مشاوره و فروش

عوامل موثر بر قیمت ترمووود

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

نگهداری از کفپوش ترموود

چه عواملی بر قیمت چوب ترمووود اثر می گذارد و باعث می شود تا افزایش و کاهش داشته باشد در این بخش ما به قیمت و نرخ چوب ترمووود می پردازیم که چگونه افزایشو کاهش دارد.

قیمت چوب ترمووود

شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف با ارائه‌ی ادعاهای متعدد اعم از مقاومت چوب ترموود در برابر فرسایش، پوسیدگی، ثبات ابعادی و طول عمر بالای آن (گاهاً تا سی وپنج سال) به دنبال ترغیب مشتریان خود هستند. طبیعیست این ویژگی‌ها آنقدر تامل بر‌انگیز بوده که حتی عدم صحت بعضی از این موارد باز هم ارزش خرید چوب ترمووود را توجیه می‌کند.

طیف گسترده‌ی قیمت‌ ترمووود در بازار، برای متقاضیان آن بسیار گیج کننده بوده تا آن جا که با باور «هرچه پول بدهی، همانقدر آش میخوری» اقدام به خرید گران‌ترین چوب ترمو می‌کنند. در این مقاله سعی شده است شما را با عوامل موثر در کیفیت ترمووود آشنا کنیم تا متناسب با بودجه خود، با کیفیت‌ترین ترمووود را تهیه کنید.

سن و گونه درختان

سن معقول درختان مورد استفاده‌ در این صنعت باید بین 40 تا 70 سال باشد که متناسب با قدمت و گونه‌ی چوب درختان مورد استفاده، تولیدکنندگان هزینه‌های متفاوتی را برای تهیه‌ی مواد خام خود متحمل می‌شوند (اولویت و انتخاب هر کارخانه متفاوت است).

هزینه‌های سوخت

هزینه‌های متحمل شده برای تهیه سوخت مورد نیاز کوره‌های تولیدی کارخانه که تابعی از مسافت کارخانه تولیدی از مراکز پخش سوخت است نیز  تاثیر به سزایی در تعیین قیمت پایه‌ای ترمووود دارد.

فرآیند پرداخت ترمووود

برحسب میزان استفاده کارخانه از ماشین‌آلات صنعتی دقیق یا نیروی انسانی هزینه‌ها متفاوت خواهد بود.

روش تولید ترمووود

همان طور که مستحضر هستید ترمو وود به چوبی اطلاق می‌شود که فرآیندهای حرارتی را پشت سر گذاشته باشد. در این راه، کارخانه‌ها از روش‌های روش تولید ترمووود مخصوص به خود استفاده می‌کنند، که هر یک از این روش‌ها هزینه‌های خاص خود را دارد.

هزینه‌های جانبی ترمووود

به این نکته توجه داشته باشید که توسعه نه چندان زیاد این صنعت در کشورمان و تقاضای بالای بازار، شرایطی را رقم می‌زند که شرکت‌ها برای تامین نیاز مشتریان، ناچار به خرید محصولات خود از کارخانه‌های متعدد خارجی که مشهورترین‌شان « لوناوود فنلاند » می‌باشد، هستند.

این امر و شرایط کنونی ارز و گمرک همه دست به دست هم داده‌اند تا قیمت ترمووود فنلاندی بالاتر رود. علاوه بر این که شرکت‌های وارد ‌کننده موظف به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی نیز می‌باشند.

دقت داشته باشید موارد فوق عوامل دخیل در قیمت پایه‌ایی چوب ترموود بوده که توسط شرکت‌های عرضه‌کننده بر حسب مساحت (مترمربع) یا طول (متر) اعلام می‌شود ولی در مواردی  خریداران بر حسب نیازهای خود، هزینه‌های بیشتری نیز پرداخت می‌کنند.

جنس و رنگ ترمووود

بسیار پیش‌آمده‌است که رنگ ترمو وود های ارائه‌ شده در کاتالوگ باب میل مشتریان نبوده (این امرکاملاً طبیعی است چون رنگ‌پذیری ترمو وود بر حسب درجه حرارت کوره و مدت زمان حرارت‌دهی به چوب صورت می‌پذیرد) و برای رسیدن به رنگ مطلوب خود مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری می‌شوند. پیشنهاد ما در این مورد بررسی همه‌ی کاتالوگ‌های موجود در بازار وانتخاب نزدیک‌ترین رنگ به سلیقه‌تان می‌باشد. این نکته را تا تنور داغ است بگوییم که شاخص‌های کیفی می‌تواند به رنگ‌پریده‌ترین ترمو وود ارزش خریدی ببخشد که خوش‌رنگ‌ترین آن‌ها از این شاخص‌ها بی بهره‌اند، پس کیفیت را فدای قیمت نکنیم.

تکنیک اجرا

اگر چه که گفته می‌شود نصب و اجرای ترموود بسیار آسان بوده و حتی بدون کمک‌گیری از نیروی متخصص می‌تواند صورت پذیرد، اما شرایط‌ متعدد اعم از سستی یا سختی بیش از حد محل نصب، سیستم نصب ترموود پیچیدگی سازه‌ای ساختمان و … می‌تواند نصب و اجرای ترموود را پیچیده کند یکی از پیچیده ترین آنها می توان به نمای چوبی اشاره کرد. پیشنهاد ما به شما در همه‌ی شرایط، بهره‌گیری از نیروی متخصص است تا نمای ماندنی و زیبا داشته باشید.

ضخامت‌ اجرایی ترمووود

در دفترچه‌های فنی هر کارخانه، صفحاتی با مضمون ضخامت‌های استاندارد پروفیل‌های اجرایی به اقتضای موقعیت و محل استفاده، دیده می‌شودکه بعضاً برحسب سلیقه‌ی معماران و مشتریان تغییراتی در این ضخامت‌ها به وجود می‌آید.

این تغییرات نوسان قیمت را به دنبال دارد. برای مدیریت هزینه‌های خود به یاد داشته‌ باشید که قبل از خریدتان، پروژه‌های ترمووود شرکت‌های فعال در این زمینه را حتماً بررسی کنید تا با ابعاد و ضخامت‌های حدودی آنان آشنا شوید.

نگه داری از کفپوش ترمووود با این تفاسیر، بالا بودن قیمت چوب ترموود‌ مرغوب برایتان توجیه ‌پذیر خواهد بود. ضمن آنکه اگر ترمو وود انتخابی، دارای مرغوبیت و استاندارد‌های کیفی باشد به طور حتم ادعاهای شرکت‌های عرضه ‌کننده پیرامون ویژگی‌ها و مزایای این محصول باید تصدیق کننده‌ی قیمت آن باشد.

برای این که بیشتر متوجه تاکیدمان بر واژه‌ی مرغوبیت شوید موضوع بسیار مهم زیر را در نظر بگیرید. در صورتی که در فرآیند عمل‌آوری حرارتی، ۱۰ درصد از مدت زمان و ۱۰ درجه از حرارت کوره کم شود، حدود 20 تا 25 درصد قیمت تمام شده آن کاهش می‌یابد و مقدار بسیارزیادی افت کیفیت در ترمو وود تولید شده به وجود می‌آید که شرکت یکی از دو راهکار زیر را در پیش می‌گیرد:

  1. ارائه‌ی قیمت واقعی تمام شده حاصل از این فرایند
  2. ارائه‌ی قیمت بسیار بالاتر؛ با فرض این که در عمل آوری حرارتی، هیچ تغییری پیش نیامده باشد.

همان طور که مشاهده کردید قیمت اعلام شده از سوی شرکت عرضه کننده با وجود دشواری‌های تشخیص شاخص‌های کیفی که تست برخی از آنان نیاز به آزمایشگاه نیز دارد نمی‌تواند مستندی بر کیفیت صد‌‌ درصدی محصول باشد.

آشنایی نسبی با این شاخص‌های کیفی می‌تواند در هنگام خرید بسیار ثمربخش باشد.

شاخص‌های کیفی ترمووود

کیفیت مواد خام مصرفی کارخانه‌ها تاثیر به سزایی در کیفیت نهایی چوب ترموود دارد. در فرایند عمل‌آوری ترموود ضمن فرایند تولید بایستی پارامترهای مختص هر گونه بررسی و در هر مرحله از تولید رعایت شود.

گونه چوب

تفاوت‌های بین چوب درختان از نظر رشد سالیانه، سلول‌های سازنده، منافذ موجود و تعداد اجزای شیمیایی محدودیت‌هایی را برای کارخانه به ارمغان می‌آورد. ضمن آن ‌که گونه‌های چوبی دارای طول‌های مختلف فیبری هستند که در استقامت و کیفیت محصول  موثر می‌باشد.

برای مثال چوب‌های نرم که متعلق به درختان سوزنی برگ مانند کاج می‌باشد از طول فیبری کمتری نسبت به چوب‌های سخت درختان پهن برگ مثل زبان گنجشک برخوردار هستند.

البته مثالمان تنها در جهت تفهیم تفاوت‌های موجود بین چوب درختان بود چرا که هر دو ترمووود نرم و سخت با کیفیت بوده وتنها از لحاظ استقامتی متفاوت می‌باشند که همین امر کارکردهای متفاوتی را به هر یک بخشیده است.

(جدول 1)

HARD WOOD THERMO-S SOFTWOOD THERMO-S
کفپوش اجزای ساختمان و نما
تولیدات محصولات مستحکم تولیدات محصولات استفاده شونده در شرایط خشک
تولیدات مبلمان تولیدات مبلمان
تجهیزات باغی در تماس با رطوبت تجهیزات باغی
ساختار سونا نیمکت سونا
————————————— اجزای درب و پنجره

(جدول 2)

HARDWOODTHERMO-D SOFTWOODTHERMO-D
استفاده ی آن مشابه THERMO-S می باشد. در صورت تمایل به رنگ تیره‌تر،باید از THERMO-D استفاده شود. روکش کاری
استفاده‌های برون ساختمانی
تولید کرکره
تجهیزات حمام و سونا
تجهیزات باغی

تجربیات و آزمایش‌های انجام‌ شده بر کیفیت نشان از کیفیت بیشتر ترمووود های تولید شده از  چوب درختان کاج (PINE)، توسکا (BIRCH) و زبان گنجشک (ASH) نسب به سایرین می‌دهد.

پیشنهاد ما به شما برای استفاده از چوب نرم ترمو، گونه‌ی کاج و چوب سخت ترمو، دو گونه‌ی توسکا و زبان گنجشک می‌باشد.

گره چوب (KNOTS)

کیفیت نهایی ترمووود که در نمره دهی‌های A-B-C و زیر کلاس مربوطه به مشتریان اعلام می‌شود حاصل سنجش کیفیت چوب اره، تعداد، اندازه و محل قرارگیری گره‌ها می‌باشد.

در یک بیان کلی، گره‌ها سخت‌ترین قسمت چوب به‌ شمار می‌روند. حرکت یا پیچیدگی چوب از محل گره آغاز می‌شود. در بیان ساده‌تر، به اثر شاخه بر تنه‌ی درخت گره گفته می‌شود. در چوب‌های تیمار حرارتی (ترمووود) دو نوع گره یافت می‌شود : گره‌های زنده و گره‌های مرده.

گره‌های زنده

به گونه‌ای از گره‌ها گفته می‌شود که چوب شاخه هنوز هیچ وابستگی به چوب تنه نداشته و رنگ آن تیره‌تر از رنگ چوب زمینه می‌باشد. این نوع گره در چوب‌های درختان سوزنی بیشتر از پهن برگ‌ها دیده می‌شود. به دلیل اتصال بافت این نوع گره به بافت تنه هیچ مشکل فنی برای ترمووود ایجاد نمی‌شود و از این جهت گره‌های سالم نیز به آنان گفته می‌شود.

گره‌های مرده

این نوع گره که در نتیجه‌ی قطع شاخه‌ی درخت و یا خشک شدن شاخه حاصل می‌شود از مقامت و کیفیت ترمووود می‌کاهد و نام دیگر آن گره‌های غیر سالم می‌باشد. به دلیل نکروز (NEKROSE) بافتی، در قسمت گره، احتمال افتادن مطرح است که باعث کاستی زیبایی چوب می‌شود.

برخی شرکت‌های عرضه‌کننده ترمو وود های فاقد گره، برای فروش محصولات خود، ترمووود های گره‌دار را بی‌کیفیت می‌خوانند دریغ از آنکه به جداول کیفی ارائه شده توسط سازمان بین‌المللی ترمووود اندک توجهی داشته باشند. تعداد و اندازه‌ی مجاز گره‌ها در این جداول بر اساس گونه‌ی چوب، گردآوری شده‌اند لذا نسخه‌ی تشخیص کیفی برای گونه‌ها متفاوت می‌باشد.

برای مثال تعداد گره‌ی موجود در چوب درختان سوزنی برگ از جمله کاج، بنا به ماهیت و پر شاخگی آن بسیار بیشتر از گره‌های موجود در چوب درختان پهن برگ و چوب‌های روس فاقد گره می‌باشد. دانستن تعداد و شکل گره‌های مجاز در هر گونه به شما عزیزان در مسیر خرید کمک می‌کند.

Dead Knots

Butterfly_Knots

نمونه بالایی یک نمونه گره‌ مرده محسوب می‌شود و در صورت مشاهده ترمووود از کیفیت خوبی برخوردار نمی‌باشد، درحالی که نمونه سمت پایینی گره زنده محسوب می‌شود و فوق قابل قبول بوده و در کیفیت نهایی چوب ترموود اثر چندانی ندارد.

با رعایت  موارد گفته شده می‌توانید با خیال راحت اقدام به خرید چوب ترموود گره‌دار کنید و از زبیایی بصری که گره‌ها به وجود می‌آورند لذت ببرید.

رگه‌ی چوب

آزمایشات انجام شده، خبر از کیفیت بالاتر ترموود هایی می‌دهند که متریال اولیه‌ی آنان از مغز درخت بریده شده‌اند. هر چه رگه‌های چوب، فاصله بیشتری از یک دیگر داشته باشند این معنی را می‌دهد که ماده‌ی خام مصرفی از مغز چوب فاصله دارد.

درجه‌پذیری شیمیایی ترموود

یکی از ویژگی‌های مطرح شده برای چوب ترموود، مقاومت در برابر حشرات و رشد قارچ می‌باشد. این عمل‌آوری، باید به طرز صحیحی صورت پذیرد زیرا سلولز و همی‌سلولز موجود در چوب، منبع تغذیه‌ی خوبی برای حشرات و قارچ‌ها محسوب می‌شوند.

در دمای زیر 300 درجه پلیمریزاسیون سلولز و همی‌سلولز (دارای زنجیره کوتاه‌تر نسبت به سلولز و متشکل از چند نوع مونوساکارید می‌باشد) کاهش یافته و تجزیه‌ی زنجیره شدت بیشتری به خود می‌گیرد. (تجزیه از دمای 200 درجه آغاز شده‌است) به صورتی که زنجیره‌ی طویل گلوکزی تبدیل به رادیکال‌های آزاد، کربونیل، گروه‌های کربوکسیل، هیدروکسید، مونوکسیدها، دی‌اکسیدکربن، کربن مونوکسید و ذغال فعال می‌شوند و دیگر خبر چندانی از گلوکز که منبع انرژی موجودات هتروتروف می‌باشد نیست. اگر بخواهیم شاخص درجه‌پذیری شیمیایی ترموود را به صورت چشمی بسنجیم، رنگ ترمووود در این زمینه به ما کمک خواهد کرد. هرچه به چوب اولیه، درجه حرارت و مدت زمان حرارت‌دهی بیشتر دهیم ترمووود نهایی رنگ تیره‌تری را به خود می‌گیرد و مرغوب‌تر می‌شود.

تذکرمهم: منظور از رنگ ترموود، رنگ اولیه‌ی چوب می‌باشد و ترموود های رنگ شده از سوی کارخانه در این مورد صدق نمی‌کند.

چگالی چوب (DENSITY)

چگالی چوب که با اندازه‌گیری وزن و ابعاد محاسبه می‌شود تاثیر به ‌سزایی در انتخاب ترمو وود دارد. چوب‌های تیمار حرارتی، چگالی کمتر‌ی نسبت به چوب‌های ساده داشته و دلیل آن عمدتاً در اثر از دست دادن وزن توده‌ی نمونه (رطوبت) در حین عملیات حرارتی می‌باشد.

Chemical_Reactivity

ترمووود کم چگال که حاصله حرارت‌دهی زیاد بوده از مقاومت بیشتر‌ی بر‌خوردار است البته این گفته در مورد همه‌ی گونه‌های چوب صدق نمی‌کند برای مثال بر روی چوب ایپه(IPE) معروف به چوب آهنی یا گردوی برزیلی، در برابر عملیات حرارتی نتیجه‌ی معکوس می‌دهد نه تنها چگالی آن کم نمی‌شود بلکه باعث ایجاد ترک‌های زیادی بر روی سطح چوب می‌شود.

مقایسه کیفیت و قیمت ترمووود فنلاندی با ترمووود ایرانی

با وجود یکسانی عمل‌آوری حرارتی در هر دو محصول، مواد اولیه‌ی تشکیل‌دهنده ترمووود فنلاندی و ایرانی با یکدیگر تفاوت دارد. ماده‌ی اولیه‌ی ترمووود ایرانی، به علت غنی نبودن درختان جنگل‌های ایران از کشور روسیه تأمین می‌شود این در حالی است که کاج فنلاندی، ماده‌ی اولیه‌ی ترموود فنلاندی را تشکیل می‌دهد. چوب روسی وارداتی شامل چوب درخت خاصی نبوده و طیف گسترده‌ای از گونه‌های نراد، ساسنا، یولکا و … را شامل می‌شود که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیفیت و قیمت ترمووود ایرانی

با جست‌و‌جو‌ی کلید واژه‌ی ترمووود ایرانی، نخستین متنی که به چشم می‌خورد عدم کیفیت مناسب آن می‌باشد. حال ما به این مسئله می‌پردازیم تا صحت و یا مغرضانه بودن این ادعا را ثابت کنیم.
در تولید ترمووود ایرانی از الوار‌ چوب‌های نراد، یولکا که با‌ نام‌های رایج اسپروس و یا نوئل و چوب ساسنا که برگرفته از الفبای (cocha) در زبان روسی و معادل همان کاج (Pine) است، استفاده می‌شود. با توجه به نرم بودن پارانشیم چوب‌های ذکر‌شده، گفته می‌شود ترمووود حاصله بعد از تیمار حرارتی از استحکام کافی بر‌خوردار نبوده که این استحکام پایین و نرمی پارانشیم یکسری ویژگی‌های مثبت و منفی را به ترموود می‌دهد.

ابتدا به ویژگی‌های مثبت آن می‌پردازیم:

  • این قبیل چوب‌ها به خصوص ساسنا به دلیل نرمی پارانشیم و استحکام سراسری چوب، در طی فرایند چوب ترمو سالم مانده و دچار ترک خوردگی بر سطح خود نمی‌شوند که این امر یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های زیبایی چوب ترموود می‌باشد.
  • چوب های روسی ذکر‌شده از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند پس احتساب این ویژگی می‌توان گفت نصب ترمووود های ایرانی آسان‌تر از ترمووود فنلاندی می‌باشد.

حال به ویژگی‌های منفی این چوب‌ها می‌پردازیم

  • عیب بزرگ این قبیل چوب‌ها چیزی جز حساس بودن در برابر ضربه نمی‌باشد و آن هم به دلیل نرمی پارانشیم مذکور است که با اندک ضربه‌ای دچار فرورفتگی و خراش می‌شود. البته این دلیلی حتمی بر منصرف شدن از خرید آن نمی‌باشد بلکه نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به ترمووود فنلاندی دارد.
  • گره‌های چوب یولکا به شکل دایره‌های کوچک و بزرگ منظم دیده می‌شود که زیبایی کمتری نسبت به گره‌های پروانه‌ای کاج‌های فنلاندی دارد که البته این مورد کاملاً سلیقه‌ایست.

کیفیت و قیمت ترمووود فنلاندی

ماده‌ی اولیه‌ی ترمووود فنلاندی چوبی بدون منفذ و یا دارای منافذ بسته می‌باشد. دوام و کیفیت ترمووود های فنلاندی نسبت به تمام ترموود های بازار مشخص و غالب است که دلیل آن ویژگی‌های پارانشیم کاج فنلاندی می‌باشد.

البته ناگفته نماند که ترمو وود فنلاندی با توجه به مهد ظهور آن، حساب خود را پس داده است و در کیفیت آن شکی نیست. با این حال یکی از معایب ترمووود های فلاندی حساسیت آن در برابر اشعه‌ی uv بوده که موجب رنگ‌پریدگی چوب در طولانی مدت می‌شود. مقاومت ترمووود فنلاندی در این مورد نیز بر سایرین غالب می‌باشد. از منظر زیبایی‌شناسی نیز با گره‌های پروانه‌ای خود زیبایی منحصر به فردی به نمای شما می‌دهد. ضمن اینکه گفته می‌شود این قبیل چوب‌ها از لحاظ مقاطع و عرض دارای استاندار‌های مشخصی بوده که دیگر چوب‌ها ممکن است از داشتن آن بی‌بهره باشند. گران‌ترین طیف قیمتی بازار به ترمووود فنلاندی اختصاص دارد. این در حالی است که ترمووود ایرانی را با  قیمتی در حدود پانزده الی بیست درصد کمتر از قیمت ترمووود فنلاندی می‌توان خرید.

پیشنهاد ما به شما در وهله‌ی اول جست‌و‌جو‌ی شرکت‌های عرضه‌کننده معتبر بوده که از مواد اولیه‌ی مرغوبی در تولیدات خود بهره می‌برند و در نهایت به کارگیری عوامل تشخیص کیفی ذکر‌شده در هنگام خریدتان می‌باشد تا سالیان سال از خرید خود راضی باشید.

مفتخر هستیم که بگوییم آلتن با بکارگیری مواد اولیه مرغوب و تکنولوژی پیشرفته‌ی صنعت چوب کشور فنلاند، قطب صنعت چوب دنیا، سعی در ارائه محصولاتی با کیفیت جهانی دارد. ترمووود لوناوود کیفیت طراحی و سازگاری با جدیدترین مدل‌های معماری را به شما معماران گرامی تقدیم می‌کند.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط