مشاوره و فروش

روش محاسبه متراژ چوب ترموود چگونه است؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

محاسبه دقیق متراژ ترموود

محاسبه متراژ و میزان ترموودی که برای اجرای یک پروژه مورد نیاز است؛ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که برخی از مجریان طرح‌های ساختمانی با آن مواجه هستند. در این مقاله به صورت مفصل در مورد محاسبه متراژ چوب ترموود و فرمول محاسبه میزان متریال مورد نیاز برای نمای ترموود و دیگر روش‌های کاربرد ترموود صحبت کرده‌ایم.

روش محاسبه متراژ چوب ترموود

همانطور که گفتیم؛ تعیین دقیق متراژ الوارهایی که برای اجرای یک پروژه بازسازی یا ساخت و ساز مورد نیاز است؛ بسیار چالش برانگیز است. اما با این وجود، اطلاع از نکات کلیدی در مورد شیوه قیمت‌گذاری و فروش این محصول، می‌تواند این چالش را تا حدودی دفع کند. نکته اولی که باید بدانید این است که اگر چه این محصول در قالب الوارهایی با عرض کم تولید و به بازار عرضه می‌شود؛ اما واحد محاسبه متراژ چوب در زمان فروش مترمربع است. بنابراین برای اینکه بدانید چه مقدار ترموود نیاز دارید؛ باید مساحت کلی فضایی که قرار است آن را با الوارهای ترموود بپوشانید را محاسبه کنید. همانطور که می‌دانید برای محاسبه مساحت باید طول فضا را در عرض آن ضرب کنید. عدد به دست آمده متراژ چوبی است که نیاز دارید.

برای مثال اگر قرار است دیواری با عرض 6 متر و ارتفاع 3.5 متر را با ترموود نماسازی کنید؛ به 6*3.5 متر چوب نیاز دارید. فراموش نکنید که در این شیوه محاسبه، ضخامت الوارها محاسبه نمی‌شود. اما همانطور که می‌دانید؛ این محصول با ضخامت‌های متفاوتی که هر کدام کاربرد خاص خودشان را دارند؛ تولید می‌شود. میزان ضخامت الوارها به صورت مستقیم بر روی قیمت هر مترمربع از محصول تاثیر می‌گذارد و هیچ ارتباطی با فرمول ذکر شده ندارد.

اندازه گیری چوب بر حسب متر مکعب

یکی از واحدهای اندازه‌گیری که برای محاسبه مقدار متریال مورد نظر کاربرد دارد؛ مترمکعب است. برای هر متریالی، از یک واحد اندازه‌گیری استاندارد استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای محاسبه متریال‌های فلزی مانند تیرآهن و میلگرد مورد نیاز برای ساخت یک سازه از واحدهایی مانند وزن و متر استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که محاسبه میزان متریال مورد نیاز کمی ساده‌تر شود.

اما این موضوع در مورد همه متریال‌هایی که در یک سازه کاربرد دارند؛ صدق نمی‌کند. در واقع واحد سفارش در برخی از مواد اولیه متفاوت است. به عنوان مثال برای محاسبه میزان بتن مورد نیاز یک ساختمان از متر مکعب و برای تیرآهن و سایر فلزات ساختمانی از طول (غالبا هر شاخه از متریال‌های فلزی 6 متر است) استفاده می‌شود. سنگ و مصالحی که برای کف سازه کاربرد دارند نیز واحد اندازه‌گیری مخصوص به خود را دارند. مهندسان و نصابان برای اندازه‌گیری میزان متریال مورد نیاز برای پوشش کف یک ساختمان از واحد مترمربع استفاده می‌کنند.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد؛ در ایران ترموود را با واحد مترمربع اندازه‌گیری می‌کنند. اما در کشور فنلاند که خواستگاه این الوارهای زیبا و کاربردی است؛ از مترمکعب به عنوان معیار اندازه‌گیری استفاده می‌شود. فرمول کلی که برای این اندازه‌گیری استفاده می‌شود؛ طول در عرض در راتفاع است.

در کنار مترمکعب گاها مشاهده شده که از واحد مترطول هم برای اندازه گیری الوارهای ترموود استفاده می‌شود. در این شرایط قیمت چوب ترموود بستگی به سایز الوارها و میزان ضخامت آنها دارد. البته فرقی نمی‌کند که از کدام روش برای محاسبه متراژ چوب ترموود استفاده می‌کنید. چه از روش مترمربع، چه از روش مترمکعب و چه از روش مترطول استفاده کنید؛ تفاوتی بر روی قیمت یک واحد ندارد.

فرمول محاسبه قیمت چوب ترموود

اکثر فروشندگانی که در حال حاضر در ایران این محصول را به مشتریان عرضه می‌کنند برای محاسبه قیمت نمای ترموود از واحد مترمربع استفاده می‌کنند. بنابراین در زمان خرید، باید حتما به فروشنده بگویید که قصدتان از خرید این محصول چیست. اگر به منظور پوشش کف و نمای یک سازه قرار است ترمووود بخرید؛ قیمت نهایی بر اساس میزان مترمربعی محاسبه می‌شود که نیاز دارید.
علاوه بر این، نوع ترموود انتخابی شما نیز بر روی قیمت تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال ترموود 42*42 گرید B ارزان‌تر از گرید A است. بنابراین آنچه که به عنوان معیار محاسبه قیمت ترموود در ایران استفاده می‌شود؛ مترمربع است. به خصوص اگر قرار است این محصول را برای کف و نمای ساختمان استفاده کنید.

ما یک مقاله داریم در مورد تفاوت ترموود گرید A و B که می توانید آن را مطالعه کنید.

برای برآورد کلی هزینه‌های ساحت و اتمام یک پروژه، به غیر از موارد ذکر شده که در زمان محاسبه متراژ چوب ترموود باید به آنها توجه کنید؛ شناخت فاکتورهایی که بر روی قیمت هر واحد از این الوارها تاثیرگذار هستند نیز بسیار مهم است. از نوسانات بازار و فاکتورهای زیر به عنوان اصلی‌ترین عوامل تغییرات این قیمت یاد می‌شود:

  • درجه کیفی محصول (ترموود گرید A گران‌تر از ترموود گرید B است)
  • نوع تراش
  • اندازه تراکت الوار
  • کشور سازنده

در حال حاضر محصولات متنوعی از برندهای مطرح فنلاندی، روسی، چینی و ایرانی در بازار وجود دارد. تفاوت اصلی این محصولات در گرید آنهاست. همانطور که گفتیم؛ گرید محصول روی قیمت و فرمول محاسبه قیمت چوب ترموود به شدت تاثیرگذار است. بنابراین حتما در زمان خرید؛ علاوه بر موارد ذکر شده، به کشور سازنده محصول نیز توجه کنید.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط