مشاوره و فروش

بررسی یک سری از باورهای اشتباه در مورد روف گاردن

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

نما و درب ترمو - شمشک

آیا تمایل دارید که از فضای بلاستفاده پشت‌بام خود برای تاسیس یک باغچه کوچک، استاندارد و زیبا استفاده کنید اما باورهای اشتباه در مورد روف گاردن شما را از این اقدام باز می‌دارد؟ اگر این چنین است؛ توصیه می‌کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید. چرا که در این مقاله به مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است چالش شما و علت ترس‌تان از اجرای این پروژه و دکوراسیون فضای غیرمفید پشت‌بام به بهترین شکل باشد پاسخ داده‌ایم.

روف گاردن هزینه های ساختمان را افزایش می دهد؟

روف گاردن که به آن بام سبز نیز گفته می‌شود؛ پروژه‌ای به مراتب کم هزینه‌تر از سایر روش‌های دکوراسیون و ساخت پشت‌بام ساختمان است. این شیوه دیزاین، از دو جهت می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد. اول اینکه پر کردن پشت‌بام با گل و گیاه، از تماس این فضا با شرایط مخرب جلوگیری می‌کند و علاوه بر کاهش هزینه‌های نگهداری، می‌تواند عمر سازه ما را از افزایش دهد. از طرف دیگر حضور این حجم گیاه در پشت‌بام که عموما بیش از سایر نقاط سازه در معرض برف و باران در زمستان و گرمای شدید در تابستان است؛ نوعی عایق حساب شده و مانع از اتلاف انرژی می‌شود. بنابراین اجرای این پروژه می‌تواند به مرور زمان، با صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی، هزینه‌های عمومی ساختمان را کاهش دهد. از طرفی معمولا دو گونه گیاه که مناسب برای فصول مختلف هستند؛ برای اجرای روف گاردن در نظر گرفته می‌شود تا این فضا هم در فصل تابستان و هم فصل زمستان سبز بماند.

آیا نشت آب به لایه های زیرین سقف در روف گاردن ممکن است

به محض شنیدن کلمه روف گاردن ممکن است واژه نم دادن سقف طبقه آخر و دیوارهای‌های پشت‌بام به ذهن‌تان خطور کرده و شما را از اجرای چنین پروژه مفیدی بازدارد. اما این موضوع فقط یک باورهای اشتباه در مورد روف گاردن است. اگر سقف طبقه آخر سازه مشکل داشته باشد؛ فرقی نمی‌کند که روف گاردن روی آن سوار است یا یک پشت‌بام ساده. در هر صورت بعد از مدتی و با شروع فصل سرما، این نفوذ رطوبت و نم‌زدگی خواه ناخواه رخ می‌دهد. در هر صورت و با اجرای هر پروژه‌ای روی پشت‌بام، مرحله عایق‌بندی می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از وقوع این اتفاق داشته باشد. تنها تفاوت روف گاردن با یک سقف ساده، زهکشی سیستم آبیاری است که معمولا همه مجریان آن را با دقت و بر اساس اصول استاندارد انجام می‌دهند.

روف گاردن در ساختمان های مسن قابل اجرا است

موضوع مهم در مورد پاسخ این سوال، قدرت تحمل وزن سازه است. از آنجایی که ساختمان‌های جدید بر اساس معیارهای دقیق و مهندسی شده ساخته می‌شوند و اکثر ساختمان‌های قدیمی مجهز به اسکلت فلزی هستند و قادرند بار اضافه زیادی را تحمل کنند؛ اجرای چنین پروژه‌ای بر روی همه ساختمان‌ها امکان‌پذیر است. البته این موضوع که چقدر فضا در پشت‌بام برای دکوراسیون فضای سبز وجود دارد؛ یکی از چالش‌های ساختمان‌های قدیمی برای پیاده‌سازی این طرح است. از آنجایی که بیشتر ساختمان‌های قدیمی، پشت‌بام‌های شلوغ و پر شده با کولرهای آبی دارند؛ در صورت عدم دسترسی به فضای آزاد کافی، ممکن است قبل از ساخت روف گاردن، نیاز به مرحله آماده‌سازی و حتی جابه‌جایی کولرها وجود داشته باشد.

آیا روف گاردن آب زیادی مصرف می کند

روش‌های متعددی برای ساخت روف گاردن وجود دارد. یکی از فاکتورهایی که می‌تواند این تعدد را گسترش دهد؛ گونه‌های گیاهانی است که برای پشت‌بام سبز از آنها استفاده می‌شود. این موضوع حتی می‌تواند بر روی میزان مصرف آب برای آبیاری روف گاردن نیز تاثیر داشته باشد. برخی از گیاهان نیازمند آبیاری روزانه هستند. بنابراین کاشت آنها به معنی نیاز بیشترشان به آب است. بنابراین اگر روی میزان آب مصرفی ساختمان حساس هستید و نمی‌خواهید هر روز اقدام به آبیاری این فضا کنید؛ می‌توانید از گیاهانی که کمتر به آب نیاز دارند و بیشتر نیازشان را از طریق آب باران و برف تامین می‌کنند؛ برای دکوراسیون و طراحی این محیط استفاده کنید. البته در حال حاضر سیستم‌های آبیاری بسیار پیشرفته‌ای طراحی شده است که می‌توانید با استقرار آن در روف گاردن ساختمان خود، با حداقل میزان آب، حتی گیاهانی که نیاز زیادی به آب دارند را نیز در این فضا بکارید.

هزینه اجرای روف گاردن زیاد است؟

متاسفانه یکی دیگر از باورهای اشتباه در مورد روف گاردن هزینه‌ای است که برخی از افراد از این طرف و آن طرف در مورد اجرای این پروژه شنیده‌اند. هرگز بر اساس این شنیده‌ها تصمیم‌گیری نکنید و خودتان را از دسترسی به چنین فضای عالی و خوبی محروم نکنید. هزینه اجرای چنین پروژه‌ای به طور کلی بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. ابعاد پشت‌بام، میزان مبلمان و سایر سطوح سخت که در طرح اولیه وجود دارد، نوع گیاهان، سیستم آبیاری و چندین فاکتور دیگر از جمله عواملی هستند که روی هزینه اجرای این پروژه تاثیر زیادی دارند. بنابراین اینکه چقدر باید برای ساخت این فضا هزینه کنید؛ بستگی به خودتان دارد. هر چقدر گیاهان ارزان‌تر و طراحی ساده‌تری را انتخاب کنید؛ عملا هزینه اجرای این پروژه کمتر می‌شود. علاوه بر این، به طور کلی فناوری‌هایی که در حال حاضر برای طراحی روف گاردن به کار برده می‌شوند؛ امکان اجرای این پروژه با حداقل هزینه را فراهم می‌سازند.

آیا روف گاردن برای هر متراژی مناسب است؟

بله. روف گاردن را می‌توان در ابعاد و اندازه‌های مختلفی اجرا کرد. اما هر چقدر فضای در دسترس طراح بیشتر باشد؛ امکان استفاده از گیاهان بزرگ‌تر، متنوع‌تر و امکانات رفاهی بیشتر افزایش پیدا می‌کند. نکته جالب اینجاست که این سازه حتی بر روی دیواره‌های پشت‌بام نیز قابل اجراست و می‌توان برای سبز کردن این نواحی از گیاهان خودرویی که به صورت پیچک روی دیوارها رشد می‌کنند استفاده کرد. بنابراین محدودیتی در فضای اجرا وجود ندارد. بلکه این نیاز و خواسته مشتری است که با کاهش ابعاد پشت‌بام باید تعدیل شده و کاهش پیدا کند.

5 1 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط