مشاوره و فروش

نمای چوب در معماری مدرن چه جایگاهی دارد؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

جایگاه چوب در معماری مدرن

شاید بتوان گفت که چوب تنها ماده طبیعی است که توانسته مسیر ورود به جهان مدرن را به سرعت طی کرده و امروزه نقش پررنگی در تمام جنبه‌های زندگی ما داشته باشد. در حال حاضر بشر از چوب با اهداف مختلفی استفاده می‌کند. اگر با دقت به دنیای اطراف خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که ما از هنر معماری گرفته تا صنایع مختلف و بزرگ، از چوب به عنوان یک ماده خام اصلی استفاده می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی‌تر در مورد نمای چوب در معماری مدرن صحبت کنیم.

نقش چوب در معماری مدرن

چوب به دلیل قدرت انطباق‌پذیری بالا، تقریبا یکی از بهترین مواد خام برای ساخت بخش‌های مختلف یک سازه از جمله نمای ساختمان است. با این وجود ورود موج جدیدی از معماران و طراحان داخلی خلاق و جوان به بازار کار موجب شده که عموم مردم با نقش این ماده و مزایای آن برای استفاده در ساختمان آشنا شوند. استفاده از چوب در سبک معماری مدرن، نه تنها موجب انعطاف‌پذیری سازه می‌شود؛ بلکه با توجه به قابلیت تجدیدپذیری این ماده، برای محیط زیست نیز بسیار مفید است. داده‌ها اثبات کرده‌اند که چوب تنها ماده خنثی از نظر انتشار کربن است. به طوری که اگر در نمای یک سازه از 20 متر مکعب چوب استفاده شده باشد؛ به طور کلی انتشار کربن توسط ساختمان حدود 16 تن کمتر می‌شود. علاوه بر این، در حال حاضر حدود 5000 نوع چوب در جهان وجود دارد که به شکل فرآوری شده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. بنابراین اگر بخواهیم از معماری مدرن برای طراحی یک سازه استفاده کنیم؛ قادر خواهیم بود که قدرت خلاقیت خود را به دلیل دسترسی به طیف متنوعی از چوب به خوبی نشان دهیم. چوب‌هایی که در حال حاضر به عنوان مصالح ساختمانی کاربرد دارند از نظر رنگ‌، بافت‌، استحکام و سایر خواص ساختاری، مکانیکی و فیزیکی بسیار متنوع هستند.

ویژگی های نمای چوب در معماری مدرن

نما یکی از عناصر اصلی ساختمان و اولین بخشی است که به چشم می‌آید. نمای چوبی نسبت به سایر نماها، منحصر‌به‌فردتر است و می‌تواند با ویژگی‌های خاص خود، هر کسی را مجذوب کند. تنوع طبیعی در این ماده، روح‌بخشی به ساختمان، استقامت بالا، ویژگی‌های فنی عالی و افزایش سرعت اجرای پروژه از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های نمای چوبی هستند. نماهای چوبی به لطف همه ویژگی‌های ذکر شده و همچنین به دلیل اینکه ارزش زیبایی‌شناختی آن در رویکردهای معماری مدرن به طور فزاینده‌ای بیشتر مورد تایید قرار گرفته است؛ شهرت و اعتباری جهانی دارد.

نمای چوبی چیست؟

نمای چوبی در واقع یک سبک از نما است که در طراحی و ساخت آن از انواع چوب‌های فرآوری شده مانند ترموود استفاده می‌شود. این مدل نما، به دلیل ویژگی‌های فنی و ظاهری خاص خود، در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین سبک‌های معماری نما است و هم به صورت ترکیبی و هم به صورت تنها قابل اجرا بر روی انواع سازه می‌باشد.

کاربرد چوب در طراحی نما ساختمان مسکونی

این روزها بیشتر از مصالح ساختمانی مانند بتن و شیشه برای اجرای نمای اکثر ساختمان‌های تجاری و اداری استفاده می‌شود. اما این مواد به دلیل ویژگی‌های ظاهری خاص، اصلا مناسب برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی نیستند. در مقابل چوب و فرآورده‌های مقاوم ساخته شده از این ماده، تقریبا بهترین گزینه برای اجرای نمای چنین ساختمان‌هایی است. آنچه که باعث شده از چوب به عنوان گزینه‌ای محبوب برای طراحی و اجرای نمای ساختمان‌های مسکونی یاد شود؛ قابلیت‌های فنی ویژه و ویژگی‌های ظاهری خاص این ماده است. همانطور که می‌دانید؛ چوب یکی از سبک‌ترین مصالح ساختمانی است. بنابراین با استفاده از این ماده در ساختمان، بار وارده به فونداسیون به شدت کاهش پیدا می‌کند. از طرفی چوب یک ماده خام و طبیعی است که گره‌ها و بافت خاص روی آن، می‌تواند به ساختمان گرما و روح ببخشد. به همین دلیل معمولا برای ساختمان‌های مسکونی که وجود این فاکتورها در آنها الزامی است؛ استفاده از چوب بهترین گزینه محسوب می‌شود.

 آشنایی با نمای چوب در معماری مدرن

درست است که چوب تقریبا قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است و اجداد ما برای اولین بار از آن برای ساخت خانه استفاده کرده‌اند؛ اما با وجود پیشرفت‌هایی که در صنعت تولید فرآورده‌های چوبی حاصل شده؛ امروزه حتی در مدرن‌ترین سبک‌های معماری نیز می‌توان از چوب استفاده کرد. انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت فرم‌پذیری عالی این ماده، در کنار بافت و ظاهری ساده موجب شده که در نماهای طراحی شده بر مبنای اصول معماری مدرن نیز بتوان از چوب برای اجرای پروژه بهره برد.

استفاده از چوب در طراحی داخلی

وقتی صحبت از دکوراسیون داخلی خانه می‌شود؛ می‌توان از چوب به عنوان یک انتخاب کلاسیک و بادوام استفاده کرد. هیچ ماده‌ای به اندازه چوب همه کاره و سازگار با محیط زندگی ما نیست. همین موضوع سبب می‌شود که برای انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی بتوان روی کمک این ماده طبیعی حساب باز کرد. اما چرا چوب از هر نظر، هم برای اجرای نمای ساختمان و هم برای دیزاین فضای داخلی آن ماده مناسبی است؟ پاسخ این سوال را می‌توانید در موارد زیر که به عنوان اصلی‌ترین مزایای این ماده از آنها یاد می‌شود پیدا کنید.

  • چوب به مراتب نسبت به سایر مواد، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. پردازش چوب باعث انتشار کربن بسیار کمتری می‌شود و برای سلامت بدن مضر نیست. علاوه بر این، چوب قابلیت خوبی در عایق‌بندی ساختمان دارد.
  • چوب یکی از بادوام‌ترین مواد موجود در بازار است و استفاده از آن در داخل ساختمان باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها در دراز مدت می‌شود. اگر به درستی از چوب نگهداری و مراقبت شود؛ می‌تواند تا چندین سال عمر کند.
  • چوب یکی از کاربردی‌ترین متریال برای ایجاد جلوه‌های بصری جذاب در دکوراسیون داخلی است. برای طراحی و ساخت انواع اکسسوری‌های ساده، مبلمان، دیوارپوش و حتی کفپوش می‌توانید از این ماده استفاده کنید.
3 1 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

لوناوود

فنلاند سرزمين هزار درياچه با طبيعتي پوشيده از جنگل هاي سرسبز و انبوه، قطب تكنولوژيكي

ادامه مطلب »