مشاوره و فروش

رنگ چوب نمای ساختمان چیست و چه ویژگی های دارد؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

رنگ کردن نمای چوبی

ترموود یک محصول فرآوری شده و بسیار پرطرفدار برای طراحی نمای ساختمان است. طی چند دهه گذشته، محبوبیت این محصول که به عنوان چوب نما نیز شناخته می‌شود؛ هر روز بیشتر شده است. در این نوشته قصد داریم در مورد یکی از موضوعات مرتبط با ترموود یعنی رنگ کردن آن صحبت کنیم.

 آیا نمای چوبی هم باید رنگ شود؟

نمای چوبی، بر خلاف باور عموم، نمای مقاومی در برابر رطوبت است و تنها نقطه ضعفش، آسیب‌پذیری در برابر اشعه مضر خورشید است. تماس مکرر و طولانی مدت ترموود با اشعه UV باعث تغییر رنگ و خاکستری شدن آن می‌شود. رنگ کردن یک راهکار بسیار عالی برای جلوگیری از تخریب ترموود در برابر نور خورشید است. علاوه بر این، وقتی الوار ترموود را رنگ می‌کنید؛ برجستگی‌های آن بیشتر به چشم می‌آید و چوب نما زیباتر به نظر می‌رسد.

انواع رنگ ترموود

دو مدل رنگ برای رنگ‌آمیزی چوب ترموود وجود دارد که از نظر حلال با یکدیگر تفاوت دارند. رنگ پایه آب که قادر است تا 3 میلی‌متر در عمق چوب نفوذ کند؛ در آب حل شده و روی چوب زده می‌شود. نیاز این رنگ به آب برای حل شدن نشان می‌دهد که رنگ پایه آب، نسبت به رنگ پایه روغن، اثرات مخرب زیست محیطی کمتری دارد. این رنگ یک لایه محافظ روی چوب ایجاد می‌کند و به دلیل نفوذپذیری کم، برای بخش‌های خارجی ساختمان مانند نما، آلاچیق، پرگولا و مبلمان فضای باز مناسب‌تر است. رنگ پایه روغن نیز دیگر ماده‌ای است که می‌توانید از آن برای رنگ‌آمیزی ترموود و محافظت از این نوع چوب در برابر نور خورشید استفاده کنید. از آنجایی که عمق نفوذ این نوع رنگ بیشتر از رنگ‌های پایه آب است؛ اعمال آن روی چوب، علاوه بر محافظت در برابر نور خورشید، ترموود را در برابر سایش مقاومت‌تر می‌کند. به همین خاطر برای بخش‌هایی مانند کفپوش بیشتر از این نوع رنگ استفاده می‌شود.

فاکتور دیگری نیز وجود دارد که می‌توان بر اساس آن رنگ‌های مخصوص ترموود را دسته‌بندی کرد. به این ترتیب دو نوع رنگ دیگر نیز برای رنگ‌آمیزی چوب نما وجود دارد. رنگ‌های نیمه شفاف که عملکرد بهتری از رنگ‌های شفاف دارند و استفاده از آنها باعث حفظ هر چه بیشتر رگه‌های طبیعی چوب می‌شود و رنگ‌های مات که قدرت محافظت‌کنندگی بیشتری نسبت به رنگ‌های نیمه شفاف دارند. البته بر خلاف رنگ‌های نیمه شفاف، استفاده از رنگ‌های مات روی چوب، گره‌ها و خطوط طبیعی روی چوب نما را به طور کامل از بین می‌برد و جلوه طبیعی آن را دستخوش تغییر می‌کند البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که بهترین چوب برای نمای چوبی بسیار تاثیر دارد در عمر و رنگ پذیری آن پس بهتر انتخاب درستی داشته باشید.

مزایا و معایب رنگ نمای چوبی

همانطور که اشاره شد؛ رنگ کردن چوب نما باعث مقاومت بیشتر آن در برابر نور خورشید می‌شود. علاوه بر این، از تغییر رنگی که ممکن است به جهت تماس با آفتاب ایجاد شود نیز جلوگیری می‌کند. رنگ نمای چوبی علاوه بر این مزایای فنی، بر روی ظاهر چوب نیز تاثیرگذار است و موجب برجسته شدن بافت و صیقلی شدن چوب می‌شود. تنوع‌بخشی به نما، یکی دیگر از مزایای رنگ کردن ترموود بعد از نصب روی ساختمان است. به این ترتیب شما می‌توانید متناسب با سلیقه و رنگ دیگر مصالح به کار رفته در نما، ترموودی که در ساختمان به کار برده‌ای را رنگ‌آمیزی کنید. از دیگر مزایای رنگ نمای چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده در فضای بیرونی
  • رفع ترک‌های روی چوب
  • جلوگیری از پوسیدگی
  • قابل اصلاح و ترمیم
  • ضد زنگ کردن پیچ‌های محل اتصال ترموود به سطح زیرساز

ما یک مقاله در مورد مزایا و معایب نمای چوبی نوشته ایم که می توایند آن را مطالعه کنید.

طول عمر رنگ چوب نما چقدر است؟

طول عمر رنگ چوب نما بستگی به نوع رنگ و شیوه رنگ‌آمیزی دارد. اگر رنگ با کیفیتی برای پوشش ترموود استفاده کنید و با استفاده از اصول استاندارد این رنگ‌آمیزی را انجام دهید؛ می‌توانید بین 2 تا 3 سال از دوام رنگ مطمئن باشید. البته بهتر است به صورت دوره‌ای رنگ روی الوارها را بررسی کنید تا اگر نیاز به ترمیم داشت؛ آن را ترمیم و بازسازی کنید.

ما یک مقاله در مورد علت های سفیدک زدن رنگ درب چوبی نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

علت رنگ آمیزی چوب نما چیست؟

رنگی که برای ترموود استفاده می‌شود مخصوص چوب است و استفاده از آن روی این ماده، باعث طول عمر بیشتر، دوام بهتر، جلوگیری از تغییرات ظاهری و جلوگیری از تخریب بافتی چوب می‌شود. اصلی‌ترین دلیل رنگ کردن ترموود ایجاد یک لایه محافظ روی آن برای جلوگیری از تخریب بافتی و ظاهری است که نور خورشید در چوب ایجاد می‌کند.

ما یک مقاله در مورد روانشناسی رنگ داریم که می توانید آن را مطالعه کنید.

 مراحل رنگ کردن نمای چوبی

رنگ کردن ترموود در 2 مرحله به شرح زیر انجام می‌شود:

مرحله اول: در این مرحله باید چوب را عاری از گرد و خاک و آماده پذیرش رنگ کنید. برای این کار از سمباده استفاده می‌شود. سمباده‌کشی روی ترموودی که قبلا رنگ داشته، باعث از بین رفتن بقایای رنگ قدیمی می‌شود. برای نمایی که قبلا رنگ‌آمیزی شده است از سمباده 280 و برای نماهای جدیدی که تازه نصب شده‌اند از سمباده 220 استفاده کنید. زمان سمباده‌کشی علاوه بر اینکه چوب باید کاملا خشک باشد؛ باید حرکت دست نیز هم جهت با الیاف چوب باشد.

مرحله دوم: بعد از انتخاب نوع رنگ، آن را با مقدار توصیه شده روی بسته‌بندی از حلال خود ترکیب کنید و خوب هم بزنید. دانه‌های رنگ باید کاملا در حلال حل شوند. برای رنگ‌آمیزی هم می‌توانید از روش غوطه‌ور کردن چوب در حوضچه رنگ استفاده کنید و هم با قلمو این کار را انجام دهید. حرکت برس در روش دوم باید کاملا هم راستا با الیاف چوب باشد. بعد از 24 ساعت می‌توانید در صورت نیاز، یک بار دیگر نیز سطح چوب را رنگ کنید.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

لوناوود

فنلاند سرزمين هزار درياچه با طبيعتي پوشيده از جنگل هاي سرسبز و انبوه، قطب تكنولوژيكي

ادامه مطلب »

چوب پلاست چیست و چه مزایایی دارد؟

چوب پلاست یک نوع ترکیب خاص برای ساخت پنجره، درب، حصار و پرچین است که ظاهری شبیه به چوب دارد اما از پلیمر های ترموپلاستیک و خرده چوب تهیه می شود. چوب پلاست که به آن چوب پلاستیک نیز خطاب می شود، یک محصول مهندسی شده است که ویژگی های منحصر به فردی نسبت به چوب و پلاستیک دارد و به دلیل ظاهر زیبا و مقاومت بالایی که دارد امروزه از آن به وفور در صنایع ساختمان سازی استفاده می شود

ادامه مطلب »