مشاوره و فروش

چوب پلاست یا ترموود مقاومت بیشتری دارند!

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

مقاوت ترموود و چوب پلاست کدام بیشتر است

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که ممکن است در زمان بازسازی یا ساخت یک سازه با آن مواجه شوید؛ انتخاب مصالح ساختمانی است. شناخت کاربردها، مزایا و معایب هر کدام از گزینه‌هایی که پیش روی شماست می‌تواند در این مسیر بسیار راهگشا باشد. به همین جهت ما در این مقاله همراه شما هستیم تا چوب پلاست و ترموود را که دو مصالح ساختمانی بسیار پرکاربرد در ساخت نمای چوبی و دکوراسیون داخلی هستند با هم مقایسه کنیم.

ترموود چیست

ترموود به الوارهای چوبی فرآوری شده گفته می‌شود که پس از طی کردن یک فرایند اصلاح حرارتی، خواص بیشتری نسبت به چوب خام پیدا کرده و در مقابل ضربه، عوامل محیطی، رطوبت و آتش مقاومت بیشتری دارد. این محصول کاربردهای گوناگونی داشته و در صنعت ساختمان جزء پرفروش‌ترین و به روزترین مصالح برای ساخت نمای چوبی می‌باشد.

 چوب پلاست چیست

چوب پلاست نوعی کامپوزیت است که از ترکیب گرانول چوب یا پودر چوب با مقدار معینی مواد پلیمری به روش اکستروژن تولید می‌شود. این متریال زیبا برای طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف دکوراسیون داخلی و خارجی کاربرد دارد و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود و ظاهری که بسیار شبیه چوب است؛ یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی روز و یکی از جایگزین‌های چوب خام محسوب می‌شود.

تفاوت چوب پلاست با ترموود

اصلی‌ترین تفاوت‌های چوب پلاست و ترموود عبارتند از:

  • در تولید ترموود از هیچ نوع ماده شیمایی استفاده نمی‌شود. این در حالی است که چوب پلاست یک محصول صنعتی و پلیمری است. به همین دلیل معمولا از ترموود به عنوان یک محصول دوستدار محیط زیست یاد می‌کنند.
  • ترموود یک محصول طبیعی است و از چوب ساخته می‌شود. اما چوب پلاست یک محصول فرآوری شده است. به همین جهت قیمت ترموود بیشتر از چوب پلاست می‌باشد.
  • چوب پلاست انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به همین خاطر برای اجرای پروژه‌هایی که نیازمند طرح‌های منحنی هستند؛ گزینه بهتری نسبت به ترموود می‌باشد.
  • ظاهر طبیعی ترموود، گرمای خاصی به محیط می‌دهد. این در حالی است که چوب پلاست، از نظر ظاهری، شباهت زیادی با چوب طبیعی ندارد.
  • ترموود در مقایسه با چوب پلاست، در مقابل اشعه‌های خورشید مقاوم‌تر است و تغییر رنگ نمی‌دهد. بنابراین برای بخش‌های خارجی ساختمان گزینه مناسب‌تری می‌باشد.
  • چوب ترموو به نگهداری بیشتری نسبت به چوب پلاست نیاز دارد. اما هر چقدر بیشتر از آن مراقبت شده و تعمیرات دوره‌ای با دقت بالاتر و حساسیت بیشتری روی آن اجرا شود؛ به همان میزان نیز می‌توان عمر مفید بیشتر را از آن انتظار داشت.
  • به دلیل مقاومت متفاوت این مصالح در برابر شرایط جوی، هر کدام از آنها مناسب برای استفاده در بخشی از ساختمان هستند.

چوب پلاست و ترموود چه ویژگی های مشترکی دارند

هر دو این موارد در مقابل صوت عایق خوبی محسوب می‌شوند. علاوه بر این وزن کمی دارند و فشار زیادی بر روی ساختمان وارد نمی‌کنند. مقاومت ترموود و چوب پلاست در برابر رطوبت این مواد را برای استفاده در فضای بیرونی ساختمان نیز مناسب ساخته است. هم چوب ترمو و هم چوب پلاست، در برابر حمله حشرات موذی و آتش مقاومت خوبی دارند و در صورت مواجهه با آتش، به کندی می‌سوزند. از پایداری ابعادی نیز به عنوان آخرین ویژگی مشترک این مواد یاد می‌شود.

کاربرد های چوب پلاست و چوب ترمووود

4 کاربرد اصلی به شرح زیر برای چوب پلاست تعریف شده است:

کفپوش: ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول، این ماده را به یکی از به‌روزترین مصالح ساختمانی برای اجرای پروژه کف‌سازی داخل ساختمان، کنار استخرها، مسیرهای پیاده، روف گاردن‎ها و… مناسب ساخته است.
ساخت نما: ثبات ابعادی، مقاومت در برابر تغییر رنگ و زیبای ظاهری، باعث شده که چوب پلاست برای اجرای نمای ساختمان نیز کاربرد داشته باشد.
سقف کاذب: سقف چوبی می‌تواند روی حس بیننده از فضا تاثیرگذار باشد. به همین خاطر در حال حاضر در بسیاری از ساختمان‌های عمومی مانند مراکز خرید و بیمارستان‌ها از چوب پلاست برای ساخت سقف کاذب استفاده می‌شود.
مبلمان شهری: این نوع محصول پلیمری برای ساخت انواع صندلی، آلاچیق، نیمکت، پرگولا، نرده و حتی لوور نیز مناسب است.

در نقطه مقابل کاربردهای چوب ترمو را می‌توان به 2 دسته زیر تقسیم کرد:

فضاهای خارجی: کاربردهایی مانند کفپوش فضای باز، مبلمان فضای باز، آلاچیق، پرگولا، لوور، سایبان و نمای چوبی از جمله این موارد هستند.
فضاهای داخلی: برای ساخت سونا و جکوزی، دیوارپوش، کفپوش داخلی ساختمان و سقف کاذب داخل سازه‌ها نیز می‌توان از این محصول استفاده کرد.

چوب پلاست و ترموود کدام مقاومت بیشتری دارند

مقاومت چنین محصولاتی را می‌توان از 3 منظر مورد بررسی قرار داد. اولین جنبه، ثبات ابعادی و پایداری رنگ است. خوشبختانه هم چوب ترمو و هم چوب پلاست، پایداری خوبی در برابر عوامل تغییردهنده ابعاد و رنگ دارند. اما از نظر نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای مانند روغن‌کاری، رنگ‌آمیزی و پولیش زدن، قطعا نگهداری از ترموود از چوب پلاست دشوارتر است. اما اگر منظور از این سوال مقاومت فیزیکی در برابر عوامل طبیعی باشد؛ باید گفت که ترموود در این مقایسه برنده قطعی است.

چوب پلاست یا ترموود برای نمای چوبی بهتر است

همانطور که اشاره شد؛ می‌توان از هر دوی این مواد برای اجرای پروژه نمای چوبی ساختمان استفاده کرد. اما اگر بحث انتخاب باشد و محدودیتی در بودجه وجود نداشته باشد؛ قطعا ترموود به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و عوامل طبیعی و همچنین زیبایی ظاهری بیشتر، گزینه مناسب‌تری برای ساخت نما است. چوب پلاست و ترموود هر جز بهترین چوب برای نمای چوبی هستند اما با توجه به مشکلات بودجه شما باید انتخاب کنید.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

چوب پلاست چیست و چه مزایایی دارد؟

چوب پلاست یک نوع ترکیب خاص برای ساخت پنجره، درب، حصار و پرچین است که ظاهری شبیه به چوب دارد اما از پلیمر های ترموپلاستیک و خرده چوب تهیه می شود. چوب پلاست که به آن چوب پلاستیک نیز خطاب می شود، یک محصول مهندسی شده است که ویژگی های منحصر به فردی نسبت به چوب و پلاستیک دارد و به دلیل ظاهر زیبا و مقاومت بالایی که دارد امروزه از آن به وفور در صنایع ساختمان سازی استفاده می شود

ادامه مطلب »