مشاوره و فروش

چطور ابعاد تخت خواب را انتخاب کنیم؟

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

ابعاد تخت خواب چوبی

ابعاد تخت خواب چوبی یکی از مسائل مهم در زمان خرید تخت است که هم موجب می‌شود تخت خواب شما در اتاق، جلوه زیباتری داشته باشد و هم موقع استراحت و خوابیدن روی تخت، احساس بهتری را تجربه کنید در نظر گرفتن اندازه اتاق خواب، قد و وزن فردی که قرار است از تخت استفاده کند و همچنین توجه کردن به استانداردهای اندازه تخت خواب می‌تواند معیار خوبی برای تعیین ابعاد تخت خواب چوبی جدید شما باشد.

در این مقاله می‌توانید با مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب ابعاد تخت خواب چوبی آشنا شوید و انتخاب بهتری را تجربه کنید.

مشاهده نمونه کار سرویس خواب های تمام چوب 2023

انواع سایز تخت

سایر تخت بستگی به نوع آن دارد. به طور کلی سرویس‌های خواب موجود در بازار یا به صورت تک نفره کودک، یا تک نفره بزرگسال یا یک و نیم نفره بزرگسال یا دو نفره بزرگسال تولید می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت بین این محصولات نیز ابعاد آنهاست. اندازه استاندارد یک تخت یک نفره کودک و یک نفره بزرگسال به ترتیب 60 در 140 سانتی‌متر و 90 در 200 سانتی‌متر است. اما تخت‌های یک نفر با عرض 100، 120 و 140 سانتی‌متر نیز در بازار وجود دارد. سرویس‌های یک و نیم نفره که به تخت‌های دوقلو نیز معروف هستند؛ با اندازه استاندارد 140 در 200 سانتی‌متر تولید می‌شوند.

 

عکس جدیدترین سرویس خواب | جدیدترین تخت خواب چوبی | آلتن لوناوود

خرید سرویس خواب چوبی مدل ستاره + قیمت

موضوع ابعاد استاندارد تخت در سرویس خواب‌های دو نفره کمی متفاوت است. چرا که این تخت‌ها خودشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور کلی یک سرویس خواب دو نفره استاندارد باید دارای 200 سانتی‌متر طول و 160 یا 180 سانتی‌متر عرض باشد. اما سرویس‌های کوئین دو نفره از نظر ابعاد کمی متفاوت‌تر از سرویس خواب‌های معمولی هستند. این محصولات معمولا در ابعاد 160 در 200 سانتی‌متر با ارتفاع 45 تا 50 سانتی‌متر ساخته می‌شوند. اما ابعاد تخت‌های دو نفره کینگ و سوپر کینگ به ترتیب 180 در 200 سانتی‌متر و 200 در 200 سانتی‌متر است.

اندازه استاندارد تخت خواب چوبی

همه ما حدود 6 تا 8 ساعت از شبانه روز را به خوابیدن روی تخت خواب اختصاص می‌دهیم و از همین رو در نظر گرفتن معیارهای مهم در زمان خرید تخت خواب چوبی اهمیت زیادی بر راحتی ما خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان خرید تخت خواب، توجه به ابعاد تخت خواب چوبی است. استاندارد بودن اندازه تخت خواب مسلماً می‌تواند به شما کمک کند تا خواب بهتری را تجربه کنید و با آرامش بیشتری روی تخت خوابتان استراحت کنید.

 

اندازه تخت خواب چوبی

 

همان طور که می‌دانید، امروزه تخت خواب‌ها در اندازه‌ها و اشکال متفاوتی تولید می‌شوند. برخی از تخت خواب‌ها به صورت دایره و برخی دیگر به صورت مستطیل و مربع طراحی شده‌اند، اما رایج‌ترین نوع تخت خواب معمولاً به صورت مستطیل ساخته می‌شود.

بهتر است حتماً در زمان خرید به ابعاد تخت خواب چوبی توجه کنید و آن را با توجه به نیاز و شرایط خودتان انتخاب کنید.

اندازه استاندارد تخت خواب چوبی کودک

به طور کلی برای هر نوع تخت خوابی یک اندازه استاندارد در نظر گرفته می‌شود. تخت خواب کودک معمولاً طولی حدود 140 سانتی متر و عرضی در حدود 60 سانتی متر دارد و ارتفاع آن از زمین تقریباً 35 سانتی متر است.

اندازه استاندارد تخت خواب چوبی تک نفره بزرگسال

تخت خواب یک نفره بزرگسال به طور معمولاً در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود. طول همه این تخت‌ها معمولاً در حدود 200 سانتی متر و عرض آن 90، 100، 120 و 140 سانتی متر است. معمولاً افرادی که جثه بزرگ‌تری دارند و کمی چاق هستند، ابعاد تخت خواب چوبی خود را بزرگ‌تر انتخاب می‌کنند تا در زمان خواب احساس راحت‌تری را تجربه کننداما ابعاد استاندارد تخت یک نفره همان اندازه است که مشخص شده است. ارتفاع این تخت‌ها نیز معمولاً در حدود 35 سانتی متر در نظر گرفته می‌شود تا تخت خواب با ارتفاع زیادی نداشته باشد چون احتمال سقوط وجود دارد که باعث می شود تا فرد آسیب جدی ببیند.

 

تخت خواب بزرگسال

 

مقاله پیشنهادی: دکوراسیون اتاق خواب

ابعاد تخت خواب دو نفره

همانطور که در بالا اشاره شد؛ محصولات متنوعی با عنوان سرویس‌های خواب دو نفره به بازار عرضه می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت این محصولات، ابعاد طولی و عرضی آنهاست. به طور کلی یک سرویس خواب دو نفره معمولی 160 سانتی‌متر عرض و 200 سانتی‌متر طول دارد. اما این محصول در اندازه‌های دیگری مانند 180 در 200 سانتی‌متر و 200 در 200 سانتی‌متر نیز ساخته می‌شوند. هر کدام از این محصولات کاربردهای متفاوتی دارند و برای فضاهای خاصی مناسبند. به عنوان مثال تخت‌های سلطنتی کوئین که هم از نظر ارتفاع تاج و هم از نظر عرض جزء بزرگ‌ترین تخت‌های بازار محسوب می‌شوند؛ برای اتاق خواب‌های مستر مناسب‌ترند.

قیمت تخت خواب چوبی مدل دریا | آلتن

خرید سرویس خواب چوبی مدل دریا + قیمت

سایز تخت تک نفره

تخت اتاق خواب در اندازه های مختلفی وجود دارد اما یکی از استانداردهای که وجود دارد البته برای افراد بزرگسال و کودک متفاوت است و به همین دلیل ما در اینجا سایز استاندارد افراد بزرگسال را معرفی می کنیم که طول 200 سانتی متر با عرضی 160 سانتی متر و ارتفاع تخت خواب 50 سانتی متر رمی باشد در بعضی مواقع دو طبقه نیز وجود دارد.

سایز و ابعاد استاندارد تخت خواب نوجوان

همانطور که می دانید نوجوان در سن رشد می باشد و شما باید به این نکته توجه کنید که هر انسانی 8 ساعت در طول روز می خوابد و باید بستر مناسبی برای استراحت داشته باشد به همین دلیل سایز و ابعاد تخت خواب کودک و نوجوان بسته به قد وزن فرزند شما می باشد ولی در بازار سایزهای تخت و خوابی که وجود دارد از 130 تا 180 سانتی متر طول آن و عرض آن 90 تا 110 سانتی متر می باشد و این باعث می شود تا دست شما برای انتخاب باز باشد و ارتفاع نیز متغییر می باشد و به این صورت است در صورت نشستن فرزند شما کف پا به زمین برخورد کند اما بعضی از خانواده ها دارای دو فرزند می باشند که برای آنها از تخت خواب دو طبقه استفاده می کنند که ابعاد تخت دو طبقه نوجوان 190*100*160 می باشد.

اندازه استاندارد تخت خواب چوبی 1/5 نفره

یکی دیگر از انواع تخت خواب، تخت خواب‌های 1/5 نفره هستند که معمولاً برای یک بزرگسال و یک کودک استفاده می‌شود. عرض این تخت خواب‌ها معمولاً حدود 140 سانتی‌متر است و طول آن با توجه به قد فرد در نظر گرفته می‌شود و معمولاً در حدود 200 سانتی‌ متر در نظر گرفته می‌شود.

اندازه استاندارد تختهای سلطنتی

این سبک از تخت خواب‌ها جزء دسته تخت‌های کویین محسوب می‌شوند و معمولا در ابعاد 180 در 200 سانتی‌متر تولید می‌شوند. ارتفاع سرویس خواب‌هایی که تاج‌های بلند منبت‌کاری شده دارند می‌تواند تا 140 سانتی‌متر باشد. اما تاج‌های کوچک معمولا فقط 30 تا 40 سانتی‌متر ارتفاع دارند.

خرید تخت خواب چوبی مدل آرامش | آلتن لوناوود

خرید سرویس خواب مدل آرامش + قیمت

اندازه استاندارد تخت خواب چوبی دو نفره

ابعاد تخت خواب چوبی دو نفره نیز با توجه به جثه افرادی که از آن استفاده می‌کنند، انتخاب می‌شود. معمولاً استاندارد  تخت خواب دو نفره با طولی حدود 200 سانتی متر و عرض 160 و 180 سانتی متر در نظر گرفته می‌شود تخت خواب‌هایی با عرض 180 سانتی متر برای افرادی با جثه بزرگ‌تر و یا افرادی که دوست دارند فضای بیشتری داشته باشند، بسیار مناسب‌تر است و ابعاد تخت خواب دو نفره بسیار استاندارد است ولی مشکلی که دارد فضای زیادی را در بر می گیرد ارتفاع استاندارد تخت خواب دونفره 50 سانتی متر است.

ارتفاع استاندارد تختخواب

ارتفاع استانداردی که اکثر تخت‌ها بر اساس آن ساخته می‌شوند 35 سانتی‌متر است. اما گاهی بسته به نوع تخت، این ارتفاع می‌تواند تغییر کند. به عنوان مثال تخت‌های دو نفره کوئین، کینگ و سوپر کینگ بین 45 تا 50 سانتی‌متر ارتفاع دارند و طبقه دوم تخت‌های دو طبقه می‌تواند تا 165 سانتی‌متر از زمین ارتفاع بگیرد.

اندازه استاندارد تخت خواب دو طبقه

تخت‌های دو نفره با هدف استفاده از فضای عمودی اتاق خواب‌های کوچک طراحی شده‌اند. این تخت‌های پرکاربرد دارای یک تخت یک نفره در قسمت زیرین و یک تخت دو نفره درست در بالای آن است. بنابراین این تخت‌ها کاملا برای استفاده دو نفر بزرگسال مناسب هستند. ابعاد و اندازه‌های یک تخت دو طبقه، با ابعاد استاندارد تخت‌های یک نفره معمولی از نظر طول، عرض و ارتفاع متفاوت است. در حالی که تخت استاندارد یک نفره 90 در 200 سانتی‌متر است؛ تخت‌های دو طبقه در ابعاد 100 در 190 سانتی‌متر ساخته می‌شوند. البته محصول دیگری به نام تخت خواب‌های دو طبقه و دو قلوی بلند نیز در بازار وجود دارد که حدود ابعاد آنها 190 در 137 در 165 سانتی‌متر می‌باشد. در حال حاضر دو محصول دیگر به نام‌های تخت خواب دو طبقه بزرگ دخترانه یا همان کوئین و تخت خواب بزرگ دو طبقه پسرانه یا همان کینگ نیز وجود دارد که به ترتیب در ابعاد 203 در 152 در 165 سانتی‌متر و 203 در 193 در 131 سانتی‌متر ساخته می‌شوند.

خرید تخت خواب چوبی مدل یاس | آلتن

خرید سرویس خواب مدل یاس + قیمت

اندازه استاندارد اتاق خواب

طبق قوانین ساخت و ساز، به ازای هر بزرگسالی که قرار است از اتاق استفاده کند؛ باید 9.5 مترمربع فضا وجود داشته باشد. اگر اتاق خواب برای کودکان طراحی شده باشد؛ این فضا می‌تواند تا 5.5 متر نیز کاهش یابد.

نکات ضروری در مورد سایز تختخواب

چند نکته ضروری در مورد ابعاد تخت خواب وجود دارد که در زمان خرید این محصول باید به آنها توجه کنید. اولین و مهم‌ترین آنها، ابعاد و اندازه اتاق خواب است. سعی کنید تختی را انتخاب کنید که تمام فضای اتاق خواب را اشغال نکند. دومین نکته نیز کاربردی است که از این محصول انتظار دارید. اگر به تازگی بچه‌دار شده‌اید و فضای کافی برای گذاشت تخت‌های بزرگ در اتاق خواب دارید؛ توصیه می‌کنیم یک تخت سوپر کینگ بخرید که با کمبود جا در زمان خواب مواجه نشوید.

مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب ارتفاع تخت خواب چوبی

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که در مورد ابعاد تخت خواب چوبی مورد توجه قرار می‌گیرد، ارتفاع تخت خواب است. یک تخت خواب استاندارد باید به گونه‌ای ساخته شود که شما با نشستن روی لبه تخت به راحتی بتوانید پاهای خود را روزی زمین بگذارید.از نظر فنگ شویی برای اینکه فرد در زمان خوابیدن روی تخت آرامش بیشتری را تجربه کند، باید ارتفاع مناسبی داشته باشد. تخت خواب‌های خیلی کوتاه و یا خیلی بلند و تخت خواب‌هایی که زیر آن‌ها کمد به کار رفته است، از لحاظ فنگ شویی مناسب نیستند.

 

ارتفاع تخت خواب چوبی

 

به علاوه از لحاظ زیبایی شناسی بهتر است ارتفاع تخت خیلی بلند و یا خیلی کوتاه نباشد و با ارتفاع سقف همخوانی مناسبی داشته باشد.

آلتن یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین برندهای تولید صنایع چوبی و انواع تخت خواب مدرن و کلاسیک است که با کمک گرفتن از متخصصین خبره و باتجربه توانسته محصولات باکیفیت و متنوعی را برای مشتریان تولید کندشما می‌توانید برای خرید محصولات چوبی مانند ترموود، درب چوبی، نمای ترموود و… و همچنین دریافت مشاوره جهت تعمیر و ساخت محصولات چوبی با مشاورین و کارشناسان ما در آلتن تماس بگیرید.

5 1 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط