مشاوره و فروش

آشنایی با انواع چوب ترموود

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

معرفی انواع چوب ترموود

با وجود پیشرفت چشمگیر فناوری‌های مدرن، در حال حاضر شاهد عرضه محصولات نوآورانه زیادی در بازارهای مختلف هستیم. یکی از محصولات نسبتا جدیدی که در صنعت ساختمان محبوبیت زیادی پیدا کرده است؛ چوب ترموود است. چوب ترمووود که به عنوان الوار حاصل از عملیات حرارتی نیز شناخته می‌شود؛ یک محصول چوبی زیبا و پایدار است که با استفاده از عملیات حرارتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شود. در ادامه این مقاله علاوه بر معرفی این محصول پرکاربرد، در مورد انواع چوب ترموود نیز صحبت کرده‌ایم.

ترموود چیست؟

چوب ترموود یک محصول بسیار کاربردی و مفید است که طی یک فرآیند خاص تولید می‌شود. برای تولید این محصول، چوب را تحت شرایط خاص تا دمای بیش از 200 درجه سانتی‌گراد تحت عملیات حرارتی قرار می‌دهند. بخار استفاده شده در پروسه تولید به عنوان یک گاز محافظ عمل کرده و به جلوگیری از ایجاد شکاف و آسیب دیدن چوب در طول روند تولید کمک می‌کند. این فرآیند اصلاح حرارتی، خواص چوب را بهبود می‌بخشد و در نتیجه دامنه کاربردهای محصول را گسترش می‌دهد. از چوب ترموود می‌توان هم برای پوشش کف و دیوار و هم به عنوان بخشی از نمای سازه استفاده کرد. طی چند دهه گذشته نمای ترموود در سراسر جهان طرافداران زیادی پیدا کرده و به عنوان یک سبک مدرن شناخته می‌شود.
با وجود تمام ویژگی‌های مثبتی که این محصول دارد؛ انتخاب نوع درست آن می‌تواند کیفیت نتیجه کار را تعیین کند. انواع مختلفی از چوب ترموود در بازار وجود دارد. گونه چوب، نوع پروفیل، روش تولید، مشخصات فنی و چند عامل دیگر وجود دارد که بر اساس آنها چوب ترموود را به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند. در ادامه این مقاله در مورد انواع چوب ترموود بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع چوب ترموود از نظر گونه چوب

به طور کلی ترموود از نظر گونه چوبی که در فرایند تولید استفاده می‌شود به دو دسته تقسیم می‌شود. به ترموودی که از چوب درختان پهن برگ مانند زبان گنجشک تهیه می‌شود؛ ترموود با چوب سخت گفته می‌شود و به ترموودی که با چوب درختان سوزنی برگ مانند کاج تهیه می‌شود؛ ترموود با چوب نرم گفته می‌شود. از گونه نرم این محصول بیشتر برای نمای ساختمان و دیوارها استفاده می‌شود. اما ترموودی که از چوب سخت تهیه شده برای مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بیشتر دارند مناسب است.

انواع ترموود از نظر پروفیل

چوب ترموود به صورت پروفیل‌های 3 تا 6 متری در بازار در دسترس مصرف‌کننده است. این پروفیل‌ها به دو صورت شیاردار و بدون شیار تولید می‌شوند که هر کدام از آنها نیز کاربرد ویژه‌ای دارند. اما به طور کلی انواع ترموود از نظر پروفیل عبارتند از:
پروفیل کف یا همان Deck که به دلیل وجود شیار، مناسب فضاهایی مانند کنار استخرها و حیاط است و به عنوان کف‌پوش استفاده می‌شود.
پروفیل چهارتراش ساده یا همان SHP که کاربردهای متفاوتی دارد و هم برای فضای خارجی و هم داخلی مناسب است.
پروفیل‌های لمبه یا همان UTV و UTS دارای قفل و زبانه هستند و به دلیل اتصال خشکی که ایجاد می‌کنند؛ بیشتر برای نمای ساختمان کاربرد دارند.

ما در مورد ترموود یو تی اس یک مقاله نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید

انواع چوب ترموود از نظر تولید

آنچه که کیفیت محصولی مانند ترمود را تعیین می‌کند؛ نوع چوبی است که در فرایند ساخت استفاده می‌شود. اما در کنا کیفیت مواد اولیه، روش تولید نیز تاثیر زیادی روی نتیجه نهایی دارد. انواع چوب ترموود از نظر تولید طبق استانداردهای فرآوری، به دو دسته ترمو-اس و ترمو-دی تقسیم می‌شود.
کلمه اس در ترمو-اس به ثبات و پایداری محصول اشاره می‌کند. برای تولید این نوع چوب ترموود، ماده اولیه تا 180 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند. این روند باعث مقاوم شدن محصول نهایی می‌شود. ثبات نسبی در ابعاد و دیگر ویژگی‌های مثبت ترمو-اس، این محصول را برای کاربرد در فضاهای داخلی مناسب می‌کند. از طرف دیگر، کلمه دی در ترمو-دی به معنی دوام است. برای تولید ترمو-دی چوب تا 220 درجه سانتی‌گراد دما می‌بیند و همین موضوع سبب می‌شود که محصول نهایی در شرایط آب‌وهوایی گوناگون استقامت کافی را داشته باشد. این ویژگی، ترمود- دی را برای استفاده در مکان‌های باز مهیا می‌کند.

انواع چوب ترموود از لحاظ فنی

تفاوت‌های ساختاری و تفاوت‌هایی که در فرآیند تولید وجود دارد می‌تواند از لحاظ فنی، محصولات متفاوتی را تولید کند. به عنوان مثال، همانطور که در بالا اشاره کردیم؛ میزان حرارتی که در پروسه تولید استفاده می‌شود منجر به خروجی‌های متفاوتی خواهد شد. این تفاوت‌ها، تعیین‌کننده ویژگی‌های فنی گوناگون در ترموود هستند.

انواع چوب ترموود بر اساس جنس چوب

همانطور که گفتیم، ترموود را می‌توان هم از چوب‌هایی که جنس نرم دارند و هم از چوب‌هایی که سفت و سخت هستند تولید کرد. درختانی مانند سرو، صنوبر و کاج چوب‌های نرمی دارند و برای تولید ترموودهای نرم مناسب هستند. به این گونه از درختان معمولا درختان سوزنی برگ گفته می‌شود. محصولی که با این چوب‌ها به دست می‌آید؛ نسبت به ترموود ساخته شده از چوب‌های سخت کمی ضعیف‌تر و شکننده‌تر است و چگالی کمتری دارد. سبکی و قیمت پایین این نوع ترموود، استفاده از آنها در نمای ساختمان را توجیه‌پذیر می‌کند. البته این نکته را باید در نظر گرفت که حتما باید برای کاربرد آنها در نما از روش‌های مقاوم‌سازی نیز استفاده کرد تا عمر مفید نما افزایش پیدا کند.

تروموودهایی که از چوب درختان پهن برگ ساخته می‌شوند؛ نسبت به ترموهای نرم، مقاوم‌تر هستند و در صنعت ساختمان‌سازی طرفداران بیشتری دارند. چوب درخت گردو، صنوبر، بلوط، افرا، ماهون، گیلاس، راش و زبان گنجشک برای تولید این محصول بسیار ایده‌آل محسوب می‌شوند. اگر نمای ساختمان شما، طرح ویژه‌ای دارد که مقاومت ترمو در آن حرف اول را می‌زند؛ توصیه می‌کنیم که از چوب ترموود سخت به عنوان نمای ترموود استفاده کنید. این محصول برای استفاده از نما مناسب‌تر است و دوام بیشتری دارد.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط