مشاوره و فروش

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی و خارجی

فهرست مقاله

جالبترین مقالات

روانشناسی رنگ برای دکوراسیون داخلی و خارجی

وقتی صحبت از طراحی دکوراسیون می‌شود؛ انتخاب رنگ‌های مناسب اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. چرا که رنگ‌ها می‌توانند به شدت بر روی انرژی فضا و درک ما از آن تاثیر بگذارند. برای هر کارفرمایی، آشنایی با اصول اولیه استفاده از رنگ‌ها و مفهومی که به آن اصطلاحا روانشناسی رنگ گفته می‌شود؛ حتی در شرایطی که مسئولیت دیزاین فضا بر عهده طراح داخلی باشد بسیار مهم است. در این مقاله به صورت تفصیلی در مورد انواع رنگ‌ها و تاثیرات آنها بر روی محیط صحبت می‌کنیم. اما قبل از هر چیز باید کمی با اصطلاحات و مقدمات مبحث رنگ‌شناسی آشنا شوید.

به طور کلی رنگ‌ها به دو دسته‌ی رنگ‌های سرد و گرم تقسیم می‌شوند. رنگ‌هایی که تن گرم دارند مانند قرمز، نارنجی و زرد می‌توانند به فضا و ساکنان آن انرژی ببخشند. در مقابل رنگ‌های سرد مانند آبی، سبز و بنفش به طور کلی مسئول ایجاد آرامش در فضا هستند.

هنگام انتخاب رنگ دیوار و کف و حتی رنگی که برای درب چوبی ورودی یا درب‌هایی که به عنوان درب داخلی از آنها استفاده می‌کنید؛ مهم است که هدف و کاربرد فضا را در نظر داشته باشید. طبق قاعده کلی حاکم بر تن‌های مختلف رنگی، اگر می‌خواهید در فضای مورد نظر کار کنید و نیاز به یک فضای پرانرژی دارید؛ حتما از رنگ‌های گرم و هیجان‌انگیز مانند قرمز و نارنجی استفاده کنید. در عوض برای فضاهایی مانند اتاق خواب‌ها که مکانی برای استراحت کردن هستند و نیاز به القای حس آرامش دارند؛ رنگ‌های سرد مانند آبی مناسب‌تر است. پس نکته کلیدی در انتخاب رنگ مناسب این است که برای گزینش رنگ هر متریالی مانند رنگ نمای ترموود، رنگ دیوارپوش‌ها، رنگ کاغذ دیواری و حتی رنگ ترموود کف، به تاثیر آن بر روی محیط توجه کنید. رنگ عمیقا بر روی فضا و احساسات افراد اثرگذار است. در واقع رنگ فاکتوری است که می‌توانید از آن به نفع خود برای ایجاد فضایی جذاب و سازنده استفاده کنید.

انواع رنگ و روانشناسی رنگ ها در معماری

حال که با اصول اولیه رنگ‌شناسی آشنا شدید؛ دانستن ویژگی‌های هر رنگ می‌تواند در انتخاب صحیح بسیار مفید باشد. طبق تعاریف آکادمیک، مطالعه رنگ‌ها به‌عنوان عامل تعیین‌کننده رفتار انسان، رنگ‌شناسی یا همان روانشناسی رنگ نام دارد. تردیدی وجود ندارد که رنگ‌ها می‌توانند بر خلق و خو، وضعیت ذهنی و روحیه افراد تأثیر بگذارند. توصیف روشی که رنگ‌ها از طریق آن بر ساختار ذهنی و عاطفی ما تأثیر می‌گذارند به مکتوبات به جامانده از اولین مطالعات مصریان در زمینه تأثیر رنگ بر خلق و خوی باز می‌گردد. این توصیفات در واقع خصوصیات کلی رنگ‌ها را در برمی‌گیرد. بر اساس این مطالعات قرمز گردش خون را افزایش می‌دهد، نارنجی برای افزایش انرژی مفید است و آبی در تسکین درد معجزه می‌کند.

با گسترش و توسعه مفهوم روانشناسی رنگ در دهه‌های گذشته، متخصصان زیادی در زمینه طراحی و بازاریابی از این مفهوم‌ها در جهت تحقق اهداف سازمانی خود بهره بردند. این افراد معتقدند که هر رنگی دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی است که آن را از دیگر رنگ‌ها متمایز می‌سازد. در ادامه بیشتر با ویژگی‌های رنگ‌ها پرکاربرد در دکوراسیون داخلی و خارجی آشنا می‌شوید.

قرمز: رنگ قرمز انرژی‌بخش است و نشانه‌ای از جنگ، خطر، قدرت، اشتیاق و عشق می‌باشد. سایه‌های مختلف قرمز روشن نشان‌دهنده شادی، تمایلات جنسی، اشتیاق و عشق است. اما قهوه‌ای مایل به قرمز نماینده المان‌های پاییزی و قرمز تیره نشانه‌ای از قدرت، اراده، خشم، عصبانیت، رهبری، شجاعت، اشتیاق، بدخواهی و خشم است. طبق نظر طراحی داخلی برجسته دنا مک لافلین، رنگ قرمز هرگز خسته‌کننده نمی‌شود و می‌توانید از آن برای اهداف مختلف استفاده کنید.

زرد: رنگ زرد رنگ خورشید است و با مفاهیمی مانند شادی، عقلانیت و انرژی ارتباط دارد. زرد کدر یا تیره نشان‌دهنده احتیاط، بیماری و حسادت است و به ندرت برای اتاق‌های داخلی سازه از آن استفاده می‌شود. زرد روشن با عقل، طراوت و شادی همراه است و یک رنگ عالی برای فضاهای باز است. زرد روشن احساسات خوش‌بینانه را برمی انگیزد. طراح داخلی، جنیفر آگوس معتقد است که زرد یک رنگ نشاط‌آور است، اما باید با احتیاط و همراه با سایه مناسب از آن استفاده کرد. زرد خیلی روشن یا کدر اصلا مناسب فضاهای داخلی نیست. برای ایجاد پیچیدگی بیشتر، از زرد و خاکستری در کنار هم استفاده کنید.

سبز: این رنگ، رنگ طبیعت است و آرامش‌بخش‌ترین رنگ برای چشم محسوب می‌شود. وقتی در طراحی داخلی از رنگ سبز استفاده می‌شود، حس آرامش و امنیت در ذهن بیننده ارتقا می‌یابد. سبز نماد رشد، هماهنگی، طراوت و باروری است و به طور کلی باعث می شود افراد احساس امنیت کنند. سبز برای همه اتاق‌ها مناسب است و می‌توانید به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون داخلی از آن استفاده کنید. انتخاب رنگ سبز می‌تواند اثر آرام‌بخشی بر روی فضا داشته باشد. ترکیب سبز روشن با خاکستری حسی مدرن ایجاد کرده و استفاده از سایه‌های مختلف آن می‌تواند تضاد ایجاد کند. سبز تیره با جاه طلبی، طمع و حسادت ارتباط دارد و کاربرد آن همراه با رنگ زرد می‌تواند نشان‌دهنده بیماری، ترس، اختلاف و حسادت باشد. این در حالی است که سبز زیتونی رنگ سنتی است و نشانه‌ای از صلح می‌باشد و به همین دلیل بسیاری از ادارات از این رنگ به عنوان پایه استفاده می کنند و بسیاری از کارهای مانند گرین وال و روف گاردن از رنگ گیاه که سبز استفاده می کنند.

آبی: این رنگ یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در میان طراحان داخلی است و با اعتماد، وفاداری، خرد، اطمینان، هوش، ایمان و حقیقت مرتبط است. رنگ آبی متابولیسم بدن را کند می‌کند و اثر آرام‌بخشی دارد. بنابراین وقتی از آن در خانه یا محل کار استفاده می‌شود برای ذهن و بدن مفید است. گفته می‌شود که رنگ آبی به کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک می‌کند. آبی روشن بیش از هر تناژ دیگری آرامش ایجاد کرده و با احساس سلامتی ارتباط مستقیمی دارد. آبی تیره نشان‌دهنده دانش، قدرت، صداقت و جدیت است و می‌تواند احساس لوکس بودن را در ذهن بیننده ایجاد کند.

کاربرد رنگ ها در طراحی داخلی

از آنجا که رنگ قرمز نشانه‌ای از شادی، انرژی‌بخشی و اشتیاق است؛ برای رنگ‌آمیزی آشپزخانه، گزینه‌ی عالی است و اشتها را افزایش می‌دهد. دیوارهایی که به رنگ قرمز در می‌آیند می‌توانند نحوه درک ذهن ما از اتاق را تغییر دهند. قرمز به عنوان تندترین رنگ، انرژی اتاق را افزایش می‌دهد و زمانی که فرد وارد اتاق می‌شود دچار فوران هیجان خواهد شد. این رنگ انتخاب خوبی برای پوشش دیوارهای اتاق کار است و تصور قوی در ذهن افرادی که اولین بار وارد اتاق می‌شوند ایجاد می‌کند.

رنگ زرد یک انتخاب عالی برای آشپزخانه، اتاق غذاخوری و حمام است. استفاده از این رنگ در راهروها می‌تواند احساس خوشایندی در ذهن ایجاد کند. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از رنگ زرد به تنهایی در فضای داخلی به احتمال زیاد حس عصبانیت را القا کرده و بهتر است کمتر از آن برای دکوراسیون داخلی فضاهای بسته استفاده کرد. زرد با نارنجی انتخاب‌های عالی برای فضاهایی مانند اتاق ناهارخوری یا رستوران‌ها هستند.

رنگ سبز یک رنگ همه‌کاره است که می‌توانید از تناژ‌های مختلف آن برای طراحی و رنگ‌آمیزی اتاق‌های مختلف خانه استفاده کنید. ترکیب این رنگ با رنگ‌هایی مانند زرد و آبی نیز انتخاب هوشمندانه‌ای است. آبی روشن می‌تواند در اتاق‌هایی که نور طبیعی بسیار کمی دریافت می‌کند القای نور ایجاد کند. آبی روشن و زرد آفتابگردانی ترکیبی عالی برای آشپزخانه هستند.

0 0 رای
رتبه بندی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

تماس با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره

مقالات مرتبط