مشاوره و فروش

پوشش یا روکش ترموود چیست؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

نمونه ای پوشش یا روکش ترموود

پوشش یا روکش ترموود یکی از جدیدترین روکش‌هایی است که برای پوشش کف و نمای ساختمان می‌توانید از آن استفاده کنید. این پوشش که در زبان انگلیسی به Thermowood Cladding شهرت دارد؛ به شیوه خاصی تولید می‌شود و کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان دارد. در ادامه این مقاله بیشتر در مورد نمای ترموود صحبت می‌کنیم.

روکش ترمووود چیست؟

روکش ترمووود یک نوع فرآورده چوبی است که حاصل عملیات حرارتی کنترل شده‌ای می‌باشد. در این فرآیند علاوه بر حرارت، برای کنترل روند خشک شدن چوب، از فشار، نیتروژن و بخار آب نیز استفاده می‌شود. این پروسه با دقت زیاد انجام می‌شود و می‌تواند بین 24 تا 96 ساعت طول بکشد. بسته به نوع الوار مورد استفاده و روش تولید، دمای مورد استفاده در کارخانه‌های تولید ترموود بین 180 تا 230 درجه سانتی‌گراد متفاوت است.
وقتی چوب در معرض دمای بالا و کنترل شده قرار می‌گیرد؛ به صورت عمقی خشک می‌شود و تمام رطوبت و رزین موجود در هسته خود را از دست می‌دهد. هر چقدر رطوبت داخل الوارهای ترموود کمتر باشد؛ محصول به دست آمده مقاومت بیشتری در برابر آب و هوای مرطوب دارد. این به این معنی است که چوب حرارت دیده ترمو را می‌توانید با خیال راحت در فضاهای خارجی مانند روکش بیرونی نمای ساختمان و حتی به عنوان کفپوش کنار استخر و حیاط نیز استفاده کنید.
علاوه بر موارد ذکر شده، دمایی که چوب در طول پروسه تولید در معرض آن قرار می‌گیرد باعث می‌شود که محصول نهایی جذابیت کمتری برای حشرات داشته باشد و طول عمرش بیشتر شود.

مزایا و معایب روکش ترموود

مهم‌ترین مزایای چوب اصلاح شده حرارتی عبارتند از:

  • استحکام بالا: فرایند اصلاح این ماده باعث می‌شود که محصول نهایی دوام بیشتری داشته باشد و با تغییر دمای محیط، تغییر نکند. این در حالی است که چوب فرآوری نشده مستعد جذب آب و تاب برداشتن، تغییر رنگ و حتی جذب باکتری و قارچ است. اصلاح حرارتی چوب این مشکلات را از بین می‌برد.
  • پایداری زیاد: دمای مورد استفاده در این فرایند، طول عمر چوب را افزایش می‌دهد. چوب معمولی، ممکن است با قرار گرفتن در معرض عناصری مانند آب و باد، دوام زیادی نداشته باشد. اما فرایند اصلاح به طور طبیعی از پوسیدگی، رشد قارچ و کپک و خوردگی جلوگیری کرده و به این ترتیب طول عمر چوب و در نهایت طول عمر سازه افزایش پیدا می‌کند.
  • عاری از مواد شیمیایی: همانطور که گفتیم در کارخانجات تهیه روکش ترموود فقط از گرما برای تولید محصول استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان به جرات گفت که نمای ترموود عاری از هر گونه سموم و مواد شیمایی مضر برای بدن انسان و طبیعت است. حتی مواد شیمیایی موجود در چوب طبیعی نیز در اثر لمس کردن آن یا تنفس در مجاورتش ممکن است برای بدن خطرناک باشد. این در حالی است که اصلاح حرارتی این ماده، نگرانی ناشی از این موضوع را به شدت کاهش می‌دهد.

در کنار موارد ذکر شده به عنوان مزایای روکش ترموود می‌توان از موارد زیر به عنوان معایب این محصول نام برد:

  • شکنندگی بیشتر: چوب بعد از گرم شدن ممکن است کمی شکننده‌تر از حالت اولیه خود شود. این موضوع باعث می‌شود که گاهی در زمان نصب، ضایعات افزایش پیدا کند. البته اگر نصاب حرفه‌ای باشد؛ می‌تواند با کمترین میزان ضایعات مراحل نصب را انجام دهد.
  • پتانسیل اشتعال: روکش ترموود به دلیل رطوبت داخلی کمتر و اصلاح حرارتی که روی آن انجام شده است؛ ممکن است زودتر از چوب معمولی بسوزد.

مشخصات و ویژگی های ترموود

فرایند اصلاح حرارتی باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب می شود. نتیجه این تغییرات، ایجاد برخی از ویژگی‌ها و افزایش کیفیت محصول است. به عنوان مثال پایداری در ابعاد به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روکش ترموود شناخته می‌شود. گرمای شدید باعث می‌شود تمام رطوبت و رزین موجود در هسته چوب از بین رفته و محصول نهایی به تغییرات رطوبت در آینده واکنش نشان ندهد. از طرف دیگر، روش تولید محصول به شدت دوستدار محیط زیست است و به هیچ عنوان آلودگی محیطی ایجاد نمی‌کند. چوب نرمی که برای تولید ترمووود استفاده می‌شود از جنگل‌های مدیریت شده و دارای گواهی PEFC آورده شده و از آنجایی که هیچ گونه مواد شیمیایی یا مواد خارجی در طول تولید آن دخیل نیست، یک ماده یک ماده سازگار با محیط زیست است که تنها با استفاده از روش‌های طبیعی تولید می‌شود.

مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ ویژگی دیگر روکش ترموود است. فرآیند حرارتی باعث تجزیه همی سلولز که حاوی مواد مغذی مناسب برای رشد قارچ است می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این محصول طول عمر بیشتر نسبت به چوب معمولی است. البته مدت زمان ماندگاری چوب بستگی به میزان گرمایی دارد که چوب در معرض آن قرار می گیرد. اما به طور کلی هر چه دما بالاتر باشد، طول عمر محصول نهایی بیشتر می‌شود. علاوه بر این، چوبی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته است بسیار متخلخل‌تر از چوب تصفیه نشده است. در نتیجه عایق بسیار خوبی است. در نهایت نیز ویژگی قابل بازیافت بودن محصول، دیگر عاملی است که روکش ترموود را از دیگر مصالح ساختمانی متمایز می‌کند.

روکش ترموود چگونه ساخته می شود ؟

به طور کلی روکش ترموود از طریق پروسه‌ای به نام اصلاح حرارتی تولید می‌شود. اصلاح حرارتی به فرایندی اطلاق می‌شود که در آن الوارهای مورد نظر در یک محفظه مخصوص قرار گرفته و به تدریج بین 410 الی 450 درجه فارنهایت (180 تا 230 درجه سانتی‌گراد) حرارت می‌بینند. برای جلوگیری از احتراق، این محظفه کاملا از اکسیژن خالی می‌شود. از طریق این فرآیند، سطح سلولی چوب تغییر می‌کند و محصول تولید شده ویژگی‌های منحصربه‌فردی می‌یابد. چوب‌های اصلاح‌شده به این شیوه، به دلیل کاراملی شدن قندهای موجود در خود در طول فرآیند تولید، رنگ قهوه‌ای شکلاتی متمایزی پیدا می‌کنند. بنابراین محصول نهایی هم از نظر ویژگی‌های فنی و هم از نظر ظاهری، کاملا متفاوت با چوبی است که به عنوان ماده خام از آن استفاده شده است.

ماندگاری ترموود چقدر است ؟

همانطور که گفتیم، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول دوام بالای آن است. بنابراین اگر از ترمووود استاندارد و باکیفیت استفاده کنید؛ می‌توانید بدون تعمیر و نگهداری منظم، انتظار چندین سال ماندگاری را از آن داشته باشید. البته این محصول نیز مانند سایر محصولات، اگر در معرض شرایط آب و هوایی بد باشد؛ ممکن است بعد از مدتی رنگ طبیعی خود را از دست داده و به رنگ خاکستری متمایل شود. در این صورت پوشش چوبی شما با یک رنگ‌آمیزی ساده دوباره مثل روز اول خواهد شد.

کاربردهای پوشش ترموود

اصلاح حرارتی چوب خواص آن را بهبود بخشیده و در نتیجه دامنه کاربردهای ترمو را گسترش می‌دهد. طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های سودمند این محصول باعث شده که این ماده هم برای استفاده در فضاهای داخلی و هم برای فضاهای خارجی مناسب باشد.

مقاومت بالای پوشش ترموود در برابر رطوبت و پوسیدگی، آن را به یک ماده عالی برای استفاده در فضاهای خارجی مانند موارد زیر تبدیل کرده است:

  • نمای سازه
  • کفپوش حیاط و روف گاردن
  • کفپوش دور استخر

ظاهر جذاب و حذف رزین به این معنی است که الوار ترمو برای استفاده در فضاهای داخلی مانند موارد زیر نیز ایده‌آل است:

  • پوشش کف و دیوارهای سونا
  • تولید مبلمان

نحوه تولید روکش ترموود

روکش ترموود با انجام عملیات حرارتی روی الوارهای به دست آمده از درختان خاصی تولید می‌شود. این الوارها در معرض دمای بیش از 200 درجه سانتی‌گراد قرار گرفته و تغییرات شیمیایی و ساختاری را تجربه می‌کنند که که برخی از ویژگی‌های اساسی ماده خام اولیه را تغییر داده و بهبود می‌بخشد. محصول به دست آمده یک چوب کاملا بادوام و پایدار و یک روکش ایده‌آل برای استفاده در فضاهای در معرض دید مانند دیوارهای خارجی سازه است.

نکات مهم در مورد روکش ترمووود

قبل از خرید روکش ترموود حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • تیره بودن رنگ الوار به این معنی نیست که روی آن عملیات حراراتی صورت گرفته است. بنابراین حتما خرید خود را از شرکت‌های معتبر انجام دهید.
  • فروشنده‌ای را انتخاب کنید که از مشخصات فنی و ساختاری کالا مطلع بوده و بتواند کالای مناسب با اهدافتان را به شما پیشنهاد دهد.
  • ابعاد و ضخامت محصول را متناسب با نیازتان انتخاب کنید.
  • برای حمایت از محیط زیست، محصولی را انتخاب کنید که برای تهیه آن از چوب درختان جنگل‌های دست کاشت استفاده شده است.
0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط

نمونه ای از آلاچیق های ساخته شده آلتن

آلاچیق

آلاچیق یک سرپناه می باشد از جنس فلزی و چوبی که برای دورهمی خانوادگی استفاده می شود و بالای آن گنبدی شکل است و اطراف آن باز است که دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن می پردازیم.

ادامه مطلب »