مشاوره و فروش

نمای مدرن یا نمای کلاسیک! کدام بهتر است؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

تفاوت نمای مدرن با کلاسیک در چی می باشد

با توجه به پیشرفت صنعت تولید مصالح ساختمانی و خلق ایده‌های جدید در هنر معماری، امروزه ما شاهد شکل‌گیری سبک‌های متنوعی از نما برای ساختمان‌ها هستیم. با وجود این تنوع، دو سبک بسیار محبوب در جهان وجود دارد که بخش اعظمی از ساختمان‌های معروف دنیا، به وسیله آنها طراحی نما شده‌اند. نمای مدرن و نمای کلاسیک این دو سبک پرطرفدار هستند. در این مقاله مطالب مفیدی را در مورد این دو سبک ارائه کرده‌ایم و مقایسه‌ای بین نمای مدرن با نمای کلاسیک انجام داده‌ایم.

نمای ساختمانی انواع مختلفی دارد که اما مهمترین آن مدرن و کلاسیک است که هر کدام روش اجرا، مصالح ساختمانی، زمان و هزینه آنها نیز بسیار متفاوت است.

معرفی نمای مدرن

سبک مدرن که بر مبنای معماری مدرنیست بنا شده است؛ یکی از جدیدترین سبک‌های معماری است که تاریخچه آن به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد. این نوع بنا بیشتر متکی بر نوآوری‌های جدید و ابتکاراتی است که در زمینه تولید و عرضه مصالح ساختمانی به دست آمده‌اند. بتن، شیشه و فولاد سه ماده اولیه‌ای هستند که با کشف و عرضه آنها به بازار فروش مصالح ساختمانی، توانسته‌اند نقش بسزایی در شکل‌گیری این سبک از نما داشته باشند. عدم تقارن در رنگ‌ها و اشکال، سادگی، استفاده از خطوط مستقیم و طراحی پنجره‌ها و ورودی‌های عریض برای استفاده از نور طبیعی از جمله ویژگی‌های اصلی نماهای مدرن هستند.

معرفی نمای کلاسیک

مصالح، جزئیات و تناسباتی که برای ساخت نماهای کلاسیک امروزی به کار برده می‌شوند؛ در واقع یک کپی‌برداری هنرمندانه از آن سبکی است که در زمان یونان و روم باستان یا همان نئوکلاسیک برای ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌شد. انواع سنگ اصلی‌ترین ماده و اشکال پیچیده و دارای جزئیات فراوان اصلی‌ترین ویژگی است که در نماهای کلاسیک می‌توانید آنها را پیدا کنید.

ویژگی نمای مدرن

این سبک از نما دارای ویژگی‌های زیر است:

  • کارایی در عین سادگی
  • کاهش جزئیات و توجه به دوری از تجمل‌گرایی
  • امکان استفاده از مصالح متنوع با رنگ‌های مختلف
  • استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در اجرا و انتخاب مصالح
  • داشتن صرفه اقتصادی و تناسب هزینه‌های اجرای آن با بودجه اکثر کارفرمایان

ویژگی نمای کلاسیک

از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک معماری نما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای قوس‌های گرد و عریض
  • استفاده از المان‌های معماری کلاسیک و مجسمه‌ها و سردیس‌های مربوط به دوران باستان
  • استفاده از شیوه‌های مختلف (دوریک، قرنتی و یونیک) برای طراحی ستون‌ها
  • توجه به جزئیات
  • نیاز به شاسی‌کشی نما قبل از اجرا و افزایش هزینه ساخت

تفاوت نمای مدرن و کلاسیک

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که نماهای مدرن با نماهای کلاسیک دارند این است که مصالح مورد استفاده برای اجرای آنها در عین به روز و منحصربه‌فرد بودن بسیار با کیفیت هستند. در حال حاضر مصالح ساختمانی مناسب برای اجرای نماهای مدرن، با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها تولید می‌شوند و به همین خاطر از نظر کیفی در رتبه بسیار خوبی قرار دارند. به عنوان مثال چوب پلاست یکی از مصالحی است که طی یک دهه گذشته به بازار عرضه شده و از نظر تنوع و کیفیت رقیب ندارد. ضمنا اکثر محصولاتی که مختص به اجرای نماهای مدرن هستند؛ قابل استفاده در کنار دیگر مصالح ساختمانی می‌باشند. بنابراین این تنوع در به کارگیری مصالح، موجب تنوع در اجرای نما می‌شود و نمای چوبی با توجه به اینکه از چوب و سنگ استفاده می کنند و ترکیب عالی و لوکس به جا می گذارد می توان م مدرن و کلاسیک باشد.
تمرکز بر روی تعامل بین انسان و محیط، دیگری ویژگی است که نمای مدرن با نمای کلاسیک را متمایز می‌سازد. در واقع در سبک مدرن رویکرد اصلی طراحان، توجه به سازگاری مصالح مورد استفاده با محیط زیست است. این در حالی است که در سبک کلاسیک تمرکز بر روی استفاده از سنگ‌ها طبیعی بوده و به همین دلیل اثرات زیست محیطی ناشی از استخراج سنگ را یکی از معایب این نوع معماری می‌دانند.
طراحی ورودی‌ها و پنجره‌های عریض در سبک مدرن، یکی دیگر از تمایزهای اصلی این سبک معماری با سبک کلاسیک است. در این شیوه طراحی، به ورود نور و هوا به داخل ساختمان توجه زیادی می‌شود. استفاده از نور طبیعی برای روشن کردن فضاهای بسته ساختمان به جای استفاده از انرژی، یکی دیگر از عللی است که موجب شده تا کارشناسان این سبک از طراحی نما را دوستدار محیط زیست بدانند.

ما یک مقاله در مورد جایگاه چوب در معماری مدرن نوشته ایم که می توانید ان را مطالعه کنید.

تفاوت طراحی نمای مدرن و نمای کلاسیک

همانطور که حتما تا اینجا متوجه شده‌اید؛ نمای مدرن با نمای کلاسیک دو سبک کاملا مجزا با ویژگی‌های کاملا متقارن هستند که از دو سبک متفاوت معماری طبعیت می‌کنند. نمای مدرن دقیقا با آنچه که در سبک معماری مدرن به آن توجه می‌شود؛ یعنی سادگی، توجه به عملکرد و کارایی، زیبایی در عین عدم توجه به جزئیات پیچیده و بیش از حد و در نهایت امکان استفاده از مصالح ساختمانی متنوع و باز گذاشتن دست مجری در انتخاب موادی که قرار است ظاهر ساختمان را تشکیل دهند همخوانی دارد.
این در حالی است که در سبک کلاسیک برخی از این ویژگی‌ها دقیقا در نقطه مقابل خود قرار دارند. به عنوان مثال در این سبک از طراحی نما بیشتر سعی می‌شود به جزئیات توجه شود. به طوری که حتی شکل خطوط مورد استفاده برای طراحی ستون‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه به جزئیات بیش از حد در کنار نیاز به طراحی اجزای بسیار پیچیده‌ای مانند مجسمه‌ها و سرستون‌ها، باعث می‌شود که به طور کلی هزینه اجرای این سبک از نماها در مقایسه با سبک مدرن به شدت افزایش پیدا کند. به همین دلیل امروزه فقط کارفرمایانی به سراغ این سبک از نماها می‌روند که قصد تولید و عرضه ساختمانی را به بازار دارند که کاملا متمایز است و در نگاه اول بسیار شیک و مجلل به نظر می‌رسد.

ما در یک مقاله در مورد نمای رومی بحث کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

تفاوت هزینه و زمان در طراحی مدرن و کلاسیک

توجه به جزئیات و استفاده از متریال گران قیمتی مانند سنگ گرانیت یا مرمر در سبک‌های کلاسیک موجب شده تا هم هزینه اجرا و هم مدت زمان لازم برای ساخت نما در این سبک نسبت به سبک مدرن افزایش چشمگیری داشته باشد.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط