مشاوره و فروش

چوب پلاست چیست و چه مزایایی دارد؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

چوب پلاست یک نوع ترکیب خاص برای ساخت پنجره، درب، حصار و پرچین است که ظاهری شبیه به چوب دارد اما از پلیمر های ترموپلاستیک و خرده چوب تهیه می شود. چوب پلاست که به آن چوب پلاستیک نیز خطاب می شود، یک محصول مهندسی شده است که ویژگی های منحصر به فردی نسبت به چوب و پلاستیک دارد و به دلیل ظاهر زیبا و مقاومت بالایی که دارد امروزه از آن به وفور در صنایع ساختمان سازی استفاده می شود. اما عمر این محصول خاص چقدر است و استفاده از آن چه مزیت هایی دارد. در این مقاله از پارسا گروپ قصد داریم تا شما را با هر آن چیزی که لازم است در مورد چوب پلاست بدانید، آشنا کنیم.

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست نوعی محصول جدید از مواد کامپوزیتی است که برای تولید آن از خرده های چوب، پودر چوب با مقداری مواد پلیمری استفاده می شود. برای تولید این محصول مواد ترکیب شده و داخل قالب هایی قرار می گیرند. این محصول بدون قطع درختان و با استفاده از گرانول های چوب تهیه می شود و امروزه به یکی از رایج ترین محصولات چوبی تبدیل شده است.

به طور کلی، ساخت کامپوزیت چوب پلاستیک یک فرایند دو مرحله ای است . ترکیبی از چوب و گرمانرمی مانند پلی اتیلن چگالی بالا (HDPE)، پلی اتیلن چگالی کم (LDPE) و پلی وینیل کلرید (PVC) با هم مخلوط خمیر مانند یکنواختی تشکیل می دهند. این فرایند اختلاط می‌تواند به صورت یکجا یا توسط فرایندهای پیوسته ای انجام گیرد. یکی از دلایل اصلی برای رشد سریع کامپوزیت چوب پلاست هزینه های کم آن در چرخه زندگی این کامپوزیت می باشد .به طور کلی، دوره بازپرداخت واقعی این کامپوزیت نسبت به چوب های تولیدی به روش اعمال فشار مورد استفاده در ساخت عرشه درحدود ۳ تا ۵ سال برآورد شده است. ثبات ابعادی عالی به همراه تنوع کمتر این کامپوزیت نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از مزیت های اصلی محصولات چوب پلاست در نظر گرفته شود.

بسیاری از تحقیقات در بسیاری از کشورها بر دوام و طول عمر بالای کامپوزیت چوب پلاست و علاقه‌مندی زیاد در استفاده از آنها در فضاهایی باز، متمرکز شده است.

چوب پلاست یا چوب پلاستیک محصولی است که نیاز نیست برای تولید آن به محیط زیست آسیب برسانید و ترکیب آن خرده چوب و پلاستیک می باشد و چوب پلاست ضد آّب و حریق است و به همین دلیل برای آلاچیق، روف گاردن و استخر استفاده می شود.

چوب پلاست چیست و چه خصوصیاتی دارد

مزایا و خصوصیات چوب پلاست

استفاده از چوب پلاست فواید زیادی برای کاربران دارد. در ادامه به برخی از مزیت های این محصول اشاره شده است.

 ما در یک مقاله به خصوصیات چوب ترموود پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

سازگار بودن با محیط زیست

ترکیباتی که در تهیه چوب پلاست به کار رفته است، برای طبیعت و سلامت انسان مضر نیستند و هیچ نوع ماده سمی را در خود ندارند. تقریباً 90 درصد از مواد مورد استفاده برای ساخت چوب پلاست از مواد بازیافتی است و از همین رو در ساخت این محصول نه تنها درختی از بین نمی رود، بلکه از باقی مانده خرده های چوبی که شاید دیگر کاربردی ندارند، محصولی کاربرد حاصل می شود که به راحتی نیز بازیافت می شود.

قیمت مقرون به صرفه

از دیگر ویژگی های مثبت چوب پلاست مقرون به صرفه بودن آن است. هزینه چوب پلاست نسبت به چوب پایین تر است. ضمن اینکه از چوب نمی توان در برخی از شرایط و برای ساخت برخی چیزها استفاده کرد، چوب پلاست با هر مکانی سازگاری دارد. استفاده از چوب پلاست بسیار به صرفه تر از چوب است و مقاومت بالاتری نیز دارد.

ما یک مقاله در مورد برآورد هزینه اجرای نمای ترموود نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

طولانی بودن عمر چوب پلاست

چوب پلاست دوام بالایی دارد و در طول زمان به راحتی دچار آسیب نمی شود. جالب است بدانید که مقاومت چوب پلاست نسبت به چوب بیشتر است و به راحتی می توان از آن برای ساخت و دکور فضاهای باز نیز استفاده نمود.

مقاوم بودن در برابر حشرات و جوندگان

از دیگر ویژگی های چوب پلاست این است که برخلاف چوب در برابر خوردگی حشرات و حیوانات جونده ایمن است. این محصول ضد موریانه و ضد حشره است و مقاومت بالایی نسبت به این موضوع دارد.

