مشاوره و فروش

آشنایی با ویژگی ها و انواع ترموود استخر

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

بررسی انواع ترموود استخر

چوب ترموود یکی از پرکاربردترین متریال‌هایی است که امروزه می‌توانید در بازار مصالح ساختمانی به آن دسترسی داشته باشید. این محصول فرآوری شده، حاصل فرآیندی به نام اصلاح حرارتی است و کاربردهای متفاوتی دارد. استفاده از این ماده به عنوان نمای ترموود و پوشش کف استخر و دیواره‌ها و کف سونا تنها دو مورد از کاربردهای ترموود هستند. این ماده جایگزین بسیاری ایده‌آل و خوبی برای پوشش‌های سنتی مانند سیمان است و مزایای بیشماری دارد. در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد ترموود استخر صحبت کنیم و به سوالات اساسی در مورد این ماده پاسخ دهیم.

ویژگی‌های ترموود استخر

اما چرا چوب ترموود ماده خوبی برای پوشش فضای اطراف استخر است؟ امکان تعبیه فضای کافی برای خروج آب و رطوبت و امکان نصب چراغ‌های متنوع برای نورپردازی فضا، از جمله دلایلی هستند که استفاده از این ماده در فضای استخر را توجیه‌پذیر می‌کنند. شما با نصب چوب ترموود در اطراف استخر می‌توانید از فضای میانی بین الوارها برای کار گذاشتن رشته‌های ال‌ای‌دی استفاده کرده و فضا را دلنشین و شیک کنید.

شاید تصور کنید که جنس و نوع ترموودی که برای نما استفاده می‌شود با جنس ترموود مناسب برای کنار استخر متفاوت است. این در حالی است که هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد و آنچه که تا کنون این متریال را محبوب کرده است؛ ویژگی‌های عمومی آن می‌باشد. این ماده شگفت‌انگیز، به دلیل پروسه تولید خود، در برابر رطوبت، حرارت، گرما و فشار مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل استفاده از آن در فضاهایی مانند کنار استخر مناسب است.

بسیاری از کارشناسان از موارد زیر به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های ترموود استخر یاد می‌کنند:

  • مقاومت زیاد در برابر رطوبت
  • عدم جذب آب
  • امکان استفاده از آن به عنوان کفپوش و دیوارپوش در سونای خشک بدون تغییر شکل و اندازه
  • نیاز کم به زیرسازی
  • امکان تعبیه فضای مناسب برای عبور آب و خروج رطوبت از کنار استخر

انواع چوب ترموود برای ساخت سونا و استخر

چوب‌ها از نظر گره‌های روی آنها، عمر درختی که از آن تهیه شده‌اند، نوع الیاف و میزان رطوبت به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول که اصطلاحا به آنها چوب سخت گفته می‌شود؛ به دلیل تراکم بیشتر، زودتر گرم می‌شوند و ممکن است باعث سوختگی پوست شوند. بنابراین ترموود تهیه شده از چوب‌های سخت برای استفاده در سونا مناسب نیست. در نقطه مقابل گروه دوم قرار دارد که از چوب‌های نرم تهیه می‌شوند. این چوب‌ها تراکم کمی دارند و فیبر و سلولز داخل آنها سبک‌تر است. به همین دلیل حرارت کمتری را به خود جذب کرده و راه رفتن و نشستن روی آنها باعث سوختگی نمی‌شود. پس اگر قصد دارید کف، سکوها و دیوارهای سونا را با ترموود بپوشانید؛ حتما از ترموودی استفاده کنید که از چوب‌های نرم تهیه شده است.

چوب درخت سدرا، شوکران، زبان گنجشک، صنوبر، نراد از جمله چوب های مناسب جهت ساخت سونای خشک هستند و اگر رطوبت داخلی آنها چیزی نزدیک به صفر باشد؛ دوام آنها نیز بیشتر می‌شود. ترموودی که بیش از 10 درصد رطوبت دارد؛ مناسب پوشش کف و دیواره‌های سونا نیست. این نوع ترموودها بر اثر رطوبت موجود در فضا، پیچ خورده و تاب بر می‌دارند.

ما یک مقاله با عنوان روش ساخت و طراحی سونا خشک نوششته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

 رنگ ترموود استخر

اگر از انواع ترموود به عنوان پوشش کنار اسختر استفاده می‌کنید؛ حتما باید در مورد رنگ آن دقت کنید. چرا که این فضا مستقیما در معرض نور خورشید است و ممکن است به مرور دچار پوشیدگی و آسیب شود. معمولا برای جلوگیری از این آسیب، از رنگ‌های مخصوص برای رنگ‌آمیزی این چوب‌ها استفاده می‌شود. رنگ‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند یا بر پایه روغن یا بر پایه آب هستند. این رنگ‌ها علاوه بر خاصیت محافظت‌کننده، جلوه و جلای بیشتری نیز به الوارهای چوب ترموود می‌دهند.

قیمت ترموود استخر

عوامل زیادی وجود دارد که در تعیین قیمت ترموود استخر نقش دارند. این عوامل عبارتند از:

  • کاربری الوارها: کفپوش، دیواره سونا و دیواره استخر رایج‌ترین فضاهایی هستند که از ترموود در آنها استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم، برای پوشش فضای داخلی سونا بهتر است از یک نوع ترموود خاص استفاده شود. بنابراین این موضوع که قرار است این الوارها در چه فضایی نصب شوند؛ روی قیمت محصول تاثیر می‌گذارد.
  • ابعاد: مانند تمام کفپوش‌ها، میزان مصرف نیز رابطه مستقیمی با بهای تمام شده پروژه دارد. بنابراین هر چقدر فضایی که قصد پوشش آن را داشته باشید بیشتر باشد؛ هزینه پروژه افزایش پیدا می‌کند.
  • هزینه نصب: طبیعتا اگر فضایی که قرار است روی آن ترموود نصب شود نیاز به زیرسازی داشته باشد؛ هزینه کلی نصب نیز بیشتر می‌شود. ولی اگر کف یا دیوارها به گونه‌ای باشند که زیرسازی نیاز نداشته باشند؛ هزینه کلی پروژه نیز کمتر می‌شود.
  • جنس چوب: معمولا ترموودهایی که از چوب‌های سخت تهیه می‌شوند کمی گران‌تر از ترموودهایی هستند که محصول چوب‌های نرم هستند.
    کیفیت محصول: ترموودهایی که به منظور استفاده در فضاهای خارجی تولید می‌شوند در دو درجه کیفی A و B در بازار در دسترس‌اند. طبیعتا ترموود گرید A گران‌تر از گرید B است و این یکی از تفاوت ترموود گرید A و B است.
  • کشور تولید کننده: بیشتر ترموودهایی که در حال حاضر در بازار فروخته می‌شوند وارداتی بوده و استانداردهای بین‌المللی دارند. در کنار این محصولات، چند شرکت داخلی نیز اقدام به تولید ترموود کرده‌اند. ترموودهای وارداتی طبیعتا گران‌تر از ترموودهای ساخت شرکت‌های داخلی است.
  • رنگ: رنگی که به عنوان پوشش روی ترموودها استفاده می‌شود؛ تاثیر زیادی روی قیمت محصول دارد. به عنوان مثال رنگ‌هایی که پایه روغنی دارند معمولا گران‌تر از رنگ‌های پایه آب هستند.

خرید چوب ترمو استخر

از آنجایی که فضای اطراف استخر رطوبت بالایی دارد؛ در زمان خرید و انتخاب کفپوش آن باید دقت زیادی کنید. توصیه ما این است که این محصول را از یک تولیدکننده یا واردکننده معتبر خریداری کنید. کارشناسان ما در بخش فروش آماده ارائه اطلاعات تکمیلی و مشاوره فنی به مشتریان عزیز هستند.

نصب چوب ترمود در فضای استخر

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در زمان نصب ترموود به آن توجه کنیم؛ زیرساز آن است. چرا که به دلیل تفاوت در ضریب انبساط و انقباض در مواد اولیه مختلف، ممکن است نصب دچار مشکل شود. نکته مهم بعدی انتخاب نصاب باتجربه است. حضور چنین فردی در پروژه می‌تواند علاوه بر جلوگیری از افزایش ضایعات، جلوه زیبایی نیز به کار ببخشد.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط