مشاوره و فروش

ام دی اف چیست و چه تفاوتی با ترموود دارد ؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

ام دی اف چیست و چه کاربردی دارد

تشخیص تفاوت بین مصالح ساختمانی مختلف و اینکه برای اجرای هر پروژه‌ای باید از چه متریالی استفاده شود؛ مرز بین موفقیت و عدم موفقیت است. تشابه برخی از مواد به یکدیگر گاهی باعث می‌شود که مجریان طرح‌های عمرانی، دچار سردرگمی شوند. در این مقاله به صورت اختصاصی‌تر در مورد دو ماده تقریبا مشابه به نام‌های ام دی اف و ترموود و نحوه تشخیص تفاوت بین آنها صحبت می‌کنیم.

ام‌دی‌اف چیست؟

ام‌دی‌اف نوعی تخته فیبری با چگالی متوسط است که در مقایسه با چوب به‌صرفه‌تر و در مقایسه با تخته سه‌لا بسیار تطبیق‌پذیر‌تر است. در موقعیت‌های خاص، ام‌دی‌اف حتی به برخی از محصولات مهندسی شده به ظاهر بهتر نیز برتری دارد. زیرا کار کردن با آن بسیار آسان است. برخلاف چوب، ام دی اف هیچ گره‌ای روی بافت خود نداشته و سطح آن کاملا صاف می‌باشد. این ویژگی به اره اجازه می‌دهد تا بدون ایجاد ترک، تخته را برش و مهیای استفاده کند. برای پروژه‌های نجاری سبک، مانند قفسه بندی و ساخت کابینت، ام‌دی‌اف می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

فرآیند تولید MDF از ورود خاک اره و خرده چوب به خط تولید شروع می‌شود. این خرده چوب‌ها در گام بعدی با آسیاب شدن تبدیل به نوعی محصول فرعی صنعتی می‌شوند. پس از آن الیاف چوب با رزین و موم مخلوط شده و به شکل پانل در می‌آیند. این پانل‌ها تحت گرما و فشار شدید فشرده و سفت شده و به تخته‌هایی با پوسته‌ای سخت تبدیل می‌شوند. در مرحله نهایی تولید، ماشین‌های غول‌پیکری پانل‌ها را سنباده می‌زنند تا قبل از برش دادن آنها به ابعاد ثابت، ظاهری صاف و ابریشمی پیدا کنند.

انواع ام دی اف

MDF را می‌توان هم بر اساس ویژگی‌ها و هم بر اساس روکش مورد استفاده در تولید طبقه‌بندی کرد. انواع ام‌دی‌اف از نظر ویژگی‌ها عبارتند از:

  • ام‌دی‌اف‌های مقاوم در برابر رطوبت که برای مناطق مرطوب مناسب هستند.
  • ام‌دی‌اف‌های ضد حریق که بیشتر در آشپزخانه استفاده می‌شوند.
  • ام‌ای‌اف‌های فوق سبک که تقریبا 30 درصد کمتر از MDF استاندارد وزن دارند و برای تولید مبلمان از آنها استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم این محصول را از نظر نوع روکش طبقه‌بندی کنیم؛ انواع آن عبارتند از:

  • MDF روکش شده با روکش‌های چوبی با کیفیت که نسبت به انواع دیگر ام‌دی‌اف روکش شده، به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند و می‌توان از آنها برای طراحی دکوراسیون داخلی ادارات، سالن‌های کنفرانس و دیوارهای داخلی واحدهای مسکونی استفاده کرد.
  • MFD روکش شده با لمینت که یک جایگزین عالی برای تخته سه‌لا است و آن را در برابر خراش مقاوم و بسیار بادوام می‌کند. از این تخته‌ها بیشتر برای ساخت پارتیشن، پانل، کمد، درب، رومیزی و… استفاده می‌شود.

تفاوت ترموود و ام دی اف

ترموود به الوارهای تهیه شده از چوب طبیعی گفته می‌شود که فقط با یک فرایند اصلاح حرارتی خاص و بدون استفاده از هیچگونه ماده شیمیایی تهیه می‌شوند. اما MDF یک فرآورده مصنوعی است که ترکیبی از 82 درصد خرده چوب، 9 درصد چسب رزین اوره فرمالدئید، 8 درصد آب و 1 درصد موم پارافین است. فرآیند تولید این تخته‌ها، با خرد کردن چوب‌های سخت یا نرم و تبدیل آنها به الیاف چوب شروع و سپس با ترکیب این ماده با چسب موم و رزین به ادامه پیدا می‌کند. برای تهیه تخته‌های MDF از یک دستگاه پرس خاص که فشار بالا و دمای زیادی دارد استفاده می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت ترموود با MDF این است که ترموود یک متریال طبیعی ساخته شده از چوب خالص، ولی ام‌دی‌اف یک فرآورده تولید شده با خرده چوب است.

چرا از ام دی اف استفاده می شود

از موارد زیر به عنوان اصلی‌ترین مزایایی که استفاده از MDF را توجیه‌پذیر می‌کنند یاد می‌شود:

  • انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به سایر انواع چوب
  • قابلیت فرم‌دهی آسان
  • ثبات ابعادی بالا (ام‌دی‌اف برخلاف چوب طبیعی منبسط یا منقبض نمی‌شود)
  • قیمت پایین نسبت به چوب طبیعی
  • سازگاری و استحکام بالا
  • متراکم، مسطح و سفت
  • بدون گره بودن
  • قابلیت روکش‌کاری، برش‌کاری، سوراخ کردن و ماشین‌کاری بدون آسیب‌دیدگی
  • قدرت کشش بالا روی سطح

انواع کلاس ام دی اف

از نظر کلاس و گرید تولید، MDF را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

مناسب برای استفاده داخلی: ام‌دی‌اف‌هایی که برای استفاده در بخش‌های داخلی ساختمان مناسب هستند
مناسب برای استفاده بیرونی: این مدل از ام‌دی‌اف‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر رطوبت و گرما هستند و به همین منظور می‌توان از آنها برای بخش‌های خارجی ساختمان نیز استفاده کرد

ما یک مقاله در مورد تفاوت ترموود گرید A و B نوشته ایم که می توانید آن ار مطالعه کنید.

چرا ام دی اف برای کابینت چوبی استفاده می شود

امروزه به دلایل زیر از ام‌دی‌اف بیشتر از چوب در ساخت کابینت استفاده می‌شود:

  • MDF مانند چوب با نوسانات دما و رطوبت منبسط و منقبض می‌شود اما تاب نمی‌خورد. حتی با تغییرات شدید رطوبت و دما، نیازی نیست نگران آسیب دیدن کابینت‌های MDF خود باشید.
  • سطح MDF صاف‌تر از چوب است. به خصوص وقتی که رنگ‌آمیزی می‌شود.
  • سفارشی‌سازی کابینت با MDF راحت‌تر است و به دلیل ساختار آن می‌توان بدون آسیب‌دیدگی انواع برش‌کاری را رویش انجام داد.
  • برخی از MDF‌ها مقاومت بهتری نسبت به چوب در برابر رطوبت دارند.
  • ابعاد هر ورق MDF از تخته‌های چوب بزرگ‌تر است و بدون اتصال می‌توان از آنها کابینت‌های بزرگی ساخت.
  • ام‌دی‌اف اغلب ارزان‌تر از چوب است و به همان اندازه استحکام دارد. با نگهداری مناسب و اصولی از کابینت MDF می‌توانید انتظار طول عمر زیادی از آن داشته باشید.

ترموود یا ام دی اف گزینه ای بهتری است

پاسخ دادن به این سوال بستگی به عوامل مختلفی دارد. به عنوان مثال هدف شما از خرید این محصولات و محلی که قرار است در آنجا از آنها استفاده کنید می‌تواند تعیین‌کننده باشد. علاوه بر این ترجیحات شخصی شما و میزان بودجه‌ای که برای اجرای پروژه در نظر گرفته‌اید نیز بسیار مهم است. همانطور که گفتیم ترموود یک ماده طبیعی و نسبتا گران قیمت با ظاهری جذاب است که از آن هم می‌توانید برای دکوراسیون داخلی و هم بخش‌های خارجی ساختمان استفاده کنید. در عوض MDF گزینه ارزان‌تر با ویژگی‌های فنی کمی ضعیف‌تر است که اگر قرار است برای بخش‌های خارجی ساختمان از آن استفاده شود حتما باید نوع ضد آبش خریداری شود. بهترین کسی که می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند؛ مجری پروژه می‌باشد.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط