خاصی تامین می‌شود که به صورت جنگل‌های مصنوعی و مدیریت شده کاشته شده‌اند. این روش تولید نیز سبب جلوگیری از تخریب جنگل‌های طبیعی خواهد شد.

مقاومت در برابر آب

الوارهای فرآوری شده تیره‌تر از چوب طبیعی، مقاوم‌تر در برابر آب و هوای مرطوب و مقاوم‌تر در برابر پوسیدگی هستند. کیفیت عایق‌بندی آنها نیز بهتر از چوب خام است. همانطور که می‌دانید چوب خام در برابر تغییر شکل مرتبط با افزایش رطوبت آسیب‌پذیر است. اما ترموود در این شرایط پایداری بیشتری دارد و بر اثر تغییرات جوی و تماس با آب، تخریب نمی‌شود.

نگهداری آسان

این محصول با دوام بالای خود و جذب حداقل رطوبت، نیاز به تعمیر و نگهداری نمای چوبی را به حداقل می‌رساند. ترموود تقریبا بادوام‌ترین ماده برای ساخت نماهای چوبی زیبا است و با عملکرد عالی خود، به شدت روی کاهش هزینه‌های نگهداری نیز تاثیر می‌گذارد. مقاومت آن در برابر کپک، پوسیدگی و حمله حشرات نیز مزیت دیگری است که باعث کاهش این دسته از هزینه‌ها می‌شود.

تنوع رنگ بالا

برخی از کارخانجات بعد از خروج ترموود از فرآیند اصلاح حرارتی، اقدام به رنگ‌آمیزی محصول خود می‌کنند. این کار سبب می‌شود که تنوع رنگی بالایی از ترموود در بازار وجود داشته باشید و بتوانید محصول متناسب با نیاز خود را تهیه و در نمای چوبی ساختمان خود استفاده کنید. البته این الوارها را به صورت خام و بدون رنگ نیز می‌توانید تهیه کنید. اما توصیه می‌شود که اگر اقدام به خرید ترموود خام کرده‌اید؛ حتما بعد از نصب از لاک و روغن محافظ روی آن استفاده کنید.

ما یک مقاله در مورد رنگ نمای چوبی نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

مقاومت در برابرخش

پوششی که به عنوان محافظ بعد از نصب روی این الوارها پیاده‌سازی می‌شود؛ آنها را در برابر ضربه و خراش مقاوم کرده و می‌تواند تا حدود زیادی از خراشیدگی محصول جلوگیری کند.

ما یک مقاله در مورد مقاومت ترموود با چوب پلاست نوشته اینم که انها را مقایسه کرده ایم که می توایند آن را مطالعه کرد.

 هزینه اجرا

بخش عمده‌ای از هزینه اجرای چنین نمایی، به خرید الوارهای ترموود باز می‌گردد. علاوه بر قیمت این محصول که به صورت مترمربع تعیین می‌شود؛ باید هزینه‌ای را برای نصب و رنگ‌آمیزی نیز در نظر بگیرید. حتی با وجود در نظر گرفتن تمامی این موارد و هزینه‌های جزئی، باز هم بهای تمام شده نمای چوبی در مقایسه با نماهای رومی و سنگی به شدت پایین‌تر است.

وزن کم

چوب در مقایسه با مصالحی مانند سنگ و سیمان از وزن بسیاری پایین‌تری برخوردار است. بنابراین اجرای نمای چوبی با استفاده از الوارهای ترموود می‌تواند به شدت وزن و بار وارده بر روی اسکلت سازه را کاهش دهد. بنابراین به طور کلی چوب ماده‌ای ایمن‌تر نسبت به سایر مصالح در شرایطی مانند زلزله است.

نصب ساده

کل مراحل نصب و اجرای نمای چوبی با استفاده از این ماده، در دو مرحله زیرسازی و نصب الوارها و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. الوارها به صورت آماده خریداری شده و بعد از زیرسازی با استفاده از پیچ‌های مخصوص، روی نما نصب می‌شوند.

تنوع زیاد

تنوع در رنگ در کنار تنوع در طراحی نما، می‌تواند شکل ظاهری سازه را دستخوش تغییرات زیادی کند. ضمن اینکه ترموود را می‌توان علاوه بر استفاده به صورت تکی، به صورت ترکیبی نیز با سایر مصالح استفاده کرده و نماهای جذاب و خلاقانه‌ای را به مرحله اجرا رساند.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

روف گاردن یا بام سبز چیست؟

روف گاردن Roof garden یا بام سبز، فضای سبز طراحی شده ای است که با احداث آن در فضاهای بلا استفاده­ ساختمان (پشت بام و تراس)، همسو با تکنولوژی مدرن و همخوان با ارزش های زیباشناسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند در شرایط زیست محیطی حال حاضر، فضای سبز از دست رفته شهری را زنده کند.

ادامه مطلب »