مشاوره و فروش

5 مورد از ویژگی های نمای چوبی ساختمان

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

5 ویژگی نمای چوبی

اگر قصد دارید نمای ساختمان در حال احداث خود را با ماده طبیعی و بسیار زیبای چوب اجرا کنید اما هنوز در مورد ویژگی های نمای چوبی تردید دارید؛ ما را تا انتهای این مقاله همراه کنید تا اطلاعات مفیدی را در مورد این سبک از طراحی نما کسب کنید.

نمای چوبی چیست؟

آنچه که امروزه از آن به عنوان نمای چوبی در صنعت ساختمان یاد می‌شود؛ با آنچه که در ذهن ما از خانه‌ها و کلبه‌های قدیمی چوبی نقش بسته است از زمین تا آسمان تفاوت دارد. نمای چوبی مدرن در واقع به نماهایی اتلاق می‌شود که از ترموود در آن به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه استفاده شده است. ترموود الوارهایی از چوب خام هستند که بعد از طی کردن یک فرآیند اصلاح حرارتی، تبدیل به متریالی بسیار باکیفیت‌تر و عاری از هرگونه نقاط ضعف چوب شده‌اند. نمایی که با این متریال اجرا می‌شود به حدی زیبا، طبیعی و خاص است که تقریبا می‌تواند هر کسی را مجذوب خود کند.

اهمیت استفاده از نمای چوبی

اهمیت استفاده از چنین سبکی برای طراحی و اجرای نما به ویژگی‌های اصلی نمای چوبی باز می‌گردد. در واقع ویژگی‌های ظاهری و فنی این مدل نما سبب شده که امروزه نمای بیش از 50 درصد از ساختمان‌ها با استفاده از این تکنیک اجرا شود. در بین تمام ویژگی‌های مثبتی که سازندگان را مجاب به استفاده از این سبک معماری در طراحی نمای ساختمان می‌کنند؛ یک ویژگی فنی بسیار بارز وجود دارد که اهمیت آن بیشتر از سایرین است. وزن پایین شاخصه اصلی نماهای چوبی است. مجریان پروژه‌های عمرانی و ساختمانی می‌توانند با تکیه بر همین شاخصه نیروی وارده به ساختمان را به شدت کاهش داده و سازه را به محل مستحکم‌تر و مقاوم‌تری برای ساکنینش تبدیل کند.

ویژگی های نمای چوبی باعث جذابیت آن می شود

علاوه بر مشخصات فنی عالی، ترموود جذابیت‌های بصری فراوانی نیز دارد. همانطور که اشاره شد؛ ترموود از الوارهای خام چوب تهیه شده و در پروسه تولید آن از هیچگونه ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. بنابراین ظاهر ترموود دقیقا مثل چوب بوده و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است. از آنجایی که چوب گرمابخش و روح‌بخش است؛ استفاده از آن در سازه‌هایی که قرار است چندین سال در آن زندگی کنیم می‌تواند از نظر روحی روی ما تاثیر مثبتی داشته باشد. برای تصور بهتر سعی کنید در ذهن‌تان سنگ، شیشه و آجر را با چوب مقایسه کنید. گرچه منشاء همه این گزینه‌ها طبیعت است؛ اما چوب برای تبدیل شدن به ماده‌ای خام جهت استفاده در صنعت ساختمان، حداقل تغییرات ظاهری را تجربه کرده است. بنابراین اگر بخواهیم از منظر زیبایی‌شناسی این مواد را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ هیچ کدام از گزینه‌های معرفی شده توان رقابت با چوب و فرآورده‌های حاصل از آن را ندارند.

زیبایی و جذابیت طبیعی

نمای ساختمان دقیقا اولین چیزی است که مخاطب می‌بیند. به همین خاطر بیشتر سازندگان و معماران مطرح و حرفه‌ای، زمان و هزینه زیادی را صرف طراحی و اجرای دقیق این بخش از ساختمان می‌کنند. اما این کافی نیست. پروسه ایجاد یک نمای ظاهری جذاب و خارق‌العاده، از انتخاب متریال شروع می‌شود. اگر مصالح خوبی برای اجرای پروژه در نظر گرفته نشود؛ از نظر ظاهری آنچه که مد نظر است هرگز محقق نخواهد شد. جذابیت طبیعی چوب، تنها یکی از دلایلی است که استفاده از این متریال عالی را برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب منطقی می‌کند.

سازگاری با محیط زیست

چوب و فرآورده‌های مهندسی شده آن، نسبت به سایر مصالح ساختمانی از دو منظر سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. اول اینکه در پروسه تولید این فرآورده‌ها، از هیچگونه ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و فقط حرارت است که عامل تغییر چوب خام به ترموود به حساب می‌آید. از طرف دیگر با صنعتی شدن تولید و افزایش میزان تقاضای بازار، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده به جای روش‌های سنتی مانند قطع درختان طبیعی برای تولید الوار، به سراغ روش‌های نوین رفتند. با استفاده از این روش‌ها، ماده خام اولیه کارخانه از طریق قطع درختانی تامین می‌شود که توسط خود شرکت و با عنوان جنگل مصنوعی کاشته شده‌اند. بنابراین هر چقدر هم که تقاضای بازار برای خرید این محصولات بیشتر شود؛ ضرری متوجه محیط زیست نمی‌شود.

تغییرات راحت در نمای چوبی

هماهنگی ترموود با سایر مصالح ساختمانی به حدی است که می‌توان از این ماده در کنار موادی مانند سنگ و آجر به صورت ترکیبی استفاده کرد. ضمن اینکه الوارهای ترموود به راحتی از نما جدا شده و قابل استفاده مجدد روی سازه دیگر نیز می‌باشند. این مزیت یکی از اصلی‌ترین ویژگی های نمای چوبی است که در سایر مصالح مانند سنگ، آجر و حتی سیمان و شیشه وجود ندارد.

وزن کم

یکی از فاکتورهایی که مهندسان در زمان طراحی نما باید به آن توجه کنند؛ وزن متریالی است که برای اجرا قرار است از آن استفاده شود. چوب تقریبا سبک‌ترین ماده طبیعی برای ساخت نماست. استفاده از ترموود و به طور کلی چوب، در مقایسه با سنگ و سیمان، بار کمتری به ساختمان وارد می‌کند و در مواقع اضطراری خطر کمتری برای ساکنین دارد.

قابل شستشو

ترموود بر خلاف تصوری که در ذهن ما وجود دارد؛ ماده‌ای کاملا ضد آب است. فرآیند تولید این الوارها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که رطوبت داخلی محصول خروجی، به حداقل‌ترین حالت ممکن می‌رسد. با این حال وقتی چوب مجدد در معرض رطوبت قرار می‌گیرد؛ به دلیل تغییراتی شیمیایی که تجربه کرده است؛ شانس بسیار پایینی برای جذب آب دارد. بنابراین ترموود قابل شستشو است و به سادگی با یک پارچه تمیز و آب خالی، مجددا به شرایط ایده‌آل خود باز می‌گردد.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط