مشاوره و فروش

نکات منفی و مثبت نمای چوبی یا مزایا و معایب نمای چوبی

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

ویژگی های نمای چوبی ترموود

چوب بهترین متریال برای طراحی و ساخت نماهایی است که طراح آنها به القای حس طبیعی بودن در ذهن بیننده تمایل دارد. این ماده طبیعی در کنار مزایای بیشمار، دارای معایبی نیز می‌باشد. در این مقاله علاوه بر تشرح کامل مزایا، در مورد معایب نمای چوبی نیز صحبت می‌کنیم.

نمای چوبی چیست؟

نمای چوبی به نمایی اتلاق می‌شود که اصلی‌ترین ماده در اجرای آن چوب است. اما اشتباه نکنید منظور ما از چوب، چوب خام و طبیعی که به صورت الوار از جنگل‌ها برداشت می‌شود نیست. چوبی که امروزه روی نمای اکثر ساختمان‌های مدرن مشاهده می‌کنید یک محصول فرآوری شده است که طی یک عملیاتی حرارتی، اصلاح شده و خواص بیشتری نسبت به چوب خام پیدا کرده است. به این متریال زیبا، مقاوم و پرکاربرد ترموود گفته می‌شود.

چرا نمای چوبی را انتخاب می کنیم؟

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ منظور از نمای چوبی نمایی است که برای اجرای تمام یا بخشی از آن از محصولی فرآوری شده به نام ترموود استفاده شده است. ترمووود یک محصول کاملا مقاوم است که می‌تواند در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب دوام بالایی داشته باشد و به سادگی تخریب نشود. این ماده، علاوه بر ضد آب بودن، مقاوم در برابر پوسیدگی است؛ ثبات ابعادی بالای دارد؛ دوام آن در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی عالی است و از نظر زیبایی شناسی یک انتخاب قابل اعتماد برای اجرای نما می‌باشد.

ترمووود یک ماده چوبی زیبا و پایدار است که با استفاده از روش‌های طبیعی تولید می‌شود. گرما و بخاری که در فرآیند تولید این ماده به کار برده می‌شود؛ محصول نهایی را از نظر ابعادی پایدار، مقاوم در برابر پوسیدگی و غیر سمی می‌کند. مقاومت این محصول در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت موجب شده که هم برای نمای ساختمان و هم برای دیزاین فضای داخلی آن بتوان از ترموود بهره برد. ضمن اینکه ترموود یک محصول طبیعی سازگار با محیط زیست است و علاوه بر نصب آسان، برای طبیعت و بدن انسان خطری ندارد.

استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان یکی از مقالاتی که بررسی شده است و به آن پرداختیم.

مزایا استفاده از نمای چوبی

به طور کلی چوب به دلیل ظاهر طبیعی و رگه‌های زیبایی که دارد؛ گزینه مناسبی برای طراحی نما و اجرای یک ظاهر جذاب برای ساختمان است. علاوه بر این، این ماده زیبا و منحصر‌به‌فرد، ضد آب و رطوبت است و حتی با قرار گرفتن مداوم در معرض برف و باران دچار تخریب و پوسیدگی نمی‌شود. نکته جالب دیگری که در مورد این ماده وجود دارد این است که علی‌رغم طبیعی بودن این محصول و ساخته شدن با چوب طبیعی، استفاده از آن می‌تواند نمای ساختمان را از کپک‌زدگی و هجوم حشرات موذی مصون بدارد. همانطور که اشاره شد؛ در فرآیند تولید ترموود از حرارت کنترل شده و بخار آب استفاده می‌شود. این فرآیند سبب می‌شود که علاوه بر خشک شدن رطوبت داخلی چوب، صمغ طبیعی داخل آن نیز کاملا از بین برود.

اعمال فشار و بار کمتر بر روی ساختمان، دیگر مزیت استفاده از چوب در نما است. ترموود در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی مانند سیمان و سنگ، از وزن به شدت پایین‌تری برخوردار است و ساخت بنا با آن می‌تواند ایمن‌تر باشد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر اساس آن می‌تواند مصالح ساختمان مناسب برای اجرا نما را طبقه‌بندی کرد؛ قدرت عایق‌بندی آنهاست. ترموود یک ماده بسیار مناسب برای عایق‌بندی ساختمان در برابر ورود و خروج گرما و سرماست و می‌تواند تا 25 درصد بیشتر ساختمان را عایق کند. این ماده جذاب علاوه بر ثبات ابعادی عالی، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد و نصب آن کار ساده‌ای است. یکی از دغدغه‌های مالکین در زمان انتخاب مصالح برای اجرای نمای ساختمان، میزان نیاز آن ماده به نگهداری و روش شستشو و تمیز کردن نما است. خوشبختانه چوب ترموود هم نیاز به نگهداری کمتری دارد و هم به سادگی قابل شستشو و تمیز شدن است. علاوه بر این قابلیت رنگ‌آمیزی این ماده سبب افزایش طول عمر آن نیز می‌شود.

ما یک مقاله در مورد رنگ چوب نما نوشته ایم که می توایند آن را مطالعه کنید.

معایب استفاده از نمای چوبی

علی‌رغم اینکه ترموود نسبت به چوب خام در برابر آتش مقاومت بیشتری دارد؛ اما در مقایسه با مصالح دیگر مانند سنگ از قابلیت اشتعال بیشتری برخوردار است. این موضوع اولین عیب استفاده از چوب در طراحی و اجرای نمای ساختمان است. بسیاری از مجریان نمای چوبی معتقدند که بعد از نصب چوب روی نما باید از رنگ مناسب و مواد عایقی استاندارد برای محافظت بیشتر از الوارها استفاده کرد. در صورت استفاده نکردن از این مواد روی الوارهای ترموود، ممکن است نمای ساختمان بعد از مدتی در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار تغییر رنگ شوند. کاهش مقاومت مکانیکی چوب در مراحل آماده‌سازی از دیگر معایب نمای چوبی است. ضمن اینکه می‌توان از هزینه بالای خرید متریال و نصب در کنار نیاز به قطع درختان جهت تولید الوارهای خام، به عنوان دیگر معایب این سبک نما نام برد.

نمای چوبی آیا بهترین انتخاب است؟

نمای یک خانه همان چیزی است که حتی قبل از دیدن فضای داخلی، به چشم بیننده می‌آید. به همین دلیل است که در یک پروژه ساختمانی، زمان و هزینه زیادی صرف طراحی و اجرای نما می‌شود. در این پروژه‌ها حتی به جزئی‌ترین مسائل مانند مصالحی که برای اجرا استفاده می‌شود توجه خواهد شد. بر اساس آنچه که در بالا به عنوان مزایای نمای چوبی مطرح شد؛ چوب یک انتخاب بسیار محبوب است که نه فقط برای کلبه‌های روستایی بلکه برای ساخت خانه‌های مدرن و امروزی نیز کاربرد دارد البته جنس خوب نیز تاثیر دارد و انتخاب بهترین چوب برای نمای چوبی کم تاثیر نیست در زیبایی و جذابیت آن به همین دلیل جز انتخاب ممتاز است.

اغلب از این ماده به صورت ترکیبی با دیگر مصالح و برای اجرای بخشی از نما استفاده می‌شود. این تضاد در واقع عنصری برای القای حس‌های مختلف به بیننده است. به عنوان مثال پوشش دیواره‌های تراس با چوب و ترکیب آن با سنگ می‌تواند چشم مخاطب را خیره کند. علاوه بر این چوب ماده بسیار خوبی برای ایجاد تقارن در بخش‌های مختلف سازه است. این ماده فوق‌العاده ضمن مقاومت بالا، دوام زیاد و وزن کم، زیبایی چشم‌نوازی دارد که در ترکیب با سایر رنگ‌ها و زیر نور طبیعی، گرمای خاصی به ساختمان می‌دهد. ضمن اینکه معمولا نورپردازی روی چوب باعث می‌شود که بافت آن برجسته شده و جلوه ساختمان جذاب‌تر شود.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

موارد استفاده ترموود

ترموود یکی محصولات چوبی است که مقاومت بالایی و زیبایی خاصی دارد و باعث می شود تا دکوراسیون شما ظاهر منحصر به فردی داشته باشد به همین دلیل در بسیاری از دکوراسیون و نما از این محصول استفاده می کنند و در بازار بسیار پرطرفدار است به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که یک مقاله در موارد استفاده ترموود تهیه کنیم تا شما بهتر این محصول را بشناسید.

ادامه مطلب »
Dead Knots

آشنایی با انواع چوب و کاربرد آنها

چوب یکی از پرکاربردترین متریال هایی است که از آن برای ساخت لوازم و تجهیز کردن ساختمان ها استفاده می شود. ماده ای منحصر به فرد که از تنه درخت ایجاد می شود و به دلیل قابلیت های خاصی که دارد، از دیرباز از آن برای ساخت لوازم مختلف استفاده می شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هیچ متریالی در دنیا به اندازه چوب انعطاف پذیری ندارد و قابلیت تغییر شکل دادن این ماده آن را نسبت به سایر متریال ها متمایز کرده است.

ادامه مطلب »