مقاوم بودن در برابر آب

همان طور که می دانید قرار گرفتن چوب در برابر آب موجب آسیب به آن می شود. اما چوب پلاست برخلاف آب مقاومت بالایی نسبت به آب و رطوبت دارد. در واقع فشردگی بالای این محصول آن را در برابر آب غیر قابل نفوذ کرده و از همین رو به راحتی می توان از آن در فضاهای باز استفاده نمود.

ضد اشتعال پذیر بودن

چوب پلاست برخلاف چوب معمولی قابل اشتعال نیست و ترکیبات به کار رفته از آن موجب می شود تا به راحتی در آتش و حرارت آسیب نبیند.

دارا بودن ظاهری شبیه به چوب

چوب پلاست از نظر ظاهری بسیار شبیه به چوب است و از همین رو به خاطر مقاومت بالا و هزینه پایین تری که دارد در بسیاری از مواقع به جای چوب به کار رفته می شود.

مقاومت چوب پلاستیک

در حقیقت، کامپوزیت چوب پلاست در اصل به عنوان کامپوزیتی مقاوم در برابر پوسیدگی های طبیعی و همچنین مقاوم در برابر قارچ ها و حمله حشرات، به بازار عرضه شد. با این حال، دیده شده که کامپوزیت چوب پلاستیک جذب کننده رطوبت و در نهایت محتمل فروپاشی، اما با سرعتی بسیار کندتر از چوب جامد است. انبساط حرارتی، خزش (تغییر شکل وابسته به زمان)، چگالی بالا و رنگ آمیزی دشوار برخی از معایب کامپوزیت چوب پلاستیک می باشد.

قیمت چوب پلاست

قیمت چوب پلاست نسبت به چوب بسیار پایین تر است. این محصول از ترکیب خرده چوب و پلاستیک حاصل شده است و از همین رو بسیار مقرون به صرفه است. چوب پلاست در ضخامت ها و اندازه های متفاوتی تولید می شود و این موضوع می تواند روی قیمت این محصول تأثیر بگذارد. مسلماً هر چقدر ابعاد و ضخامت چوب پلاست بیشتر باشد هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود.

ضخامت چوب پلاست

از آن جایی که برای ساحت چوب پلاست از خرده چوب و مواد پلیمری به صورت قالبی استفاده می شود، امکان ساحت این محصول با ضخامت ها و ابعاد مختلف وجود دارد. به طور معمول رایج ترین ضخامت چوب پلاست ابعادی حدود 14/5 تا 15 سانتی متر دارد و با ضخامت 2/5 سانتی متر تولید می شود. این محصول بیشتر به عنوان کفپوش در رستوران ها، محیط های باز، پل سازی، ساخت آلاچیق، تراس و… استفاده می شود.

عمر چوب پلاست

چوب پلاست بافتی بسیار متراکم دارد و در برابر ضربه، عوامل محیطی و رطوبت نیز بسیار مقاوم است. همین موضوع موجب شده است که چوب پلاست تا سالیان سال بدون هیچ مشکلی قابل استفاده باشد. از آن جایی که چوب پلاست به راحتی نمی شکند، خش برنمی دارد و خراب نمی شود، معمولاً کاربران هیچ نگرانی در مورد خراب شدن آن ندارند. معمولاً عمر مفید این محصول حدود 30 سال است و تا این مدت معمولاً هیچ تغییر به خصوصی در ظاهر آن ایجاد نمی شود.

ویژگی های چوب پلاست

چوب پلاست ویژگی های منحصر به فردی نسبت به چوب دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی حشرات و جوندگان
  • عدم جذب رطوبت
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی
  • هزینه پایین نگهداری
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی
  • عدم اشتعال پذیری
  • طول عمر زیاد

تفاوت ترمووود و چوب پلاست

ترموود نوعی محصول چوبی است که طی انجام فرآیندی مخصوص رطوبت خود را از دست می دهد و در دماهای بالا قرار می گیرد. این موضوع موجب می شود تا ترمووود نسبت به چوب بسیار مقاوم تر باشد و دچار ترک خوردگی نشود. اما چوب پلاست از خرده های چوب با ترکیب پلاستیک حاصل می شود و بعد از قالب گیری به شکل دلخواه درمی آید. از ترموود بیشتر برای نمای چوبی، زیبا سازی ساختمان و ساخت بخش های تزئینی استفاده می شود که هزینه زیادی نیز دارد. اما چوب پلاست نسبت به ترموود بسیار ارزان تر است و بیشتر به عنوان کفپوش استفاده می شود.

در یک مقاله به صورت کامل به موضوع ” انواع محصولات ترموود ” پرداختیم.

جمع بندی نهایی

آلتن یکی از معتبر ترین تولید کنندگان و وارد کنندگان انواع محصولات چوبی در کشور است که برای ساخت این محصولات از باکیفیت ترین انواع چوب و به روز ترین تجهیزات ممکن استفاده می کند. کمک گرفتن از متخصصین خبره در کنار واردات بهترین متریال موجب شده تا آلتن به یکی از متمایزترین شرکت های کشور تبدیل شود. شما می توانید برای دریافت مشاوره و همچنین خرید محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط