مشاوره و فروش

چوب ترموود به چه صورتی تولید می شود؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

فرآیند تولید چوب ترموود

توسعه فناوری ساخت محصولی به نام ترموود به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان بر اساس آن از چوب خام، یک نوع محصول فرآوری شده و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد به نام چوب ترموود به دست آورد. این تکنولوژی مدرن، کلید تولید فرآورده‌ای با کیفیت بالا و قابلیت‌های فراوان است. به طور کلی روش تولید این محصول هم کارآمد است و هم از نظر زیست محیطی کاملا ایمن می‌باشد. اگر تمایل دارید بدانید که تولید چوب ترموود به چه صورتی است با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چگونه چوب عادی یا چوب خام به ترموود تبدیل می شود؟

عملیات حرارتی چوب که حاصل آن محصولی به نام ترموود است؛ یک روش قدیمی و طبیعی برای افزایش دوام و خواص دیگر چوب می‌باشد. برای تولید محصولی با چنین ویژگی‌هایی، یک فرآیند مدرن، با کیفیت بالا و کاملا تحت نظارت طراحی شده است. عملیات حرارتی ویژگی‌های طبیعی چوب را با استفاده از دمای بالا (180 تا 220 درجه سانتی‌گراد) و بخار آب ارتقا می‌دهد. جالب است بدانید که در فرآیند تولید این محصول از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. بنابراین ترمودد فرآوری شده یک محصول فوق‌العاده طبیعی و سازگار با محیط زیست است.

ما یک مقاله در مورد آشنای با انواع چوب نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.
این فرآیند تولید به شدت تحت کنترل است و می‌توان با تنظیم دما، میزان بخار و زمان تصفیه، محصولی با ویژگی‌های دلخواه تولید کرد. تجربه کسب شده در پروسه تولید ترموود باعث شده که این فرآیند، کم کم و طی چند سال اصلاح شده و برای تولید محصول با گونه‌های مختلف چوب مناسب‌سازی شود.

مرحل تولید چوب ترموود

به طور کلی فرآیند تولید ترموود را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد. در مرحله اول دمای چوب خام به سرعت بالا برده می‌شود و به 100 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سپس این دما به آرامی تا 130 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. با انجام این کار رطوبت چوب تقریبا به صفر می‌رسد. در عین حال، بخاری که در این پروسه استفاده می‌شود؛ از ترک خوردن چوب جلوگیری می‌کند. عملیات حرارتی واقعی در مرحله دوم فرآیند تولید ترموود اتفاق می‌افتد. بسته به درجه تولید، دما محیط تولید به بیش از 180 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به مدت 2 الی 4 ساعت در همین وضعیت باقی می‌ماند. بخار آب منتشر شده در این محیط، از چوب در برابر اشتعال محافظت می‌کند و بر روی تغییرات شیمیایی آن تاثیر می‌گذارد. در مرحله آخر با استفاده از اسپری آب، دما الوارها کاهش پیدا کرده و رطوبت چوب روی 4 درصد تثبیت می‌شود. در ادامه به صورت جزئی‌تر به این سوال که تولید چوب ترموود به چه صورتی است پاسخ داده‌ایم.

برش و خشک کردن چوب

در طی این مرحله ابتدا چوب خام را به اندازه‌های دلخواه برش زده و سپس الوارها را برای خشک شدن، داخل کوره می‌گذارند. دما کوره در مدت کوتاهی به 100 درجه‌سانتی‌گراد رسیده و سپس به تدریج به 130 درجه سانتی‌گراد افزایش داده می‌شود.

خروج رطوبت و مواد مغذی از چوب

برای اینکه موجودات میکروسکوپی موجود روی سطح و درون هسته الوارها از بین بروند و تمام رطوبت مرکزی و صمغ چوب خشک شود؛ الوارها باید برای مدت طولانی در کوره‌ای که دمای آن بین 180 تا 220 درجه‌سانتی‌گراد است بمانند. رنگ چوب بعد از این مرحله قهوه‌ای روشن می‌شود.

افزایش دما و خشک کردن چوب

این مرحله در واقع در دل مرحله قبل انجام می‌شود. اما به دلیل میزان اهمیتی که دارد؛ گاهی به صورت جداگانه و به عنوان یکی از مراحل تولید ترموود شناخته می‌شود. در این مرحله دمای 130 درجه‌ای کوره در مرحله اول، به 180 تا 220 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به این ترتیب چوب کاملا خشک و مهیای مرحله بعدی می‌شود.

حرارت‌دهی

منظور از حرارت‌دهی همان زمانی است که چوب باید در دمای بالا بماند تا تغییر رنگ دهد. این بازه زمانی موجب از بین رفتن تمام حشراتی می‌شود که در بافت داخلی چوب زندگی می‌کنند. به همین خاطر ترموود تولیدی در برابر نفوذ حشرات بسیار مقاوم است.

رطوبت‌دهی و خنک کردن

برای خنک کردن الوارها، بعد از طی شدن مراحل بالا، ابتدا دمای کوره کم کم کاهش پیدا کرده و به 100 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سپس برای اینکه رطوبت کنترل شده چوب به 4 الی 6 درصد برسد؛ روی الوارها بخار و آب پاشیده می‌شود. با اتمام این مراحل تمام ویژگی‌های طبیعی و منفی چوب از بین رفته و محصول تولید شده در برابر عوامل طبیعی مانند تغییرات جوی و سایر عوامل مانند ضربه مقاوم می‌شود. از این به بعد محصول تولیدی قادر است انواع شرایط محیطی از قیبل سرما، گرما، حمله حشرات، بارندگی و افزایش رطوبت محیط را تحمل کند.

ساختار فیزیکی چوب در طی مراحل تولید ترموود چه تغییر می کند؟

این فرآیند حرارتی تغییرات شیمیایی خاصی را در چوب ایجاد کرده که باعث می‌شوند محصول نهایی بادوام‌تر شود. برخی از این تغییرات که عمدتا ناشی از تخریب حرارتی هم سلولزها هستند عبارتند از:

افزایش ثبات. هنگامی که ترکیب چوب تغییر می‌کند؛ الوارها بادوام‌تر و پایدارتر شده و محصول مطلوب‌تری تولید می‌شود. گرمای شدید استفاده شده در این فرآیند، تمام رطوبت را از چوب خارج کرده و احتمال رشد هر گونه کپک یا قارچ را در درون الوارها کاهش می‌دهد. چوب اصلاح‌شده حرارتی به تغییرات رطوبت واکنش نشان نمی‌دهد. به همین خاطر هم تاب برنمی‌دارد و هم می‌تواند در طول زمان شکل و کیفیت خود را حفظ کند.

سازگاری با محیط زیست. ترموود حاوی هیچ گونه ماده شیمیایی یا سمی نیست. بنابراین از آن به عنوان یک مصالح ساختمانی ایمن و پایدار نام می‌برند.

مقاومت طبیعی در برابر پوسیدگی و رشد باکتری و قارچ. به دلیل دمای بسیار بالایی که در این فرآیند استفاده می‌شود؛ ترمووود تولیدی، رطوبت کنترل شده دارد. این محصول با طی کردن مرحله خشک شدن نهایی، دیگر میزبان خوبی برای حشرات، کپک و قارچ محسوب نمی‌شود.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

چوب پلاست چیست و چه مزایایی دارد؟

چوب پلاست یک نوع ترکیب خاص برای ساخت پنجره، درب، حصار و پرچین است که ظاهری شبیه به چوب دارد اما از پلیمر های ترموپلاستیک و خرده چوب تهیه می شود. چوب پلاست که به آن چوب پلاستیک نیز خطاب می شود، یک محصول مهندسی شده است که ویژگی های منحصر به فردی نسبت به چوب و پلاستیک دارد و به دلیل ظاهر زیبا و مقاومت بالایی که دارد امروزه از آن به وفور در صنایع ساختمان سازی استفاده می شود

ادامه مطلب »