مشاوره و فروش

مراحل و روش های رنگ کردن درب چوبی

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

رنگ کردن درب چوبی به چه صورت است

درب‌های چوبی به دلیل اینکه از ماده خام مرغوبی مانند چوب تولید می‌شوند؛ جزء باکیفیت‌ترین درب‌هایی هستند که می‌توان از آنها در ساخت یک سازه لوکس استفاده کرد. این درب‌ها معمولا از قیمت بالاتری نسبت به درب‌های معمولی که از فرآورده‌های چوبی مانند MDF ساخته شده‌اند برخوردارند. به همین دلیل تعمیر و رنگ کردن مجدد آنها کار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد. در این مقاله ضمن اینکه به شما آموزش می‌دهیم چطور یک درب چوبی را رنگ کنید؛ در مورد رنگ مناسب برای این درب‌ها و روش و مراحل کار نیز توضیحات کاملی را ارائه خواهیم کرد.

چگونه درب چوبی رنگ کنیم

با رنگ کردن درب چوبی می‌توانید علاوه بر ایجاد تغییر در دکوراسیون، خط و خشی که به مرور زمان روی بدنه درب ایجاد شده است را نیز بپوشانید. بنابراین رنگ کردن درب چوبی یک تیر و دو نشان است. اما قبل از اینکه مراحل کار را شروع کنید باید با فوت و فن‌های آن آشنا شوید. برای کسب یک نتیجه مطلوب باید بدانید که چه نوع رنگی مناسب چوب است و چطور باید رنگ‌آمیزی را شروع کرد.

انواع رنگ درب چوبی

به طور کلی 3 نوع رنگ وجود دارد که می‌توانید از آنها در این پروسه استفاده کنید.

  • رنگ پولیش که یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین رنگ‌ها برای رنگ کردن درب چوبی است. این رنگ که از براقیت خاصی برخوردار است باید طی چند مرحله روی درب زده شود. بنابراین ممکن است پروسه رنگ کردن درب چوبی با این نوع رنگ زمان‌بر باشد. این رنگ خاصیت ضد رطوبت دارد اما هزینه بالا و ترک خوردگی رنگ بعد از اصابت ضربه از معایب این نوع رنگ محسوب می‌شود.
  • رنگ پلی استر رنگ دیگری است که می‌توانید برای پوشش درب‌های چوبی از آن استفاده کنید. این رنگ یکی از ارزان‌ترین رنگ‌های موجود در بازار است اما نسبتا مقاومت کمی در برابر رطوبت و نور دارد.
  • رنگ پلی اورتان برای پوشش تمامی سطوح به خصوص چوب بسیار مناسب است. این نوع رنگ علاوه بر اینکه مقاومت بالایی در برابر رطوبت و نور دارد به سرعت خشک می‌شود. بنابراین معمولا از آن به عنوان لایه نهایی کار استفاده می‌شود.

انتخاب رنگ چهارچوب درب چوبی

ترکیب رنگ درب با رنگ چهارچوب یکی از المان‌هایی است که می‌توانید به کمک آن دکوراسیون منزل خود را دچار تحول کنید. به طور کلی چهار سبک برای انتخاب این ترکیب وجود دارد. در سبک اول درب و چهارچوب آن یک رنگ انتخاب می‌شود. در این شرایط معمولا برای ایجاد کنتراست مناسب، دیوار با رنگ کاملا متضاد رنگ‌آمیزی می‌شود. در سبک دوم از دو رنگ متمایز برای درب و چهارچوب آن استفاده می‌شود. این ترکیب خودش به تنهایی بسیار زیباست و نیاز به استفاده از المان دیگری ندارد. در سومین سبک معمولا درب، چهارچوب و قرنیز اتاق با یک رنگ رنگ‌آمیزی می‌شوند. در این سبک هم بهتر است رنگ دیوارها متضاد با رنگ چهارچوب، درب و قرنیز باشد. در سبک چهارم نیز درب، چهارچوب و دیوار یک رنگ شده و قرنیز متضاد با آنها رنگ‌آمیزی می‌شود.

مراحل رنگ کردن درب چوبی

  • ابتدا باید آسیب‌دیدگی‌های کلی و جزئی چوب را مرتفع کنید.
  • در مرحله دوم که مهم‌ترین مرحله رنگ کردن درب چوبی است؛ درب باید بتونه‌کاری شود. برای انجام این کار باید بتونه آماده خریداری کرده و قسمت‌هایی از درب که دارای فرورفتگی هستند را با استفاده از کاردک و لیسه پر کنید. نوع بتونه‌ای که باید برای پوشش این فرورفتگی‌ها استفاده کنید بستگی به نوع رنگی دارد که قرار است روی درب زده شود. در هنگام خرید حتما در مورد این موضوع با فروشنده صحبت کنید.
  • بعد از بتونه کردن قطعا سطح چوب دچار ناهمواری می‌شود. برای از این بردن این ناهمواری‌ها باید روی درب را سمباده بکشید.
  • مرحله نهایی کار، رنگ کردن است که با آسترکشی شروع می‌شود. برای آسترکشی می‌توانید از شاپان استفاده کنید که در دو رنگ قهوه‌ای و مشکی در بازار وجود دارد. برای ایجاد طیف وسیعی از رنگ‌های قهوه‌ای ابتدا باید شاپان را با بنزین رقیق کرده و با استفاده از یک تکه پارچه بدون پرز روی درب بمالید. بنزین حلال شاپان است. بنابراین هرچقدر میزان آن بیشتر باشد؛ شاپان رقیق‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌شود. پس اگر نیاز به ایجاد یک رنگ قهوه‌ای تیره دارید؛ از بنزین زیاد برای رقیق کردن شاپان استفاده نکنید. بعد از آسترکشی باید سریعا روی درب را با سیلر بپوشانید. این ماده باعث می‌شود که رنگ جذب لایه عمیق چوب نشود. برای حل کردن سیلر می‌توانید از تینر فوری و برای اعمال آن روی سطح چوب از قلم‌مو استفاده کنید. برای کسب نتیجه عالی بهتر است چند بار با فاصله زمانی نیم ساعت مرحله سیلرزنی را تکرار کنید. بعد از یک الی دو ساعت از سیلرزنی آخر، به دلیل اینکه سطح چوب زبر می‌شود؛ باید مجدد از سنباده استفاده کنید تا درب کاملا صاف و صیقلی شود.
  • در مرحله بعدی مقداری کیلر را با تینر فوری رقیق کرده و با قلم‌مو یا پیستوله روی درب بپاشید. در این مرحله برای رسیدن به رنگ دلخواه خود باید از ترکیب رنگ‌های فوری مختلف با کیلر استفاده کنید. اگر از قلم‌مو برای کیلرزنی استفاده می‌کنید؛ بهتر است این ترکیب کمی غلیظ باشد. اما اگر از پیستوله استفاده می‌کنید می‌توانید این ترکیب را رقیق‌تر کنید. در این مرحله می‌توانید از نیم پلی استر نیز به عنوان لایه نهایی نیز استفاده کنید. این ماده که حلال آن تینر است؛ نسبت به کیلر از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و هم نوع مات و هم نوع براق آن در بازار وجود دارد.

تعمیر و رنگ درب چوبی

اگر درب دچار آسیب‌دیدگی جدی است؛ برای اینکه نتیجه قابل قبولی داشته باشید حتما کار تعمیر و رنگ کردن آن را به افراد متخصص بسپارید. چرا که تعمیر اصولی چنین آسیب‌دیدگی‌هایی کار ساده‌ای نیست و بهتر است زیر نظر استادکار انجام شود.

ما یک مقاله داریم در مورد علت های سفیدک زدن رنگ چوب نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

روش رنگ آمیزی درب اتاق خواب

درب‌های چوبی که به عنوان درب داخلی کاربرد دارند هیچ تفاوتی با سایر درب‌های چوبی ندارند. بنابراین اگر جنس بدنه این درب‌ها از چوب خالص باشد؛ برای رنگ کردن آنها می‌توان از همین روشی که توضیح دادیم استفاده کنید.

لکه گیری رنگ درب چوبی

اگر لکه ایجاد شده روی بدنه درب بسیار جزئی و در حد خط و خش باشد؛ می‌توانید با استفاده از قلم‌ها یا ماژیک‌های مخصوص لکه‌گیری مصنوعات چوبی موجود در بازار برای رفع آنها استفاده کنید. اما اگر لکه به حدی است که به چشم می‌آید؛ بهتر است برای ترمیم آن یا به افراد متخصص مراجعه کنید یا با استفاده از روشی که در این مقاله توضیح دادیم اقدام به رفع آن کنید. البته که درآوردن ترکیب رنگی دقیق و مشابه کار ساده‌ای نیست. بنابراین اگر قرار باشد فقط یک قسمت درب رنگ شود؛ باید از یک فرد متخصص در ترکیب رنگ مشورت بگیرید. در غیر این صورت ممکن است رنگ کلی بدنه با رنگ قسمتی که جدیدا ترمیم شده است همخوانی نداشته باشد.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط