مشاوره و فروش

درب تمام چوب یا درب پرسی کدام مناسب تر هستند؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

در تمام چوب و در پرسی

با وجود اینکه ممکن است تمامی درهای چوبی از بیرون مانند هم به نظر برسند، اما در واقع فاکتورهای بسیار زیادی در انتخاب یک در چوبی موثر می باشند. زمانی که شما قصد خرید یک درب را دارید، ممکن است با اصطلاحات و مفاهیم بسیاری مواجه شوید که با آنها آشنایی ندارید. این مفاهیم، می‌توانند تاثیر زیادی روی قیمت، کیفیت و کارایی محصول چوبی موردنظر شما بگذارند و به شما کمک ‌کنند تا در زمان خرید، بهتر تصمیم بگیرید و از تمام جزئیات محصولی که قصد استفاده از آن را دارید، مطلع شوید. در این مقاله، ما سعی می‌کنیم تا بخشی از این مفاهیم را که درباره‌ی انواع دربهای چوبی به لحاظ نحوه ساخت است، پوشش دهیم.

به طور کلی، درهای چوبی از نظر ساخت دو دسته می‌شوند: درهای تمام چوب و درهای پرسی.

بزرگترین تفاوت میان این دو نوع درب، مواد تشکیل‌دهنده‌ی لایه میانی یا فضای داخلی درب است.

اگر از فاصله به هر یک از این دو نوع در نگاه کنیم به نظر می‌رسد که هر دوی آنها تماما از چوب ساخته شده‌اند. اما در واقعیت بیشتر اوقات این درها این گونه نیستند. عدم اطلاع‌رسانی و آگاهی از وجود چنین تفاوت‌هایی که مخصوصا درحالت عادی به چشم نمی‌آیند، زمینه را برای انواع اشتباه‌های ناخواسته از سوی مشتری فراهم می‌کنند.

درب تمام چوب

جنس درب تمام چوب

همانطور که از اسم آن مشخص است، این نوع درب از چوب طبیعی ساخته شده است و لایه میانی آن نیز از جنس چوب است.

درهای تمام چوب می‌توانند ازگونه های مختلفی بسته به نیاز مشتریان ساخته شوند. غالبا از گونه چوب‌های کاج(روسی وفنلاندی) بلوط، راش، گردو، ملچ و دیگر چوب‌های درخواستی مشتریان تولید می‌شود.

ویژگی‌های درب تمام چوب

از مهم‌ترین ویژگی‌های درهای تمام چوب، قابلیت شکل‌پذیری و ایجاد طرح‌های جذاب و متنوع است. به دلیل اینکه این درها تماما از چوب ساخته شده‌اند، ایجاد شیار و عمق برای طرح دادن به درب و همچنین انجام انواع عملیات نجاری روی آن امکان‌پذیر است و بسته به ذوق و سلیقه طراحان و نظر مشتری، می‌تواند در طرح‌های گوناگونی ساخته شود.

درهای تمام چوب، به دلیل استحکام بالا و امنیت آن‌ها، که در برابر ضربه و انواع فشارهای مختلف محکم و بادوام هستند، معمولا به عنوان درهای ورودی استفاده می‌شوند، اما با این حال تمام ویژگی‌های یک در داخلی عالی را هم دارند. هم‌چنین به دلیل اینکه درهای تمام‌چوب محکم هستند، عایق بسیار خوب صوت و گرما نیز می‌باشند و این خود دلیل دیگری بر استفاده از درهای تمام‌چوب به عنوان در ورودی می‌باشد.

به دلیل ذات طبیعی و تنومندی درهای تمام‌چوب و هم‌چنین کیفیت بالای ساخت آنها و دقت به جزئیات به کار رفته در آنها در آلتن، این درها در طولانی مدت، کیفیت خودشان را تا 30 سال حفظ می‌کنند و خللی در آنها به وجود نمی‌آید. این امر موجب می‌شود تا قیمت فروش خانه‌ای که در تمام‌چوب در آن نصب شده است با گذشت زمان کاهش نیابد، زیرا درهای تمام‌چوب در گذر زمان مستهلک و از کار افتاده نمی‌شوند و از ارزش آنها کاسته نمی‌شود.

البته مقاوم بودن درهای تمام‌چوب در برابر ضربه و فشار، موجب می‌شوند که این درها بسیار سنگین شوند و نصب آنها نیازمند کار تیمی و فشرده باشد. همچنین این درها به دلیل اینکه تماما چوبی هستند و بایستی در ساخت آنها از حجم زیادی از ماده اولیه با کیفیت استفاده کرد. پس در نتیجه قیمت بالایی هم دارند.

شما می توانید مقاله‌ی دلایل خرید در چوبی را مطالعه کنید.

درب پِرِسی

جنس درب پرسی

درهای پرسی از دو لایه ام‌دی‌اف و دو لایه روکش چوب طبیعی که از چوب مدنظر ساخته شده‌اند و دو طرف درب را پوشش می‌دهند، تشکیل می‌شوند که میان این لایه‌ها را شبکه هانیکام یا لانه‌زنبوری (Honeycomb) که  از مقواهای مخصوصی تشکیل شده ، پوشانده است.

تمامی این لایه‌ها توسط یک کلاف چوبی که دورتادور محصول را فرا گرفته است به یکدیگر متصل شده‌اند. روکش چوب طبیعی درب‌های پرسی که درواقع همان چیزی است که ما آن را از بیرون می‌بینیم، از جنس‌ چوب طبیعی است و بسته به نیاز مشتری و روند ساخت، می‌تواند از گونه همان چوب کاج ( روسی ، فنلاندی ) ،بلوط، راش، گردو، ملچ یا سایر چوب‌های مرغوب دیگر باشد. قسمتهای چوبی درهای پرسی کلاف دور در و صفحات  میانی روکش شده آن می باشد.

ویژگی‌های درب پرسی

به دلیل نازک بودن روکش چوبی بیرونی، امکان ایجاد طرح‌های متنوع روی این نوع درها بسیار محدود است. معمولا طرح‌های زیبایی که روی درها کار می‌شود، با عمق دادن و ایجاد شیار و ساخت شبکه‌ روی در است که نیازمند وجود لایه‌های چوبی در عمق در است. از آنجا که این لایه‌ها در درب‌های پرسی وجود ندارند، ایجاد چنین طرح‌هایی عملا کار دشواری است.

درهای پرسی، قیمت‌ بسیار کمتری در مقایسه با درهای تمام‌چوب دارند و به همین دلیل، انتخابی معمول و روتین برای درهای داخلی ( اتاقی و سرویسی ) ساختمان‌ها هستند. از آنجایی که درب‌های پرسی تماما از چوب طبیعی ساخته نشده‌اند ، وزن این درها به طرز قابل توجهی نسبت به در تمام چوب سبک تر و نصب آنها زمان و انرژی کمتری می‌گیرد. از جهت دیگر، درهای پرسی مقاومت بالایی در مواجهه با ضربه و فشار ندارند و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای درهای ورودی نمی باشند.

انواع درب‌های پرسی

1) درهای ساخته شده از MDF :

که مواد تشکیل دهنده اصلی آنها MDF (ورق های فشرده چوبی ) بوده و عمدتا از رنگ های سلولوزی و پوششی برای پوشش صفحه اصلی استفاده می کنند. که در نوع خود جزو ارزانترین درهای پرسی محسوب می گردد.

2) درهای پرسی پانلی (Panel door) :

تنها تفاوت این درها با درهای پرسی MDF استفاده از ورق های فشرده چوبی از نوع چوب های لایه لایه (Play wood) به جهت دوام بالاتر در مقایسه  با MDF می باشد و نوع رنگ استفاده شده می تواند از نوع سلولوزی و یا پلی یورتان باشد.

3) درهای پرسی (سرویسی) Flash door  :

همانطور که از اسم این درها مشخص است با استفاده از Ply wood و رنگ های پوششی پولی یورتان با مقاومت بالا در برابر رطوبت جهت استفاده در سرویس های بهداشتی از آنها استفاده می گردد.

4) درهای پرسی  (MDF با روکش PVC) :

درساخت این درها از ورق های فشرده چوبی که یک روی آن روکش ملامین و روی دیگر آن خام می باشد استفاده می گردد و در مراحل بعدی ساخت پس از آماده سازی صفحه اصلی به دستگاه پرس وکیوم و یا پرس منبران منتقل شده و با استفاده از روکش های PVC داخل دستگاه صفحه اصلی روکش می گردد. این درها نیز کاملا مقاوم در برابر رطوبت بوده و دارای طرح ها و رنگ های متنوعی هستند و سرعت ساخت بالاتری نسبت به درهای پرسی دیگر دارند و در نتیجه دارای قیمت مناسب تری می باشند.

5) درهای پرسی روکش چوب طبیعی (Veneer door) :

درساخت این درها می توان به عنوان مواد پایه براساس تقاضای کیفی مشتری از MDF یا Plywood در ضخامت های مختلف با روکش چوب طبیعی از گونه های مختلف حسب انتخاب مشتری استفاده نمود. این درها می توانند باتوجه به طراحی و ساخت از نظر ظاهری شباهت های زیادی به درهای تمام چوب داشته باشد.

آنچه در این مقاله خواندیم، معرفی درب‌‌های چوبی به لحاظ ساخت، شامل درب‌های تمام‌چوب و درب‌های پرسی، بود. سعی کردیم تا ویژگی‌های هر یک را به زبانی ساده که برای خوانندگان مفید و کاربردی باشد، بررسی کنیم.

به طور خلاصه، زمانی که قصد دارید از بین این دو نوع در برای واحدهای خود استفاده کنید، در نظر داشته باشید که درب‌های تمام چوب و درب‌های پرسی، به لحاظ بصری تفاوت چندانی ندارند و شبیه‌ یکدیگر به نظر می‌رسند، اما اصل تفاوت آن‌ها، در کیفیت، ساختار، طول عمر، امنیت، قیمت نهایی و عایق بودن در برابر صدا، ضربه و دما است.

در نهایت، این سوال که درب چوبی مدنظر و موردنیاز شما درب تمام چوب یا درب پرسی است پاسخ واحدی ندارد و بستگی به عوامل متعددی دارد. شما با مدنظر قرار دادن نکات بحث شده در این مقاله و همچنین پیشنهادات و کمک‌های کارشناسان فروش شرکت آلتن، می‌توانید با درک بهتری از ساختار این محصولات و کاربرد آنها، تصمیم بهتری در زمینه خرید درب‌های چوبی بگیرید.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط