مشاوره و فروش

کدام چوب مناسب کف پله چوبی می باشد؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

چوب مناسب برای کف پله چوبی

راه‌پله‌ها پرترددترین مکان در هر ساختمانی محسوب می‌شوند. بنابراین اگر قرار است از چوب در ساخت آنها استفاده شود؛ باید در زمان انتخاب به جنس چوب توجه زیادی شود. اگرچه متاسفانه برخی از مشتریان، ملاک انتخاب خود را بر اساس قیمت تعیین می‌کنند. اما آنچه که در این انتخاب از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ کیفیت است نه قیمت. در واقع زمانی می‌توانیم یک متریال را برای ساخت کف پله چوبی مناسب بدانیم که مطمئن باشیم به مرور زمان دچار افت کیفی و آسیب‌های غیرمعمول نمی‌شود. در این مقاله، چند جنس چوب و فرآورده چوبی را به شما معرفی می‌کنیم که برای ساخت کف پله چوبی بسیار مناسب هستند.

انواع کف پله

کف راه‌پله‌های چوبی را می‌توان با استفاده از انواع چوب طبیعی مانند چوب گردو، بلوط و راش ساخت. اما از آنجایی که چوب جزء گران‌ترین متریال مورد استفاده برای ساخت راه‌پله است؛ بیشتر مشتریان به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تر آن مانند فرآورده‌های چوبی هستند. از هر زاویه‌ای که به این موضوع نگاه کنید؛ راه‌پله‌ای که از چوب طبیعی مانند چوب گردو، راش و یا بلوط ساخته شده است؛ زیبایی ظاهری فراوانی دارد و می‌تواند گرمای خاصی به محیط ببخشد. اما با این وجود، می‌توان متریال مورد استفاده برای ساخت این بخش از ساختمان را بر اساس اولویت‌های شخصی مشتری انتخاب کرده و از فرآورده‌های ارزان‌تر استفاده کرد.

چوب گردو

بهترین متریال برای ساخت کف پله چوبی، چوب حاصل از درختان پهن برگ مانند گردو است. این چوب‌ها بافت سخت و چگالی بالایی دارند و در اثر تماس مکرر با پا دچار ساییدگی زودرس نخواهند شد. چوب گردو تحمل بالایی در برابر ضربه دارد و زود دچار خط و خش نمی‌شود. از چوب انواع درختان گردو می‌توان برای ساخت راه‌پله استفاده کرد. رنگ تیره و رگه‌های زیبا و پیچیده‌ای که روی این چوب به صورت طبیعی وجود دارد؛ ظاهر راه‌پله را بسیار چشم‌نواز می‌کند.

چوب هیکوری

چوب هیکوری یکی از ناشناخته‌ترین و کمیاب‌ترین چوب‌های موجود در ایران است که برای ساخت کف پله چوبی از آن استفاده می‌شود. این چوب به دلیل وزن بالا و بافت متراکم خود، گزینه مناسبی برای استفاده در تولید مصنوعات چوبی است که زیاد در معرض تماس و سایش هستند. برخی از متخصصان چوب هیکوری را سخت‌ترین چوب جنگلی موجود در بازار می‌دانند.

چوب بلوط

بافت سخت چوب بلوط آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت پله چوبی تبدیل کرده است. بشر سال‌هاست که از این متریال برای تولید مصنوعات چوبی ساخت دست خود استفاده می‌کند. بنابراین شاید بتوان گفت که این چوب امتحان خود را پس داده و تقریبا همه از کیفیت محصولات ساخته شده از آن مطمئن هستند. این چوب هم مقاومت بالایی دارد و هم قابلیت انعطاف آن مثال زدنی است. به همین خاطر با بخار آب و به کمک ماشین‌آلات مخصوص، خیلی راحت می‌توان به این چوب شکل و فرم بخشید. ظاهر طبیعی و زیبای چوب بلوط، نیاز آن را به رنگ‌آمیزی به شدت کاهش داده است. فقط کافیست که بعد از ساخت پله‌ها، از یک لایه روکش محافظ شفاف روی آنها استفاده شود.

چوب پلای وود

پلای وود یک فرآورده چوبی است که با به هم چسباندن چند لایه نازک چوب ساخته می‌شود. روش تولید این محصول باعث می‌شود که جهت دانه‌های داخل بافت چوب در هر لایه با لایه دیگر متفاوت شده و همین موضوع بافت پلای وود را مقاوم و سخت می‌کند. در مقایسه با فرآورده‌هایی مانند ام‌دی‌اف و نئوپان که در نگاه اول به نظر می‌رسد به همین شیوه تولید می‌شوند؛ پلای وود مقاومت بالاتری دارد. صرفه اقتصادی در کنار کیفیت بالاتر، این ماده را به جایگزینی مناسبی برای چوب در ساخت راه‌پله‌های چوبی تبدیل کرده و نقطه تمایز آن با سایر محصولات مشابه است.

چوب چند لایه پرسی

چوب چند لایه نیز محصولی فرآوری شده است که با چسابدن چند لایه تخته روی هم با استفاده از چسب مخصوص ضد آب و تحت فشار دستگاه پرس ساخته می‌شود. از این ورقه‌های مستحکم می‌توان برای ساخت انواع محصولات چوبی از جمله کف پله چوبی استفاده کرد. معمولا لایه روی این تخته‌ها از جنس مقاوم‌تری برخوردار است و عایق خوبی در برابر حرارت محسوب می‌شود. چسب مخصوصی که در پروسه تولید این محصول استفاده می‌شود؛ تحت فشار دستگاه پرس، لایه‌ها را طوری به هم می‌چسباند که به نظر می‌رسد از روز اول یکپارچه بوده‌اند.

چوب روس

چوب روسی به طور کلی به تمام الوارهایی گفته می‌شود که از کشور روسیه وارد ایران می‌شوند. به همین خاطر اصطلاح چوب روس، به جنس چوب اشاره ندارد؛ بلکه منظور از به کار بردن آن، اشاره به کشور تولیدکننده است. الوارهای روسی که در ایران برای ساخت مصنوعات چوبی استفاده می‌شوند؛ اغلب از درختان بلوط، راش، کاج و سایر گونه‌هایی که در این منطقه سردسیری رشد می‌کنند استخراج می‌شود. این محصولات غالبا از مقاومت بالایی برخوردارند و بیشتر آنها برای ساخت کف پله چوبی مناسب هستند. البته برخی از متخصصان استفاده از چوب کاج روسی را به دلیل چگالی پایین و قدرت ساییدگی بالا، مناسب برای استفاده در مکان‌هایی مانند راه‌پله نمی‌دانند.

چوب راش

چوب راش به‌صرفه‌ترین متریال برای ساخت کف پله چوبی است و بعد از الوارهای روسی، پرمصرف‌ترین متریال در ساخت این بخش از ساختمان است. چوب راشی که اکثر کارگاه‌های تولیدی در ایران استفاده می‌کنند؛ یا از گرجستان یا از روسیه وارد می‌شود. هر دو این محصولات از نظر دوام، زیبایی و استقامت، جزء گزینه‌های مناسب هستند. علاوه بر این نسبت به الوارهای دیگر، از قیمت پایین‌تری نیز برخوردار می‌باشند.
همانطور که مشاهده کردید؛ گزینه‌های مختلف و فراوانی برای ساخت کف پله چوبی در دسترس مشتریان است. به همین خاطر ممکن است آنها گاهی در انتخاب خود دچار سردرگمی شوند. بهترین توصیه‌ای که می‌توان به مصرف‌کننده تحت این شرایط کرد این است که اول از همه کیفیت را اولویت قرار داده و بعد از آن نیز به قیمت توجه کنند. انتخاب بر اساس این اصل ساده می‌توان موفقیت در خرید را برای شما تضمین کند.

2.8 4 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط