مشاوره و فروش

تفاوت ترموود گرید A و B در چیست؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

تفاوت ترموود گرید A و B

بشر از دیرباز برای بهبود و افزایش خواص طبیعی چوب از گرما استفاده می‌کرد. در زمان‌های قدیم، جنگجویان قبایل آفریقایی، نیزه‌های چوبی خود را روی آتش حرارت می‌دادند تا در برابر آتش و نفوذ آب مقاوم‌تر شوند. ترموود نیز محصولی جدید است که با برداشتی مدرن از همین تکنیک باستانی تولید می‌شود. چوب ترمو نسبت به الوارهای خام بسیار زیبا، پایدار و دارای طیف وسیعی از مزایا است و برای انواع پروژه‌های ساختمانی می‌توان از آن استفاده کرد. در حال حاضر این محصول در کارخانه‌های مختلف دنیا در سه گرید A، B و C تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. در این مقاله بیشتر در مورد تفاوت ترموود گرید A و B توضیح می‌دهیم.

انواع گرید ترموود

چوب ترمو، یا محصول اصلاح شده با حرارت، به الوارهایی گفته می‌شود که خواص بیشماری نسبت به چوب طبیعی دارند. در این فرآیند علاوه بر حرارت از بخار آب نیز استفاده می‌شود. بخار آب از چوب در برابر ترک خوردن و آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کند. این عملیات حرارتی دقیق و مهندسی شده باعث ایجاد برخی از تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب شده و کیفیت آن را افزایش می‌دهد. به طور کلی ترموود بسته به روش تولید و متریالی که برای ساخت از آن استفاده می‌شود؛ دارای سه گرید مختلف A، B و C است. بیشتر حجم فروش بازار در ایران مختص به ترموود گرید A و B است.

ویژگی های ترموود گرید A

ترموود گرید A به محصولی گفته می‌شود که از نظر درجه کیفی، در بالاترین حد قرار دارد. برای تولید این محصول به صورت اختصاصی از مغز چوب که نسبت به سایر قسمت‌های تنه درخت باکیفیت‌تر است استفاده می‌شود. الوارهایی که تحت عنوان گرید A به بازار عرضه می‌شوند؛ دارای کمترین میزان ترک خوردگی هستند. مغز چوب درخت کاج دارای گره‌های پروانه‌ای و منظم و با فواصل یکسان است. بنابراین اگر محصول انتخابی شما از نوع گرید A باشد؛ گره‌های روی آن نیز باید همین ویژگی‌ها را داشته باشند. از آنجایی که برای تولید این نوع ترموود فقط از قسمت میانی الوارها یا همان مغز چوب استفاده می‌شود؛ ترموود گرید A از نظر قیمتی بسیار گران‌تر از سایر محصولات مشابه است. این قیمت بالا باعث شده که برخی از تولیدکنندگان برای جذب مشتری و فروش بیشتر، اقدام به عرضه محصولاتی با گرید‌های دیگر کرده و آنها را به عنوان ترموود درجه یک بفروشند. بنابراین هنگام خرید حتما باید به ویژگی‌هایی که برای یک الوار درجه یک مطرح کردیم توجه کنید.
از نظر دوام و استحکام نیز طبیعتا ترموود درجه A در شرایط مطلوب‌تری قرار دارد و نظم در گره‌ها و ساختار یک دست آن موجب برش و نصب راحت‌تر این محصولات می‌شود. از نظر زیبایی نیز، به دلیل وجود گره‌های یکسان و منظم، ترموود گرید A یک سر و گردن بالاتر از محصولاتی است که در رتبه‌های کیفی دیگر قرار دارند.

ویژگی های ترموود گرید B

بر خلاف ترموود گرید A، ترموود گرید B به محصولی گفته می‌شود که از نظر درجه کیفی کمی پایین‌تر از نمونه درجه یک خود یعنی ترموود گرید A است و از آنجایی که برای تولید آن از بخش‌هایی از تنه درخت استفاده می‌شود که از مغز آن دورتر هستند؛ میزان ترک‌های ریز روی این محصول در مقایسه با ترموود درجه یک بیشتر است و گره‌ها نیز از یکدیگر فاصله زیاد و غیر یکسانی دارند.

تفاوت کیفیت و دوام ترموود گرید A و B

همانطور که اشاره شد؛ برای تولید ترموود گرید A از بخش مرکزی و مغز تنه درخت کاج استفاده می‌شود. در نقطه مقابل، ترموود گرید B را از قسمتی از چوب تنه درخت تولید می‌کنند که از بخش مرکزی دورتر است. از آنجایی که مغز چوب، بافت و ساختار منسجم‌تری دارد؛ الوارهای تولید شده از این بخش، نسبت به ترموودهای گرید B باکیفیت‌تر، مستحکم‌تر و بادوام‌تر هستند.

ما یک مقاله داریم که در مورد روش های تشخیص کیفیت چوب ترموود نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

تفاوت ترموود گرید a و b از نظر گره

مغز چوب درخت کاج، حاوی گره‌های پروانه‌ای منظمی است که از یکدیگر فاصله یکسانی دارند. هر چقدر از این بافت دورتر شده و به لبه خارجی تنه درخت نزدیک‌تر شویم؛ نظم این گره‌ها برهم خورده و فاصله خطوط آنها بیشتر می‌شود. این دقیقا همان عاملی است که تفاوت ترموود گرید A از B از نظر شکل و بافت گره‌ها را تشریح می‌کند. به طور کلی محصولاتی که در دسته گرید A قرار دارند از لحاظ تعداد و کیفیت گره‌ها در وضعیت بسیار مطلوبی هستند. این در حالی است که ترموود گرید B دارای گره‌های بیشتر با کیفیت متوسط است.

ترک خوردگی ترموود گرید A و B

ترموود درجه یک که ما آن را به عنوان ترموود گرید A می‌شناسیم؛ ترک‌های بسیار کمتری دارد و بافت آن منسجم‌تر است. هر چقدر درجه کیفی محصول پایین‌تر بیاید؛ طبیعتا ترک‌هایی که ممکن است روی آن مشاهده کنید بیشتر است.

تفاوت چگالی ترموود گرید A , B

بافت مغز چوب تراکم بیشتری نسبت به بخش‌های بیرونی تنه درخت دارد. در این شرایط طبیعی است که محصول تولیدی از این نوع چوب چگالی بیشتری از ترموودی داشته باشد که ما آن را به عنوان ترموود گرید B می‌شناسیم.

تفاوت قیمت ترموود گرید A و B

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین ترموود گرید A و B قیمت تمام شده آنهاست. از آنجایی که بخش محدودی از تنه یک درخت، مغز آن را تشکیل می‌دهد؛ محصول تولیدی با این قسمت از چوب طبیعی، به دلیل محدودیت متریال، بهای تمام شده بالایی دارد.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط